Pericol de întrerupere a gazului în Transnistria! Soarta tranzitului prin Ucraina, incertă

12 Nov. 2024, 14:35
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
12 Nov. 2024, 14:35 // Actual //  Ursu Victor

Transnistria se confruntă cu un risc real de a rămâne fără gaz, în condițiile în care viitorul tranzitului de gaze naturale prin Ucraina este incert, a declarat președintele interimar al Moldovagaz, Vadim Ceban, în cadrul emisiunii „Moldova Live.” Potrivit lui, conform contractului actual, regiunea transnistreană utilizează 5,7 milioane de metri cubi de gaz pentru producerea de energie electrică, care este livrată pe malul drept al Nistrului. Obiectivul autorităților de la Chișinău este să mențină aceste volume pentru a asigura continuitatea alimentării cu energie.

„Suntem în discuții constante cu Vestmoldtransgaz, operatorul de sistem, și cu partenerii ucraineni pentru a găsi soluții de menținere a tranzitului,” a subliniat Vadim Ceban. Situația este complicată de faptul că acordul de operare între Rusia și Ucraina pentru punctul de tranzit Sudja, crucial pentru regiune, este neclar. „În decembrie vom ști mai multe despre soarta acestui punct de tranzit și despre tarifele de tranzit,” a adăugat el.

Pentru consumatorii de pe malul drept al Nistrului, Moldovagaz asigură că alimentarea cu gaz va continua fără întreruperi. Însă, pentru malul stâng, există mai multe scenarii, în cazul în care tranzitul prin Ucraina nu va fi asigurat. O soluție tehnică ar fi furnizarea gazului prin Ucraina și România, capacitățile tehnice fiind disponibile. Problema majoră rămâne, însă, cine va acoperi costurile acestor livrări.

Vadim Ceban a menționat că Guvernul Republicii Moldova, prin intermediul companiei Energocom, să acopere volumele de gaz, iar Tiraspoltransgaz, compania din regiunea transnistreană, să achite.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

23 Nov. 2024, 09:40
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
23 Nov. 2024, 09:40 // Actual //  Ursu Victor

Northvolt AB a cerut protecţie împotriva falimentului în Statele Unite, după ce o încercare disperată de a obţine finanţare de salvare a eşuat, lăsând producătorul de baterii într-o situaţie dificilă, cu doar o săptămână de lichidităţi disponibile, potrivit Bloomberg.

Furnizorul suedez de baterii pentru vehicule electrice va încerca să se reorganizeze în cadrul capitolului 11 din Codul falimentului american, conform unei declaraţii emise joi. Potrivit unui depozit, Northvolt avea aproximativ 30 de milioane de dolari în numerar şi datorii de 5,84 miliarde de dolari.

Această sumă face ca Northvolt să fie una dintre cele mai îndatorate companii care au solicitat falimentul în Statele Unite în acest an, potrivit datelor Bloomberg. Aceasta este urmată de Intrum AB, o altă companie suedeză care a depus o cerere similară săptămâna trecută.

Compania a ales să urmeze calea legală din SUA pentru a oferi un cadru familiar investitorilor existenţi şi potenţialilor investitori interesaţi să furnizeze finanţare, a explicat o sursă apropiată situaţiei.

Această decizie încheie luni de negocieri cu proprietarii, clienţii şi creditorii, în încercarea de a găsi o soluţie pentru continuarea activităţii, după ce resursele financiare au fost epuizate. Northvolt a redus cu un sfert numărul angajaţilor şi a renunţat la planurile de extindere, pentru a face faţă unei crize de lichidităţi care s-a agravat în toamnă, după ce a pierdut un contract important şi nu a reuşit să acceseze un împrumut verde de 5 miliarde de dolari.

Compania a fost considerată un simbol al speranţelor europene de a crea un lanţ de aprovizionare independent pentru vehiculele electrice, în concurenţă cu producătorii stabiliţi din China şi Coreea de Sud.

Fabrica emblematică Northvolt Ett, situată lângă Cercul Arctic din Suedia, va continua să funcţioneze în mod normal pe durata reorganizării. „Compania va continua să livreze produse clienţilor, îndeplinindu-şi în acelaşi timp obligaţiile faţă de furnizorii esenţiali şi va asigura plata salariilor angajaţilor”, a afirmat compania.

În cadrul procedurii de faliment, Northvolt va avea acces la aproximativ 145 de milioane de dolari în garanţii de numerar, conform declaraţiilor companiei. Scania CV AB, divizia de camioane a Volkswagen AG şi un client important al Northvolt, a anunţat că va contribui cu 100 de milioane de dolari pentru finanţarea debitorului în posesie.

Judecătorul american de faliment Alfredo Perez a spus în timpul unei audieri de joi că va aproba cererea Northvolt de a începe utilizarea finanţării din faliment şi a altor împrumuturi pentru a acoperi salariile şi cheltuielile angajaţilor în timpul procesului de reorganizare conform capitolului 11. După reducerile de personal anunţate, Northvolt mai are aproximativ 6.400 de angajaţi în Suedia, Polonia şi Statele Unite.

Filialele Northvolt care se ocupă de fabricile planificate în Germania şi Canada nu fac parte din procesul de faliment conform capitolului 11, dar compania a declarat că aceste proiecte vor fi amânate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală