Tancurile rusești de GNL, întreținute în porturile europene – paradox energetic în contextul sancțiunilor

14 Ian. 2025, 10:02
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
14 Ian. 2025, 10:02 // Actual //  Ursu Victor

Tancurile de clasa Arc7, care transportă gaze naturale lichefiate (GNL) de la fabrica Yamal LNG, continuă să beneficieze de întreținere în porturile europene. Interdicțiile de a colabora cu aceste nave ar putea complica semnificativ logistica exportului de GNL din zona arctică, însă Uniunea Europeană își crește în continuare achizițiile de GNL rusesc.

Potrivit unui raport al Financial Times, întreținerea a 14 din cele 15 tancuri specializate de clasa Arc7 care transportă GNL din Yamal către Europa este efectuată la două șantiere navale europene – Damen, în Brest, Franța, și Fayard A/S, în Danemarca. Fără aceste servicii de întreținere, ar fi greu pentru Novatek să livreze combustibilul din proiectul Yamal LNG către piețele de export esențiale, mai ales iarna, când prețurile gazului ating maximele în emisfera nordică. „Dacă ar exista o interdicție de a accesa aceste șantiere, aceasta ar pune sub semnul întrebării întreaga operațiune logistică”, a declarat Malte Humpert, specialist în transporturi arctice la High North News. „Aceste tancuri ar putea beneficia de servicii într-un alt loc, dar asta ar însemna o deviere de la traseu”.

Singura navă care nu a intrat la șantierele menționate este tancul „Christophe de Margerie”, aparținând companiei „Sovcomflot”, aflată sub sancțiuni. Dependența critică a tancurilor Arc7 de serviciile și piesele de schimb europene este subliniată de faptul că „Christophe de Margerie” nu a mai fost operat de șase luni. Celelalte tancuri care transportă GNL rusesc sunt deținute de companii energetice și navale internaționale, inclusiv grecii de la Dynagas și canadienii de la Teekay.

Damen a reparat opt nave de la începutul invaziei rusești în Ucraina și a confirmat că a întreținut „mai multe nave implicate în transportul GNL rusesc”, însă a subliniat că a respectat „legea europeană privind sancțiunile” și că nu a avut niciun rol în selecția mărfurilor transportate. Fayard a reparat nouă tancuri.

„Nu se preconizează ca aceste nave de GNL să mai fie reparate în viitorul apropiat”, a declarat Damen, explicând că în martie va intra în vigoare interdicția de acces în porturile europene a navelor care transportă GNL rusesc. Aceasta va face imposibilă transbordarea gazului din tancurile de clasa Arc7 în tancuri obișnuite, care să ajungă în regiunile mai îndepărtate. În 2023, aproximativ un sfert din cei 20,9 miliarde de metri cubi de GNL livrați în UE au fost reexportați în alte țări, conform datelor Institutului Oxford de Cercetări Energetice.

Uniunea Europeană intenționează să elimine complet gazul rusesc până în 2027. Deși importurile de gaze prin conducte sunt în scădere, achizițiile de GNL sunt în creștere. Conform estimărilor Rystad Energy, în 2024, în porturile europene au ajuns tancuri cu 17,8 milioane de tone de GNL rusesc, echivalentul a 24,2 miliarde de metri cubi.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

05 Iun. 2025, 10:01
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
05 Iun. 2025, 10:01 // Actual //  Ursu Victor

Fostul ministru al Energiei, Victor Parlicov, ridică semne de întrebare asupra modului în care se gestionează tarifele la energie în Republica Moldova, sugerând că eventualele ieftiniri ar putea avea un substrat politic, mai ales în apropierea alegerilor parlamentare.

„Nu exclud că există preferința politică ca acest tarif să fie redus mai aproape de alegeri”, a declarat Parlicov în cadrul emisiunii Secretele Puterii de la Jurnal TV. Acesta a menționat totuși că prețurile de pe piața energetică sunt imprevizibile, iar vara aduce atât posibilități de scădere, cât și riscuri de creștere semnificativă a costurilor.

Declarația vine în contextul în care opoziția acuză autoritățile că scăderea prețului de achiziție a energiei nu se regăsește în facturile consumatorilor. Potrivit datelor prezentate de Energocom, în luna mai energia electrică a fost achiziționată la un preț mediu de 106,6 euro/MWh – cel mai mic din ultimele cinci luni.

Parlicov a explicat că primăvara ploioasă ar putea contribui la stabilizarea pieței, datorită producției hidro din România și Ucraina: „Primăvara s-a arătat bine din perspectiva precipitațiilor… există acest amortizor hidro care poate menține prețurile”.

În același timp, fostul ministru a criticat lipsa de transparență din partea autorităților: „Trebuie să existe o comunicare mai bună. De multe ori problema nu e în ceea ce se face, ci în lipsa de explicații pentru cetățeni”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO