Scandalos! Ministerul lui Alaiba resuscită monopolul Metalferos, lovind în companiile mici de metale Uzate

27 Sept. 2024, 13:29
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
27 Sept. 2024, 13:29 // Actual //  bani.md

Ministerul Economiei, sub conducerea lui Dumitru Alaiba, a reaprins controversele legate de instituirea monopolului pe piața metalelor uzate în favoarea companiei de stat Metalferos. Proiectul, care a fost retras în vara anului curent, a fost din nou pus în dezbatere publică, lăsând loc speculațiilor că există interese obscure în spatele acestei inițiative, în special în preajma scrutinului prezidențial din 20 octombrie.

Criticii susțin că momentul ales pentru reluarea consultărilor este suspect și indică intenția de a favoriza Metalferos în detrimentul companiilor mici de colectare a metalelor uzate. Aceste companii, care formează o parte esențială a industriei, și-au exprimat vehement opoziția, subliniind că monopolizarea pieței ar duce la consecințe devastatoare pentru mediu și pentru afacerile lor.

Într-un comunicat al asociației „Metal”, care reunește aproximativ 20 de companii, se precizează că inițiativa de a reinstaura monopolul ar restricționa concurența și ar pune în pericol dezvoltarea sectorului reciclării. De asemenea, reciclatori din România, care exportă deșeuri feroase către Uzina Metalurgică din Râbnița, și-au exprimat, de asemenea, îngrijorarea față de introducerea monopolului fiscal pentru importul de deșeuri feroase, gestionat exclusiv de Metalferos.

De asemenea, asociația „Metal” a subliniat impactul negativ al impozitării, menționând că, în 2023, introducerea unei taxe pe valoarea adăugată de 20% pentru vânzarea fierului vechi a dus la o scădere semnificativă a contribuțiilor bugetare.

Totodată, și reciclatori români, care exportă fier uzat la Uzina Metalurgică de la Rîbnița, au adresat o petiție Guvernului și Parlamentului Republicii Moldova, atrăgând atenția asupra riscurilor semnificative pe care le implică această măsură. Printre consecințele negative menționate se numără:

– Încetarea activității Uzinei Metalurgice din Moldova, afectând întregul lanț de aprovizionare și producție.

– Scăderea veniturilor bugetare provenite din industria reciclării și sectoarele conexe.

– Perturbarea sectoarelor economice esențiale, cum ar fi construcțiile și procesarea metalelor.

– Diminuarea veniturilor ÎS „Calea Ferată din Moldova”, esențiale pentru infrastructura de transport.

– Încălcarea angajamentelor internaționale, inclusiv cele prevăzute în Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană.

Printre temerile legate de monopolizarea sectorului deșeurilor metalice se numără riscurile de corupție și abuz de putere, prin centralizarea resurselor și excluderea agenților economici. Membrii asociației „Metal” s-au întrebat retoric de ce actuala echipă de conducere, având în vedere trecutul său, susține un astfel de monopol.

Piața metalelor uzate din Republica Moldova a fost demonopolizată în 2020, după ce în trecut, Metalferos a fost acuzată că a devenit o sursă de finanțare pentru anumite partide politice. În anii anteriori, guvernele au recunoscut necesitatea de a permite mai multor agenți economici să participe la comerțul cu deșeuri metalice, având în vedere riscurile legate de monopolizare.

Este evident că resuscitarea acestui monopol ar putea avea consecințe grave pentru economia locală și pentru mediul de afaceri. Companiile mici de colectare a metalelor uzate își fac auzită vocea și îndeamnă guvernul să reconsidere aceste măsuri, înainte de a provoca daune ireparabile.

În anul 2019, guvernul era sub conducerea premierului de atunci, Maia Sandu. Or, având această informație în vedere, membrii Asociației „Metal” nu pot să nu observe paradoxul apărut: „de ce reprezentanții echipei actuale a președintelui Maia Sandu susțin atât de vehement acordarea unui drept de monopol către Metalferos pentru furnizarea de fier vechi către MMZ”, se întreabă membrii asociației.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Oct. 2025, 16:31
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Oct. 2025, 16:31 // Actual //  Ursu Victor

Piața comerțului alimentar din Rusia trece printr-o transformare profundă pe fondul încetinirii economiei și creșterii accelerate a inflației. Tot mai multe lanțuri de retail renunță la supermarketuri și hipermarketuri, înlocuindu-le cu discountere și așa-numitele „magazine pentru săraci”, potrivit datelor Infoline, citate de publicația Kommersant, citată de Moscowtimes.

În primele nouă luni ale anului 2025, în Rusia s-au închis 67 de magazine mari, cu o suprafață totală de peste 185.000 m². De la 2017 încoace, ponderea supermarketurilor și hipermarketurilor în comerțul cu amănuntul s-a redus aproape la jumătate – de la 37% la 21%. În schimb, discounterele au ajuns să domine piața, urcând de la 49,9% la 63,4% din totalul vânzărilor.

Cea mai spectaculoasă creștere o înregistrează însă așa-numitele „magazine pentru săraci” (hard discounters) – unități comerciale cu amenajare simplificată, sortiment redus și prețuri extrem de mici. În ultimii opt ani, ponderea acestora a urcat de la 4,8% la 16,4%, arată analiza Infoline.

Directorul general al companiei „Infoline-Analitika”, Mihail Burmistrov, explică această tendință prin schimbarea comportamentului consumatorilor ruși, care adoptă o strategie de economisire în fața scumpirilor.

„Prețurile ridicate la alimente și scăderea puterii de cumpărare au făcut neprofitabilă deschiderea supermarketurilor mari. Retailerii reacționează rapid, transformând spațiile existente în discountere și depozite pentru livrări online”, afirmă Burmistrov.

Potrivit Asociației Companiilor de Retail din Rusia (AKORT), deschiderea unui discounter costă cu 20–40% mai puțin decât a unui supermarket. În plus, comercianții își reduc sortimentul pentru a limita costurile. În iulie 2025, oferta de produse alimentare în magazine s-a diminuat cu 2,3%, iar cea de bunuri nealimentare – cu 1,8%, potrivit datelor companiei de cercetare Nielsen.

Totodată, crește popularitatea micilor magazine de cartier, cu suprafețe între 100 și 200 m². Numărul acestora a urcat cu 15% într-un singur an, a declarat președintele AKORT, Stanislav Bogdanov. Cu toate acestea, suprafața totală a spațiilor comerciale deținute de retailerii ruși s-a redus cu aproximativ 1%. În prezent, primele 200 de lanțuri de retail operează circa 4.700 de supermarketuri și hipermarketuri la nivel național.

Inflația rămâne principalul factor care obligă populația să economisească. Potrivit datelor oficiale ale Rosstat, prețurile au crescut cu peste 40% de la începutul războiului. Un sondaj al companiei Romir arată că 58% dintre ruși au renunțat la anumite produse, 57% caută alternative mai ieftine, iar 49% fac cumpărături doar în discountere sau încearcă să meargă mai rar la magazine.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII