Sturza își asumă responsabilitatea pentru „crearea” lui Plahotniuc: Are o inteligență diabolică

06 Iul. 2021, 17:09
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
06 Iul. 2021, 17:09 // Actual //  MD Bani

După ani de zile în care unii politicieni moldoveni și-au pasat responsabilitatea pentru faptul că Vlad Plahotniuc a devenit persoana numărul 1 în Moldova care gestiona schemele și „bunul mers” al acestora în țară, fostul premier al Republicii Moldova Ion Sturza susține că el este prima persoană care l-a ajutat pe Plahotniuc să iasă din anonimat, scrie Realitatea.md.

El este creatura mea. De fapt, relațiile lui din România, cu Voronin, trebuie să recunosc, au fost din inițiativa mea. Prima fază, foarte banală: el avea un băruleț în centru în care se întâlnea elita. Avea trei camere la etaj unde ducea tot bomondul și își petreceau frumos timpul. Bineînțeles că el tot fixa. Noi ne duceam acolo cu prietenii, o cafea, mai luam o masă. La un moment dat a venit și a zis: Domnule Sturza, sunt pe tușă, știu că aveți mai multe proiecte, vreau să fiu director în unul dintre proiecte, să ajut. Și i-am zis: Bă Vlad, dar ce salariu vrei? Și el îmi spune: Nu-mi trebuie salariu, povestește Sturza.

Astfel, Ion Sturza susține că un prim pas în transformarea lui Plahotniuc într-o persoană cu autoritate a fost făcut în 2001 cu ajutorul unor politicieni români.

În campania electorală la prezidențialele din 2001 România, echipa lui Iliescu m-au întrebat: Domnule Sturza, avem nevoie un loc de reper unde să ne oprim și de acolo să ne organizăm activitatea. Eu le-am dat întâlnire în Nobil Club, sunt niște camere sus și i-am lăsat cu Plahotniuc. Plahotniuc i-a împachetat așa de bine că băieții ăia l-au invitat la întâlnire cu Iliescu. Iliescu, fără să-și de-a seama, i-a făcut o intrare la ministru economiei. Nu știu ce a făcut, dar i-a impresionat și au devenit prieteni, a adăugat Sturza. 

Potrivit lui Sturza, puțin mai târziu, Plahotniuc ar fi făcut cunoștință cu Oleg Voronin, de unde au și pornit schemele de preluare a afacerilor.

Voronin este o poveste mai târzie. Eram în parteneriat cu Oleg Voronin într-o bancă. Eram acționar mare, majoritar. Noi căutam clienți pentru bancă și Vlad era director general la Petrom. Am profitat că unul dintre cunoscuții mei era adjunct. Zic: bă Alex, hai să ne vedem. L-a înghițit cu totul pe Oleg. Plahotniuc exploatează foarte abil slăbiciunile oamenilor. La un moment dat, Oleg a venit și a zis să punem control pe anumite afaceri. Scenariul ăsta tot a fost pus la cale cu Plahotniuc, a menționat afaceristul.

Vlad Plahotniuc are o inteligență diabolică. Eu când am plecat din Guvern, am inițiat un grup care realiza analiză economică și consultanță. Știau tot din economie, fluxuri. În el erau foști miniștri. Plahotniuc a luat echipa și le-a zis: Desenați-mi toate fluxurile, bani, legali, ilegali. A luat această schemă și a pus-o în funcție, a precizat Ion Sturza.

 

Realitatea Live

05 Dec. 2025, 14:30
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
05 Dec. 2025, 14:30 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Asociația exportatorilor de cereale „Agrocereale” solicită conducerii întreprinderii Căile Ferate ale Moldovei (CFM) un răspuns oficial la demersul expediat pe 5 septembrie 2025 privind modificarea politicii tarifare pentru transportul feroviar de mărfuri, intrată în vigoare la 1 octombrie 2025. Într-o scrisoare adresată directorului întreprinderii, Serghei Cotelinic, organizația atrage atenția că noile tarife riscă să afecteze competitivitatea sectorului agricol și să reducă volumul mărfurilor transportate pe calea ferată.

„Agrocereale” subliniază că este necesar un dialog deschis, întrucât tarifele feroviare influențează direct costurile exportatorilor și stabilitatea întregii logistici de export a Republicii Moldova. În acest context, asociația solicită CFM să ofere informații oficiale privind volumele de transport feroviar pentru perioada septembrie–noiembrie a sezonului 2025/2026, precum și date despre solicitările și volumele confirmate pentru luna decembrie. Aceste informații, deși sunt publice, ar permite pieței să evalueze corect gradul de încărcare a infrastructurii feroviare.

Scrisoarea subliniază faptul că Republica Moldova produce anual circa 4 milioane de tone de cereale și oleaginoase, dintre care aproximativ 3,2 milioane de tone sunt exportate. În prezent, doar 14% din acest volum — aproximativ 450.000 de tone — este transportat pe calea ferată, în timp ce 40% ajunge la export prin transport rutier. „Toate volumele care nu merg pe calea ferată sunt captate de transportul auto, principalul concurent al CFM. Aceste fluxuri în creștere reprezintă un potențial de piață nerealizat pentru calea ferată”, avertizează asociația.

„Agrocereale” susține că accentul strategic al CFM nu ar trebui plasat exclusiv pe acoperirea costurilor prin majorări tarifare, ci pe atragerea activă a unor volume mai mari. Asociația amintește că, deși transportul feroviar de mărfuri este realizat uneori la limita sau sub costurile reale, creșterea volumelor ar reduce costul unitar și ar îmbunătăți rezultatele financiare. În acest sens, organizația propune elaborarea unei strategii de stimulare a cererii, astfel încât fermierii și traderii să aibă predictibilitate și motive economice reale pentru a reveni la transportul pe calea ferată.

Asociația consideră necesară implicarea unor economiști și specialiști în calculul tarifelor pentru a elabora prețuri competitive, adaptate pieței. Organizația se declară gata să ofere suport consultativ și să participe la analiza economică.

Deși „Agrocereale” recunoaște că majorarea tarifelor cu 7% față de 2023 este explicată prin inflație, creșterea costurilor cu combustibilul, personalul și infrastructura, aceasta consideră că noile tarife sunt insuficient de atractive și pot provoca un efect invers: migrarea suplimentară a fluxurilor către transportul rutier.

Asociația solicită, totodată, clarificări privind includerea amortizării parcului rulant în structura actuală a tarifului, având în vedere starea critică a materialului rulant al CFM.

În final, „Agrocereale” avertizează că, de-a lungul anilor, sectorul agricol a părăsit în repetate rânduri transportul feroviar din cauza condițiilor nefavorabile, revenind abia după ajustări de tarif și politică operațională. „Nu ne dorim repetarea acestui ciclu. Doar prin dialog și decizii comune putem asigura stabilitatea și creșterea fluxurilor”, se arată în adresare.

Anterior, CFM, într-un comunicat de presă, susținea că tarifele pentru transportul cerealelor rămân printre cele mai avantajoase din sistemul feroviar, fiind semnificativ mai mici decât cele aplicate altor tipuri de mărfuri. Potrivit instituției, aceste prețuri preferențiale sunt susținute din resurse interne, printr-un regim strict de economisire a combustibilului, energiei și cheltuielilor de întreținere, precum și prin optimizarea personalului.

CFM precizează că tarifele pentru cereale au fost stabilite la 1 ianuarie 2023 și au rămas neschimbate timp de trei ani. Începând cu 1 octombrie 2025, prețul a fost majorat cu doar 7%, chiar dacă, economic, ajustarea justificată ar fi fost de până la 15%. Transportul cerealelor beneficiază în continuare de reduceri de până la 42% față de tariful de bază, iar lista rutelor eligibile a fost extinsă pentru a facilita exportul fermierilor.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII