Uniunea Europeană a exclus șase țări din zona „verde”! Ce decizie a fost luată în raport cu Moldova

10 Sept. 2021, 15:55
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
10 Sept. 2021, 15:55 // Actual //  MD Bani

Republica Moldova rămâne în lista țărilor care pot efectua călătorii neesențiale în Uniunea Europeană. Lista a fost actualizată joi, 9 septembrie, acest lucru fiind raportat pe site-ul web al Consiliului UE. De asemenea, lista include alte 12 țări: Australia, Bosnia și Herțegovina, Iordania, Canada, Qatar, China, Ucraina, Noua Zeelandă, Arabia Saudită, Singapore, Uruguay și Coreea de Sud.

Astfel, Consiliul UE anunță că a eliminat Azerbaidjanul, Albania, Armenia, Brunei, Serbia și Japonia de pe lista verde. În schimb, a fost adăugată Uruguay.

Noua listă a intrat în vigoare pe 9 septembrie și recomandă statelor UE și spațiul Schengen să permită tuturor rezidenților țărilor din această listă pe teritoriul lor, indiferent de scopul călătoriei.

La 30 iunie 2020, Consiliul a adoptat o recomandare privind eliminarea treptată a restricțiilor temporare asupra călătoriilor neesențiale către UE. Recomandarea conținea o listă inițială a țărilor în privința cărora statele membre ar trebui să elimine treptat restricțiile de călătorie la frontierele externe. Lista este revizuită o dată la două săptămâni și, dacă este cazul, este actualizată.

La 20 mai, Consiliul a adoptat o recomandare modificată pentru a răspunde la campaniile de vaccinare în curs prin introducerea anumitor derogări pentru persoanele vaccinate și prin relaxarea criteriilor de eliminare a restricțiilor pentru țările terțe. În același timp, modificările iau în considerare posibilele riscuri prezentate de noile variante prin stabilirea unui mecanism de activare a unei frâne de urgență pentru a reacționa rapid la apariția într-o țară terță a unei variante care suscită interes sau îngrijorare.

Recomandarea Consiliului nu este un instrument cu forță juridică obligatorie. Autoritățile statelor membre rămân responsabile de punerea în aplicare a conținutului recomandării. Acestea pot, în condiții de transparență deplină, să elimine doar treptat restricțiile de călătorie pentru țările care figurează pe listă.

Un stat membru nu ar trebui să decidă eliminarea restricțiilor de călătorie pentru țări terțe care nu figurează pe listă înainte ca acest lucru să fi fost decis într-un mod coordonat.

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII