Uniunea Europeană și Banca Europeană pentru Investiții (BEI) au alocat 53,2 milioane de euro pentru reabilitarea crucială a coridorului feroviar Vălcineț – Ocnița – Bălți – Ungheni – Chișinău – Căinari din Republica Moldova. Această inițiativă vine în sprijinul reabilitării a 128 km de cale ferată, care se află într-o stare nesatisfăcătoare și prezintă riscuri semnificative pentru circulația feroviară, afectând lanțurile logistice regionale.
Guvernul Republicii Moldova a aprobat inițierea negocierilor și aprobarea semnării unui Contract de finanțare între Republica Moldova și Banca Europeană de Investiții. Din suma totală, 41,2 milioane de euro reprezintă un împrumut pe o perioadă de 30 de ani de la BEI, la condiții avantajoase, în timp ce Uniunea Europeană contribuie cu un grant în valoare de 12 milioane de euro.
Tronsonul feroviar ce urmează să fie reabilitat joacă un rol crucial în conectarea mediului industrial din nordul și centrul Republicii Moldova, inclusiv zonele libere economice din Mărculești, Bălți, Ungheni și Chișinău. De asemenea, coridorul asigură legătura vitală pentru exportul, importul și tranzitul de mărfuri între România și Ucraina. Acesta este, de asemenea, legat de coridorul feroviar Căinari – Cimișlia – Basarabeasca – Giurgiulești, utilizat pentru logistica mărfurilor transportate în porturile dunărene și cele de la Marea Neagră.
Implementarea acestui proiect va aduce multiple beneficii, inclusiv reducerea duratei călătoriilor feroviare, creșterea cotei de piață a transportului feroviar de mărfuri, diminuarea presiunii asupra infrastructurii rutiere, scăderea gradului de uzură a drumurilor și îmbunătățirea siguranței în traficul rutier.