Noi dovezi sugerează că legătura dintre compania franceză „Lagardere” și autoritățile moldovene a fost stabilită imediat după revenirea aeroportului din Chișinău în proprietatea statului. O investigație recentă realizată de bloggerul Eugen Luchianiuc a scos la iveală informații care ar putea schimba percepția asupra licitației pentru spațiile comerciale de la aeroport.
Potrivit documentelor obținute, o broșură trimisă de „Lagardere” Agenției Proprietății Publice (APP) în primăvara anului 2023, după naționalizarea aeroportului, indică faptul că întreg caietul de sarcini al licitației a fost construit pe baza ofertei companiei franceze. Detaliile tehnice, schemele de amplasare a magazinelor și planul de marketing sunt aproape identice cu cele prezentate de „Lagardere”.
Blogherul Eugen Luchianiuc susține că interacțiunile dintre „Lagardere” și APP au început cu mult înainte de anunțul oficial al licitației, având în vedere că scrisoarea de intenție a fost trimisă anterior publicării anunțului. „Toate datele din prezentare sunt din 2022, iar lipsa aeroportului București din portofoliul companiei în 2023 confirmă că relația era deja stabilită”, afirmă bloggerul.
Mai mult, se pare că întreg caietul de sarcini a fost preluat integral din oferta Lagardere, inclusiv planul de marketing și amplasarea unităților de vânzare. Detaliile prezentate de blogger arată o practică de plagiat în formularea cerințelor.
O eroare tehnică, făcută din grabă, a împiedicat „Lagardere” să câștige prima licitație. APP a considerat că numărul aeroporturilor operate de companie nu corespundea cerințelor, ceea ce a dus la invalidarea ofertei lor. Însă, după modificările legislative și ajustările aduse caietului de sarcini, compania franceză a rămas singurul participant la licitațiile ulterioare.
Deși anunțul oficial privind închirierea spațiilor comerciale a fost făcut la sfârșitul anului trecut, documentele sugerează că discuțiile au avut loc cu mult înainte, iar licitația era văzută ca o formalitate, cu „Lagardere” ca favorit.
Recent, încercările de a relua licitația, amânate de mai multe ori, au dus la o nouă rundă programată pentru 28 septembrie, în care „Lagardere” rămâne din nou singurul participant. Această situație ridică semne de întrebare cu privire la transparența procesului și la legitimitatea relațiilor dintre autorități și companiile private implicate.