Un anunț de angajare pentru recrutarea a 30 de conductori de tren femei în Arabia Saudită a atras 28.000 de aplicante

17 Feb. 2022, 10:00
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
17 Feb. 2022, 10:00 // Actual //  MD Bani

Un anunț de angajare pentru recrutarea a 30 de conductori de tren femei în Arabia Saudită a atras 28.000 de aplicante, arătând amploarea cererii acumulate în contextul în care regatul conservator deschide mai multe oportunități pentru femei, transmite Reuters.

Operatorul spaniol de căi ferate Renfe a spus miercuri că o analiză online a studiilor candidatelor și a cunoștințelor de limba engleză a redus numărul acestora la în jur de jumătate din acea cifră, urmând ca restul să le analizeze până la mijlocul lunii martie.

Cele 30 de femei selectate vor conduce trenuri de mare viteză între orașele Mecca și Medina, după un an de pregătire plătită.

Renfe, care susține că este nerăbdător să creeze oportunități pentru femei în afacerile sale locale, are momentan 80 de bărbați angajați să conducă trenuri în Arabia Saudită, iar alți 50 sunt în proces de instruire.

Oportunitățile de angajare pentru femeile saudite au fost până recent limitate la roluri precum profesoare și lucrătoare în sănătate, în contextul regulilor stricte de segregare de gen. Femeile nu aveau voie nici să șofeze în regat până în 2018.

Participarea femeilor în forța de muncă aproape s-a dublat în ultimii cinci ani la 33%, în contextul unei acțiuni a prințului saudit de a deschide regatul și de a diversifica economia. Femeile ocupă acum locuri de muncă care erau cândva doar permise bărbaților și migranților.

Însă proporția femeilor care lucrează în regat era tot de aproape jumătate din numărul bărbaților în al treilea trimestru de anul trecut, la 34,1%, iar șomajul în rândul femeilor era cu mult de peste trei ori mai mare decât în rândul bărbaților, la 21,9%.

Arabia Saudită arată progrese în privința problemei inegalității de gen într-o perioadă de atentă supraveghere a Occidentului asupra drepturilor omului încălcate în statul arab. Regatul a înăbușit disidența a zeci de activiști pentru drepturile femeilor și este principal suspect în uciderea jurnalistului Jamal Khashoggi.

Realitatea Live

01 Iul. 2025, 16:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iul. 2025, 16:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a importat, în 2024, 32.015 anvelope pentru utilaje agricole şi forestiere, iar în primele cinci luni din 2025 alte 15.676 bucăţi, arată un studiu semnat de economistul Iurie Rija. Extrapolat pe întregul an, ritmul actual ar putea egala sau chiar depăşi nivelul din 2024, confirmând cererea constant ridicată din sectorul agricol şi silvic.

Dacă în ianuarie 2024 o anvelopă costa, în medie, 2.980 lei, în ianuarie 2025 preţul a scăzut la 1.581 lei. Tendinţa s-a repetat în aprilie (1.112 lei vs. 2.836 lei). În ansamblu, valoarea importurilor pe ianuarie-mai 2025 (29,3 mil. lei) reprezintă doar 36,5 % din totalul de 80,1 mil. lei din 2024, deşi cantitatea este comparabilă. Rija explică scăderea prin trecerea la modele mai ieftine, presiunea concurenţei şi reconfigurarea logisticii.

Din punct de vedere al țării de proveniență a importurilor Turcia  domină cu 44 % din volum (21.021 buc.) şi 53 % din valoare (58,2 mil. lei); preţ mediu stabil, ~2.770 lei/buc, China – 25 % din importuri, dar doar 12 % din valoare; preţ mediu prăbuşit în 2025 la 654 lei/buc și India, Ucraina şi România completează Top 5; împreună, cele cinci ţări acoperă 90 % din cantitate şi 88 % din valoare.

Totodată, Cehia livrează anvelope premium (preţ mediu peste 6.900 lei), iar în 2024 din Spania au fost importate seturi ultra-scumpe (24.900 lei/buc.), sumă care a revenit la normal în 2025.

Din cele 74 de companii importatoare, AGROPIESE TGR GRUP SRL asigură 38 % din volum şi 30 % din valoare. INTRP IND CHIVIRIGA VITALIE aduce doar 14 % din anvelope, dar aproape 29 % din valoare, semn că mizează pe produse premium. Primele şapte firme reprezintă peste 80 % din importuri, configurând o oligopolizare a pieţei.

În concluzie, Rija spune că: „Cererea rămâne elevată şi sezonieră, cu vârfuri înainte de lucrările de primăvară şi toamnă, iar scăderea preţurilor reflectă migrarea spre modele mai accesibile şi ofensiva furnizorilor asiatici. În același timp, importatorii moldoveni sunt dependenţi de un grup restrâns de ţări şi de câţiva importatori mari expune sectorul la riscuri logistice şi de preţ”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO