America devine salvarea industriei de lux, în fața unei piețe chineze în declin

20 Ian. 2025, 10:03
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
20 Ian. 2025, 10:03 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Companiile globale din sectorul de lux se pregătesc să investească masiv în acest an în Statele Unite, având în vedere prognozele privind slăbiciunea continuă a pieței din China. Într-un context marcat de criza economică din China și de scăderea apetitului consumatorilor chinezi pentru produse de lux, gigantii precum LVMH și Kering își îndreaptă atenția spre cumpărătorii americani, care beneficiază de o creștere economică susținută, în special datorită pieței bursiere și criptomonedelor. De asemenea, este așteptat ca posibilele tarife impuse de Donald Trump să întărească dolarul, ceea ce ar putea spori puterea de cumpărare a americanilor pentru bunuri de lux europene, scrie Reuters.

În decembrie 2024, cheltuielile cu cardurile de credit pentru mărcile de lux din SUA au înregistrat o creștere de 1% față de anul anterior, semn al unei reveniri, după o perioadă de stagnare. Aceasta este prima creștere în mai mult de doi ani, sprijinită de vânzările mai bune de articole din piele și îmbrăcăminte.

La nivel global, piața bunurilor de lux, evaluată la 363 miliarde de euro, se confruntă cu rate de creștere scăzute, în contextul crizei imobiliare din China și a economiei lente. Vânzările de îmbrăcăminte și genți de designer au scăzut, iar cumpărătorii europeni, afectați de creșterea costurilor de trai, au redus achizițiile de produse de lux.

Companii precum LVMH și Kering speră ca piața americană să compenseze declinul pieței chineze, unde, în ultimele luni, grupul LVMH a pierdut peste 30 de miliarde de euro din capitalizarea sa de piață. În același timp, Richemont, grupul care deține brandul Cartier, a înregistrat o creștere a vânzărilor cu 10% în al treilea trimestru fiscal, în ciuda cererii scăzute din China.

Prognozele sugerează o scădere a vânzărilor pentru LVMH în ultimele luni ale anului 2024, în special în divizia de modă și produse din piele, dar un rezultat pozitiv pentru Hermès, care se preconizează că va înregistra o creștere de 10%.

În 2025, sectorul global al bunurilor de lux ar putea crește cu aproximativ 4%, cu o expansiune de 7% a vânzărilor către consumatorii americani, în timp ce cererea din China ar putea scădea cu 1%.

„După perioadele dificile pentru industria de lux, apar câștigători și pierzători semnificativi. Nu toată lumea va câștiga,” a declarat Caroline Reyl, director la Pictet Asset Management.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII