10 LEI// Tudor Darie, Fagura: Posibilitățile de investiții în Moldova sunt limitate. Istoria startupului FinTech

25 Mai 2022, 16:38
 // Categoria: Interviu // Autor:  MD Bani
25 Mai 2022, 16:38 // Interviu //  MD Bani

Tudor Darie a lansat startupul FinTech „Fagura”. Ideea de afacere a părut din experiența proprie și din dorința de a diversifica posibilitățile de investiții din Republica Moldova. Potrivit lui, a încercat să rezolve o „problemă reală”. Despre lansarea startupului, investiții, profit și chiar criptomonede am discutat cu Tudor Darie în cadrul emisiunii 10 LEI realizată de Bani.md în colaborare cu RLIVE TV.

În urmă cu un an, startupul FinTech a reușit să obțină o rundă de investiții în Marea Britanie de 340 de mii de euro prin care 272 de investitori, persoane fizice și companii, au făcut o investiție prin intermediul unei platforme. De asemenea, în prezent încearcă să obțină autorizație europeană de crowdfunding ceea ce va permite ca proiectul să devină unul european. Între timp, atât cetățenii din Republica Moldova cât și cei de peste hotare pot investi, suma minimă investită fiind de 25 de euro.

Primii investitori au fost chiar prietenii antreprenorului apoi, prin recomandări, au început să investească și persoane străine.

Potrivit lui Tudor Darie, posibilitățile de investiții în Republica Moldova sunt limitate. De asemenea, a avut și experiența accesării unui credit bancar și a înțeles că există multă birocrație, astfel a apărut ideea unei astfel de afaceri.

„Am trecut prin experiența în care aveam niște bani disponibili pentru investiții și când analizam piața să văd unde aș putea să-mi investesc banii, fie să merg la bancă și investesc într-un depozit bancar cu 0,5% dobânda anuală nu era o opțiune pentru mine. Aveam și opțiunea să investesc într-un imobil și cam se termină toată piața de capital din Republica Moldova”, a declarat fondatorul Fagura.

În viziunea antreprenorului, Fagura este un „Uber pentru investiții alternative în care investitorii investesc în împrumuturile altor persoane primesc înapoi plus dobânda, iar noi ca platformă ne reținem un mic comision de intermediere.” Astfel, au de câștigat atât investitorii și împrumutații cât și administratorii platformei.

„Noi suntem în contact direct investitorii cu împrumutații. Pe această platformă, orice persoană care vrea să facă o investiție trece o procedură de verificare a identității, trebuie să știm exact cine este investitorul din spate. Ulterior, fiecare investitor are posibilitatea să investească prin două metode: metoda manual invest în care investitorul singur analizează cererile de împrumut și decide în care împrumut să investească, nu noi suntem cei care luăm decizia de investiții, investitorul decide în ce împrumut să investească și ce sumă; sau auto invest în care noi oferim gratuit câte un roboțel pentru fiecare investitor, investitorul setează o serie de criterii: perioada în care vrea să investească, grad de risc, dobândă, și atunci când apare o cerere de împrumut care corespunde criteriilor roboțelul face automatizat investiția.”

Tudor Darie menționează că investițiile prin intermediul platformei Fagura sunt „relativ sigure” întrucât nu permit investitorilor să investească toată suma de bani într-un singur împrumut.

„În ultimii trei ani de activitate a Fagura, aproximativ 95-96% dintre împrumutați achită plățile în termen, ceea ce este un indicator mai calitativ chiar comparativ cu băncile din Republica Moldova.”

Atât investitorii cât și împrumutații trec o procedură de verificare a identității. Totul are loc online, împrumutatul având nevoie doar de buletinul de identitate și un document de confirmare a adresei. Dobânda, în cazul Fagura începe de la 9,99% și dobânda maximă ajunge la peste 30%. Astfel, Fagura se poziționează între sectorul bancar și microfinanțare.

„Până în acest moment, prin intermediul Fagura, au fost investite 1,5 milioane de euro de către peste 400 de investitori în 1120 de împrumuturi care au fost listate pe platformă.”

Startupul Fagura are planuri mari de viitor. În prezent lucrează pentru obținerea unei autorizații europene de crowdfunding pentru a se lansa pe piața europeană, vrea să obțină o nouă rundă de investiții, prin care investitorii vor putea deveni co-proprietari ai Fagura. De asemenea, planifică să lanseze noi instrumente financiare precum emitere de carduri bancare, emitere de conturi bancare.

„Noi dorim să dezvoltăm un community digital bank, o bancă digitală, care are în spatele platformei o comunitate de oameni care se finanțează reciproc, în așa mod încât investitorii să obțină un profit și în așa mod să ajute alte persoane în acest proces.”

Am discutat cu Tudor Darie și despre domeniul FinTech în Republica Moldova. Potrivit antreprenorului acest domeniu face abia primii pași în țara noastră întrucât există doar câteva companii.

Am aflat în cadrul emisiunii că antreprenorul a investit și în crypto, cu toate acestea atenționează că acest tip de investiții sunt riscante. De asemenea, aflați și câteva sfaturi de educație financiară pentru copii pe care le aplică în familia sa.

Dacă sunteți în căutarea unui loc de muncă, trebuie să știi că Fagura este în căutarea de noi colegi în diverse domenii.

Realitatea Live

14 Iul. 2024, 17:53
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
14 Iul. 2024, 17:53 // Actual //  Lupu Eduard

Turcia intenţionează să se bazeze pe poziţia sa geografică şi pe acordul de uniune vamală cu Uniunea Europeană (UE) pentru a atrage investitorii chinezi care vor să aibă acces fără taxe vamale la pieţele europene, aşa cum tocmai a făcut-o recent cu producătorul auto BYD, informează cotidianul Hurriyet Daily News.

Luni, gigantul chinez a semnat un acord cu Ministerul Industriei şi Tehnologiei din Turcia, pentru a face investiţii în această ţară, o decizie care va extinde prezenţa companiei chineze în Europa.

Producătorul auto chinez ar urma să construiască o fabrică în Turcia, cu o capacitate de producţie de 150.000 de vehicule electrice şi hibride pe an, un Centru de mobilitate, de cercetare şi dezvoltare (R&D), valoarea totală a investiţiei fiind de un miliard de dolari. Producţia ar urma să demareze la finalul lui 2026, iar în Turcia vor fi create 5.000 de locuri de muncă directe.

Noua uzină va da BYD un acces mai uşor pe piaţa din UE, cu care Turcia are un acord de uniune vamală. Acest fapt este cu atât mai important cu cât Uniunea Europeană a majorat tarifele vamale pentru importurile de automobile electrice chineze. Pe lângă tarifele vamale existente pentru vehiculele BYD, de 10%, UE a introdus săptămâna trecută tarifele vamale suplimentare de 17,4% pentru grupul chinez.

Turcia, aflată la răscrucea dintre Europe, Orientul Mijlociu şi Asia Centrală, este în negocieri şi cu alte firme din China, a anunţat săptămâna aceasta ministrul Industriei şi Tehnologiei, Mehmet Fatih Kacir.

„Vrem să transformăm Turcia într-un centru de producţie pentru viitoarea generaţie de vehicule”, a declarat Kacir pentru postul privat de televiziune Haberturk.

Ministrul a scos în evidenţă avantajele ţării, inclusiv calitatea de membru al uniunii vamale a UE şi acordurile comerciale cu 28 de ţări. „Producătorii chinezi vor acces rapid la pieţele internaţionale. Investiţiile în Turcia le ajută să-şi îndeplinească acest obiectiv”, a explicat oficialul de la Ankara.

Începând din anii ’70, Turcia a devenit unul dintre centrele de vârf ale industriei auto globale, marii producători auto, inclusiv Fiat şi Renault, deschizându-şi fabrici în această ţară, urmaţi de alţii ca Ford, Toyota şi Hyundai.

Uzina BYD din Turcia va permite producătorului chinez de vehicule electrice (EV) să eludeze tarifele vamale suplimentare introduse de UE şi să intre pe pieţele din Europa.

Conform noilor reglementări privind subvenţiile, BYD va fi scutit de noile tarife vamale suplimentare de 40% la importurile de autovehicule electrice impuse de Turcia, în încercarea de a încuraja investiţiile şi a proteja cota de piaţă a producătorilor interni. Companiile auto care investesc în ţară sunt exceptate de la aceste tarife.

Cel puţin alţi cinci producători auto din China iau în considerare deschiderea unor fabrici în Turcia, a anunţat agenţia de presă Anadolu.

De asemenea, compania turcă TOGG şi firma chineză Farasis au un parteneriat pentru a produce baterii EV în Turcia.

Ministrul Industriei anunţase că oficialii turci au avut, anul trecut, numeroase întâlniri cu şefi de firme importante din China.

În iunie, ministrul Afacerilor Externe, Hakan Fidan, a vizitat China, şi a încheiat un nou acord bilateral deal, şi a numit ţările „motoarele bogăţiei Asiei”.

Preşedintele Recep Tayyip Erdogan a confirmat dorinţa sa de a se alătura Organizaţiei de cooperare de la Shanghai (din care fac parte China, Rusia şi Iranul), unde Turcia este doar un partener.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău