Uzina Topaz, conectată la o corporaţie militară din Rusia, a intrat în insolvabilitate

13 Feb. 2024, 09:58
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
13 Feb. 2024, 09:58 // Actual //  Lupu Eduard

Uzina Topaz, sub controlul Corporației Unită Producătoare de Motoare (ODK) din Rusia și aflată sub regimul sancțiunilor occidentale, a oficializat intrarea în procedura de insolvabilitate, conform unei cereri depuse de compania CPD-Industrial Grup SRL din Chișinău.

CPD-Industrial Grup SRL este deținută de Olga Baciu, sora lui Mircea Baciu, proprietarul rețelei de magazine Bomba. Acestă companie închiriază spații comerciale de la Uzina Topaz și este considerată unul dintre principalii pretendenți la terenul pe care se află uzina.

Anchetând situația, RISE Moldova a adus în atenție atât tentativele ODK de a vinde pachetul majoritar de acțiuni deținut la uzină, cât și impunerea de restricții asupra bunurilor uzinei la sfârșitul anului trecut. Mai mult, administratoarea uzinei, Inna Linnik, a fost inclusă în lista sancțiunilor de către Ucraina, în ciuda deținerii dublei cetățenii, atât a Rusiei cât și a Republicii Moldova.

Această evoluție adâncifică criza prin care trece Uzina Topaz, subliniind complexitatea situației financiare și geopolitice în care se află.

Anul trecut, în cadrul unei anchete RISE Moldova, s-a dezvăluit legătura uzinei Topaz cu Rusia, în special cu industria militară. Specializată în fabricarea de motoare cu turboreacție și turbopropulsoare, ODK, compania-mamă a uzinei, se află pe lista companiilor sancționate de SUA ca urmare a invaziei ruse în Ucraina.

Uzina Topaz a fost pusă la vânzare în anul precedent, dar licitația a eșuat. În august 2023, a avut loc o nouă licitație, câștigată de compania OOO „BIZBF” din Moscova. Cu toate acestea, ODK neagă că ar fi înstrăinat pachetul majoritar de acțiuni la Topaz.

Întreprinderea Topaz a depus o notificare privind inițierea negocierilor cu creditorii pentru o restructurare extrajudiciară și a solicitat instanței suspendarea executărilor silite ale bunurilor sale. Motivul invocat a fost dificultatea de a efectua operațiuni financiare prin conturile bancare, după ce instituția financiară a reziliat contractul de deservire a cardurilor și decontări. Aceasta a fost percepută ca o consecință a includerii în lista de sancțiuni a companiei ruse АО ОДК.

Instanța a intentat procedura de insolvență a Topaz, punând restricții pe bunurile uzinei. Cu toate acestea, ODK a notificat Agenția de Investiții că este în continuare proprietarul pachetului majoritar de acțiuni și că nu a fost efectuată nicio activitate investițională care să cadă sub incidența legislației referitoare la securitatea statului.

Desi solicitările de comentarii nu au avut succes, situația continuă să evolueze, iar autoritățile monitorizează îndeaproape evenimentele legate de uzina Topaz din Chișinău.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Apr. 2024, 08:24
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Lupu Eduard
27 Apr. 2024, 08:24 // Bani și Afaceri //  Lupu Eduard

Inteligenţa artificială va duce la o nevoie „minimă” de call center-uri în cel mult un an, progresele rapide ale inteligenţei artificiale urmând să schimbe o industrie întreagă, spune directorul companiei indiene de IT Tata Consultancy Services, citat de FT.

K Krithivasan, directorul general al TCS, a declarat pentru Financial Times că, deşi „nu am văzut nicio reducere a locurilor de muncă” până acum, adoptarea pe scară mai largă a inteligenţei artificiale generative în rândul clienţilor multinaţionali va revizui tipul de centre de asistenţă pentru clienţi care au creat locuri de muncă în masă în ţări precum India şi Filipine.

„Într-o fază ideală, dacă mă întrebaţi pe mine, ar trebui să existe un număr foarte mic de centre de apeluri primite care să aibă deloc apeluri primite”, a spus el. „Suntem într-o situaţie în care tehnologia ar trebui să fie capabilă să prevadă un apel care vine şi apoi să abordeze proactiv punctul de durere al clientului.”

El a spus că chatbots vor putea în curând să analizeze istoricul tranzacţiilor unui client şi să facă o mare parte din munca depusă de agenţii din centrele de apeluri. „Acolo ne îndreptăm … . Nu cred că suntem acolo astăzi – poate peste un an sau cam aşa ceva”, a spus el.

Perspectiva ca instrumentele de inteligenţă artificială generativă care avansează rapid să înlocuiască multe tipuri de lucrători cu guler alb, inclusiv agenţii din centrele de apeluri şi dezvoltatorii de software, a alarmat factorii de decizie din întreaga lume.

În India – un centru global pentru serviciile de back-office – peste 5 milioane de persoane lucrează în domeniul IT şi al externalizării proceselor de afaceri, potrivit grupului industrial Nasscom.

TCS, o ramură a conglomeratului indian Tata care lucrează cu multinaţionalele pentru a le dezvolta sistemele IT, are peste 600.000 de angajaţi proprii şi venituri anuale de aproape 30 de miliarde de dolari.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău