Se scumpesc gazele. Efecte devastatoare asupra industriei

08 Dec. 2024, 11:59
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
08 Dec. 2024, 11:59 // Actual //  Ursu Victor

Industria europeană, deja afectată de criza energetică din 2022, se confruntă cu perspectiva unui nou șoc al prețurilor gazelor naturale în această iarnă. Factori precum competiția intensificată cu Asia pentru gaze naturale lichefiate (LNG), scăderea stocurilor și incertitudinea privind livrările rusești amplifică presiunile economice asupra regiunii, potrivit unei analize Reuters.

Deși prețurile actuale ale gazelor naturale în Uniunea Europeană sunt sub maximele din 2022, ele au atins recent cel mai ridicat nivel din ultimul an. Experții estimează că prețurile ar putea urca până la 70 euro/MWh în 2025, comparativ cu aproximativ 50 euro/MWh în prezent, mult peste media pre-pandemică de 17,58 euro/MWh.

Aceste costuri ridicate au avut un efect devastator asupra industriei europene. În ultimii patru ani, zeci de fabrici au fost închise, iar aproape un milion de locuri de muncă din sectorul producției au fost pierdute. În Germania, multe companii iau în considerare relocarea operațiunilor din cauza incertitudinilor energetice.

În prezent, stocurile de gaze din UE sunt pline în proporție de 85%, cu 10 puncte procentuale mai puțin față de aceeași perioadă din 2023. O iarnă cu temperaturi scăzute ar putea accelera consumul acestor rezerve. În același timp, Europa trebuie să concureze cu Asia pentru LNG, având în vedere limitările impuse importurilor rusești de gaze.

În noiembrie 2024, Europa a importat 11,3 miliarde de metri cubi de LNG, în principal din SUA și Orientul Mijlociu, dar cererea globală în creștere împinge prețurile tot mai sus.

Uniunea Europeană a adoptat măsuri pentru a crește nivelul stocurilor de gaze și pentru a restricționa accesul companiilor rusești la infrastructura energetică. Cu toate acestea, aceste decizii amplifică competiția pentru LNG și contribuie la menținerea presiunii asupra prețurilor.

Mario Draghi, fostul președinte al Băncii Centrale Europene, a declarat că pierderea gazelor rusești ieftine a avut un impact economic „uriaș” asupra Europei, iar combustibilii fosili vor continua să joace un rol esențial cel puțin până la sfârșitul acestui deceniu.

Industria europeană se confruntă cu riscuri crescute de relocare a producției, iar tendințele de „dezindustrializare” devin tot mai evidente, amenințând competitivitatea economică a regiunii.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 13:11
 // Categoria: Opinii // Autor: 
04 Iul. 2025, 13:11 // Opinii // 

Calea Ferată din Moldova a anunțat solemn, într-un comunicat de presă, o premieră mondială că a reușit, pentru prima dată în ultimii zece ani, să repare o locomotivă diesel pe cont propriu. Este vorba despre venerabila ЧМЭ3-4952, o locomotivă de colecție sovietică, care a primit o a doua tinerețe chiar în atelierele întreprinderii de stat.

„Un moment de referință”, spune CFM, referindu-se la faptul că în sfârșit au avut bani, oameni și piese pentru o reparație capitală – o combinație rară în istoria recentă a infrastructurii moldovenești. S-au reparat motoare, s-a șlefuit arborele cotit (ceva ce, potrivit anunțului oficial, nu s-a mai întâmplat din epoca agricol-industrială – adică 1991), iar inginerii, electricienii și mecanicii au fost felicitați pentru faptul că, de data asta, locomotiva nu a fost trimisă în Ucraina, România sau direct la fier vechi.

Până acum, astfel de intervenții erau considerate imposibile, din motive ce țineau de lipsă de bani, de piese sau pur și simplu de voință. Acum însă, se deschide o nouă eră – una în care poate, cu puțin noroc și vreo încă zece ani, vom reuși să reparăm și următoarea locomotivă din muzeul viu al căii ferate moldovenești.

CFM promite că această reparație nu e doar un accident fericit, ci începutul unei „modernizări”, cuvânt care în transportul feroviar moldovenesc înseamnă de obicei că ceva vechi a fost vopsit cu o culoare nouă.

„Acum avem autonomie tehnică”, anunță întreprinderea, într-o explozie de optimism mecanic. Între timp, călătorii așteaptă încă trenul Chișinău–Iași care întârzie pentru că… locomotiva recent reparată a avut nevoie de o reajustare de urgență.

Glorie locomotivelor vechi și celor care le mai pot da o viață!

 

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO