Vom avea căldură la iarnă. UE oferă 60 de milioane de euro pentru a depăși criza gazelor naturale din Moldova

27 Oct. 2021, 17:50
 // Categoria: Actual // Autor:  Dumitrita Culiuc
27 Oct. 2021, 17:50 // Actual //  Dumitrita Culiuc

Președinta Comisiei Europene Ursula von der Leyen anunță că Republica Moldova va beneficia de un suport de 60 de milioane de euro pentru a depăși mai ușor criza gazelor naturale în care se află, scrie Realitatea.md.

Încântată să o cunosc pe prim-ministra Republicii Moldova Natalia Gavrilița pentru a reitera sprijinul nostru deplin pentru Moldova. Consiliul de asociere de mâine ne va consolida și mai mult cooperarea. În acest context, Comisia Europeană pune la dispoziție 60 de milioane de euro pentru a ajuta Moldova să gestioneze actuala criză energetică, a scris Ursula von der Leyen pe pagina sa de Twitter în urma unei întrevederi pe care a avut-o cu Natalia Gavrilița.

Realitatea.md amintește că șefa Guvernului, însoțită de viceprim-ministrul, ministrul afacerilor externe și integrării europene Nicu Popescu, ministrul economiei Sergiu Gaibu și ministrul justiției Sergiu Litvinenco vor participa la Consiliul de asociere UE-Republica Moldova, care se află la cea de a șasea reuniune.

În cadrul celui de-al 6-lea Consiliu de Asociere vor fi abordate următoarele subiecte:

– dialogul politic și reforma, asocierea politică;

– cooperarea și convergența în domeniul politicii externe și de securitate;

– libertatea, securitatea și justiția;

– comerțul și zona de liber schimb aprofundată și cuprinzătoare;

– cooperarea economică și cooperarea sectorială;

– domeniul energiei.

Agenda  vizitei conține și un șir de întrevederi cu înalți reprezentanți ai UE, inclusiv cu Josep Borrell Fonteles, înaltul reprezentant al UE pentru afaceri externe și politică de securitate, Kadri Simson, comisar pentru energie, dar și Mariya Gabriel, comisar european pentru inovare, cercetare, cultură, educație și tineret și Katarina Mathernova, directorul general adjunct al Direcției generale Vecinătate și Negocieri privind Extinderea din cadrul Comisiei Europene.

Realitatea Live

05 Dec. 2022, 05:45
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
05 Dec. 2022, 05:45 // Actual //  Lupu Eduard

Sectorul aviatic se îndreaptă către o altă eră. În următorul deceniu, taxiurile aeriene electrice ar putea revoluționa sectorul aviatic.

În ultima perioadă, tot mai multe companii din SUA, inclusiv mai multe startup-uri au început să dezvolte taxiuri electrice aeriene ce au ca scop să scoată maşinile de pe şosea şi să mute traficul în aer, transmite CNBC, citat de news.ro.

Un exemplu în acest sens este compania Delta Air Lines, care în luna octombrie s-a alăturat listei companiilor aeriene ce susţin startup-urile de tehnologie pentru vehicule electrice, cu o investiţie de 60 de milioane de dolari în Joby Aviation, o companie ce dezvoltă avioane electrice cu decolare şi aterizare verticală (eVTOL), destinate să funcţioneze ca serviciu de taxi aerian.

În 2021, când Joby şi-a anunţat planul de a-şi lansa taxiurile aeriene asemănătoare Uber până în 2024, a generat critici din partea analiştilor din industrie cu privire la capacitatea de a se lansa până la acea dată.

Dar investiţia Delta în Joby este un parteneriat de cinci ani pentru a opera eVTOL-uri exclusiv în reţeaua Delta.

United Airlines este, de asemenea, într-un parteneriat cu o startup cu sediul în Suedia, Heart Aerospace, pentru a avea avioane electrice care zboară pe rute regionale până în 2030, acesta adăugându-se altor două investiţii eVTOL ale companiei aeriene.

Una este de 15 milioane de dolari cu Eve Air Mobility, pentru 200 de avioane, iar cealaltă de 10 milioane de dolari cu Archer Aviation, pentru 100 de eVTOL.

American Airlines a investit 25 de milioane de dolari în Vertical Aerospace, o companie cu sediul în Marea Britanie, cu o comandă pentru 50 de avioane. În acest ritm, analiștii spun că taxiurile aeriene ar putea ajunge pe pieţe în anii 2030.

„În timp ce marile companii aeriene încheie acorduri cu startup-uri globale, este important să ne amintim că acestea sunt condiţionate. Depinde de certificarea acestor aeronave şi de cât de repede le pot fabrica companiile”, a declarat Savanthi Syth, director general de cercetare în capital, acoperind companiile aeriene globale şi mobilitatea la firma Raymond James.

Odată ce aceste avioane sunt certificate şi încep să-şi intensifice producţia, Syth a spus că dimensiunea potenţială a pieţei depinde în mare măsură de cât de aproape pot ajunge companiile eVTOL de unde sunt consumatorii.

Companiile vor ca eVTOL-urile să utilizeze infrastructura existentă pentru a funcţiona, cum ar fi crearea de ”vertistop-uri”, în cazul în care aeronavele aterizează deasupra clădirilor din zonele urbane pentru a transporta pe distanţe scurte sau ”vertiporturi”, care utilizează aeroporturile regionale pentru a transporta pe distanţe mai lungi, aproximativ peste 100 de mile.

Potrivit lui Syth, dacă companiile pot crea vertistop-uri şi vertiport-uri în apropierea consumatorilor din zonele rezidenţiale, atunci dimensiunea pieţei ar putea fi mare.

„Credem că veţi vedea operaţiuni mici ale eVTOL începând cu 2025, iar certificările vor începe, sperăm, în 2024. Dar pentru a vedea o mulţime de avioane zburând deasupra capului, probabil că va fi mai probabil în anii 2030”, a completat Syth.

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău