Gazele pentru Moldova revin la Gazprom! Livrări confirmate doar până la hotarul cu Ucraina

22 Nov. 2024, 16:02
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 16:02 // Actual //  Ursu Victor

Compania rusă Gazprom a anunțat disponibilitatea de a furniza gaze naturale pentru ambele maluri ale Nistrului, începând cu 1 ianuarie 2025, livrările urmând să fie realizate până la granița dintre Rusia și Ucraina. Informația apare într-o scrisoare trimisă de directorul interimar al „Moldovagaz”, Vadim Ceban, Ministerului Energiei din Republica Moldova la mijlocul lunii octombrie. Textul scrisorii a fost făcut public joi de jurnalistul Alex Cozer pe pagina sa de Facebook.

Potrivit scrisorii, o delegație a „Moldovagaz” s-a deplasat la începutul lunii octombrie la Sankt Petersburg pentru negocieri cu conducerea Gazprom. Din delegație a făcut parte și Alexandr Martînov, directorul general al „Tiraspoltransgaz – Transnistria”.

„În urma discuțiilor, Gazprom și-a exprimat disponibilitatea de a furniza 294 de milioane de metri cubi de gaze naturale pentru malul drept al Nistrului în primul trimestru al anului 2025, precum și 2,05 miliarde de metri cubi pentru malul stâng al Nistrului pe parcursul întregului an 2025”, se arată în scrisoare.

Vadim Ceban a mai informat Ministerul Energiei că sunt planificate negocieri cu reprezentanții companiilor de transport al gazelor din Ucraina și Republica Moldova, pentru a discuta condițiile de tranzit prin teritoriul ucrainean.

Luni, ministrul Energiei, Victor Parlicov a anunțat că urmează să meargă la Sankt-Petersburg, pentru a discuta cu reprezentanții de la Gazprom tranzitul metanului pentru regiunea transnistreană.

Republica Moldova a renunțat la gazul rusesc de la sfârșitul anului 2022 și s-a reorientat pe piețele din vest, după ce Gazporm a redus cantitatea livrată Chișinăului la 5,7 milioane metri cubi/zi. Întreaga cantitate de  metan a fost redirecționată către partea stângă a Nistrului în schimbul energiei electrice.

 

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

Realitatea Live

02 Iul. 2025, 09:54
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
02 Iul. 2025, 09:54 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Cele mai faimoase logouri din lume au pornit, adesea, de la idei croite pe fugă. Este și cazul „swoosh-ului” Nike, creat în 1971 de studenta Carolyn Davidson pentru doar 35 de dolari — un preț simbolic pentru o marcă ce avea să atingă, cinci decenii mai târziu, o capitalizare de aproape 2 trilioane de dolari.

Istoria a fost rememorată de PR-experta și fondatoarea BackDoorAgency, Iana Ziab­lina, care a subliniat cât de neașteptate pot fi scânteile de geniu. În plină criză de identitate, profesorul de contabilitate Phil Knight — pe atunci co-fondator al Blue Ribbon Sports, distribuitor al pantofilor japonezi Onitsuka Tiger — a realizat că parteneriatul cu furnizorul din Japonia se apropie de final. Soluția: lansarea unei linii proprii de încălțăminte sport, cu producție deja contractată într-o fabrică din Mexic, dar fără nume și fără logo.

Knight i-a cerut lui Davidson, studentă la design grafic, o idee „măcar acceptabilă” de simbol care să fie aplicat rapid pe cele 300 de perechi aflate pe banda de producție. Dintre câteva schițe, singura care a trezit interes a fost o bifă fluidă — interpretată fie ca aripa zeiței grecești Nike, fie ca un semn de validare. Entuziasmul a fost modest, însă constrângerile de timp au consfințit alegerea.

Numele Nike a venit la scurt timp, propus de angajatul Jeff Johnson, inspirat de un vis în care îi apăruse zeița victoriei.

Astăzi, „swoosh-ul” întruchipează viteză, victorie, mișcare continuă și spirit de aprobarea („bifa” universală). Carolyn Davidson a colaborat încă o perioadă ca freelancer, apoi a părăsit profesia. În 1983, compania i-a mulțumit oficial: i-a oferit un inel cu logo-ul și un pachet consistent de acțiuni, gest care i-a asigurat confortul financiar.

Ziab­lina notează că logouri legendare au avut adesea începuturi similare: Apple a simplificat obsesiv simbolul mușcat al mărului pentru a transmite accesibilitate, iar Rolling Stones au ales faimoasa limbă scoasă într-un spirit de rebeliune. Lecția, spune experta: „Uneori inspirația lovește într-un taxi, la o prelegere sau într-un moment de revoltă — iar acea scânteie poate construi o identitate de miliarde”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO