Cel mai probabil, Rusia a luat decizia de a se retrage din acordul de cereale în urmă cu ceva timp deoarece a constatat că nu-i mai servește intereselor, potrivit analiștilor Departamentului de Informații al Ministerului Apărării al Marii Britanii.
Potrivit experților, acest lucru a anulat efectiv acordul de securitate, care, în ciuda războiului, a asigurat trecerea în siguranță a navelor care exportau cereale din Ucraina.
Rusia și-a acoperit decizia prin dezinformare, susținând că retragerea sa a fost determinată de îngrijorarea că navele civile sunt expuse riscului minelor ucrainene și că Ucraina folosea coridorul de cereale în scopuri militare, fără a furniza dovezi pentru aceste afirmații.
„Rusia încearcă să oprească toate navele comerciale din porturile ucrainene”, amintește ministerul, menționând că, pe 19 iulie, Ministerul rus al Apărării a declarat că va considera toate navele care se apropie de Ucraina ca fiind purtătoare de arme.
Retragerea Rusiei din acord intermediat de ONU și Turcia pentru a permite exportul de cereale din porturile ucrainene amenință din nou securitatea alimentară a milioane de oameni care trăiesc în regiunile afectate de secetă și foamete din întreaga lume și exacerbează pericolul maritim în Marea Neagră, potrivit analiștilor consultați de CEPA.
Este necesar să se stabilească dominația deplină a NATO în Marea Neagră
Atacurile asupra porturilor ucrainene sunt mesaje către armatori, agenții de asigurări și companii; „nu vă implicați în niciun transport alternativ fără aprobarea Rusiei”. Fiind la mijlocul sezonului de recoltare, Ucraina și partenerii săi europeni ar trebui să fie pregătiți pentru săptămânile fără rute maritime și intensitatea ridicată a transporturilor terestre. „Coridorul cerealelor” a fost și rămâne un instrument de șantaj al Rusiei. Acest lucru confirmă încă o dată că este necesar să se stabilească dominația deplină a NATO în Marea Neagră pentru a asigura libertatea navigației maritime și pentru a forța Rusia să respecte regulile internaționale de cooperare în dimensiunea maritimă,, spune Hanna Shelest de la Transatlantic Defence and Security.
Acordul de cereale a avut un efect pozitiv asupra prețurilor alimentare mondiale și este un fel de indicator al pieței. Reducerea costului alimentelor și creșterea disponibilității acestora, datorită inițiativei cerealelor, au avut un efect pozitiv asupra depășirii provocărilor actuale ale crizei alimentare globale. Mâncarea devine mai accesibilă pentru cei care sunt la un pas de un dezastru umanitar, spune Vitalii Dankevici de la Democratic Resilience.
„Coridorul cerealelor” a avut și un impact pozitiv asupra situației economice a fermierilor din Ucraina. Îmbunătățirea exporturilor a făcut posibilă obținerea de fonduri pentru recoltarea culturilor târzii – inclusiv floarea soarelui, soia și porumb – și formarea parțială a rezervelor necesare pentru munca de primăvară pe câmp. În consecință, conservarea „Coridorul cerealelor” este cheia pentru Ucraina. Este important pentru întreaga economie ucraineană. Statisticile de export arată că din septembrie până în octombrie 2022, 65% din toate exporturile ucrainene au fost produse agricole.
„După cum a arătat practica, singura garanție a siguranței în Marea Neagră și a siguranței alimentelor din lume este o forță navală ucraineană puternică și bine înarmată și patrularea comună a Mării Negre de către navele NATO“, crede și Dankevici.
Rusia nu deține controlul total asupra Mării Negre
Întrebarea este acum, ce urmează? Și dacă livrările pot fi menținute fără, sau chiar în ciuda Rusiei?
„În cele din urmă, Rusia va caută normalizarea. Capacitatea Rusiei de a impune efectiv blocada și de a întrerupe comerțul prin forță este limitată acum. Activele lor navale nu se pot apropia de coasta Ucrainei. Cel mai recent atac ucrainean asupra podului strâmtoarea Kerci ne-a reamintit că Rusia nu deține controlul total asupra mării. Cu greu ar îndrăzni să atace nave de marfă în apele internaționale, implicându-se în acte de piraterie.
Ceea ce pot face este să continue să lovească porturile din Ucraina și alte infrastructuri de pe uscat cu rachete și drone. De fapt, „acordul cu cereale” a fost semnat pe 22 iulie 2022, iar chiar a doua zi, o rachetă rusă a lovit portul Odesa. Deci, întrebarea nu este cu adevărat dacă convoaiele militare vor inspecta navele de marfă, ci mai mult despre modul în care aceste atacuri și volatilitatea rezultată ar putea distruge asigurarea comercială și, prin urmare, paralizează comerțul“, spune Volodimir Dubovik, profesor asociat la Departamentul de Relații Internaționale al Universității Naționale Mecinikov din Odesa.