Câștiguri în declin în 2024! Care bănci din Moldova au pierdut cel mai mult și cine a ieșit învingător

22 Ian. 2025, 16:17
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Ursu Victor
22 Ian. 2025, 16:17 // Bănci şi Finanţe //  Ursu Victor

Profitul total al băncilor comerciale din Republica Moldova a fost de 3,9 miliarde de lei în 2024, în scădere cu 2,5% față de cele 4 miliarde de lei obținute în 2023. Situația financiară a băncilor a variat semnificativ, unele instituții raportând creșteri, iar altele înregistrând scăderi considerabile, arată datele Băncii Naționale a Moldovei.

  • Maib: Profitul a crescut cu 8,3%, de la 1,2 miliarde de lei în 2024 la 1,3 miliarde de lei în 2024.
  • Comerțbank: A înregistrat o scădere semnificativă de 86,2%, de la 8,7 milioane de lei în 2023 la doar 1,2 milioane de lei în 2024.
  • Eurocreditbank: Profitul s-a redus cu 51,6%, de la 22,5 milioane de lei la 10,9 milioane de lei.
  • Energbank: A înregistrat o scădere de 46,1%, de la 68,5 milioane de lei în 2023 la 36,9 milioane de lei în 2024.
  • Eximbank: Profitul a scăzut dramatic, cu 74,7%, de la 49 milioane de lei la 12,4 milioane de lei.
  • Fincombank: O scădere de 18,7%, de la 151,7 milioane de lei în 2023 la 123,3 milioane de lei în 2024.
  • OTP Bank: A înregistrat o scădere de 25,1%, de la 763,1 milioane de lei la 571,6 milioane de lei.
  • Moldindconbank: Profitul a crescut cu 18,5%, de la 928,6 milioane de lei la 1,1 miliarde de lei.
  • Procreditbank: A înregistrat o îmbunătățire semnificativă, trecând de la o pierdere de -135,3 milioane de lei în 2023 la un profit de 92,1 milioane de lei în 2024.
  • BCR Chișinău: Profitul a scăzut cu 30%, de la 69,4 milioane de lei la 48,6 milioane de lei.
  • Victoriabank: O scădere de 12,2%, de la 672 milioane de lei la 590,4 milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Oct. 2025, 16:31
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Oct. 2025, 16:31 // Actual //  Ursu Victor

Piața comerțului alimentar din Rusia trece printr-o transformare profundă pe fondul încetinirii economiei și creșterii accelerate a inflației. Tot mai multe lanțuri de retail renunță la supermarketuri și hipermarketuri, înlocuindu-le cu discountere și așa-numitele „magazine pentru săraci”, potrivit datelor Infoline, citate de publicația Kommersant, citată de Moscowtimes.

În primele nouă luni ale anului 2025, în Rusia s-au închis 67 de magazine mari, cu o suprafață totală de peste 185.000 m². De la 2017 încoace, ponderea supermarketurilor și hipermarketurilor în comerțul cu amănuntul s-a redus aproape la jumătate – de la 37% la 21%. În schimb, discounterele au ajuns să domine piața, urcând de la 49,9% la 63,4% din totalul vânzărilor.

Cea mai spectaculoasă creștere o înregistrează însă așa-numitele „magazine pentru săraci” (hard discounters) – unități comerciale cu amenajare simplificată, sortiment redus și prețuri extrem de mici. În ultimii opt ani, ponderea acestora a urcat de la 4,8% la 16,4%, arată analiza Infoline.

Directorul general al companiei „Infoline-Analitika”, Mihail Burmistrov, explică această tendință prin schimbarea comportamentului consumatorilor ruși, care adoptă o strategie de economisire în fața scumpirilor.

„Prețurile ridicate la alimente și scăderea puterii de cumpărare au făcut neprofitabilă deschiderea supermarketurilor mari. Retailerii reacționează rapid, transformând spațiile existente în discountere și depozite pentru livrări online”, afirmă Burmistrov.

Potrivit Asociației Companiilor de Retail din Rusia (AKORT), deschiderea unui discounter costă cu 20–40% mai puțin decât a unui supermarket. În plus, comercianții își reduc sortimentul pentru a limita costurile. În iulie 2025, oferta de produse alimentare în magazine s-a diminuat cu 2,3%, iar cea de bunuri nealimentare – cu 1,8%, potrivit datelor companiei de cercetare Nielsen.

Totodată, crește popularitatea micilor magazine de cartier, cu suprafețe între 100 și 200 m². Numărul acestora a urcat cu 15% într-un singur an, a declarat președintele AKORT, Stanislav Bogdanov. Cu toate acestea, suprafața totală a spațiilor comerciale deținute de retailerii ruși s-a redus cu aproximativ 1%. În prezent, primele 200 de lanțuri de retail operează circa 4.700 de supermarketuri și hipermarketuri la nivel național.

Inflația rămâne principalul factor care obligă populația să economisească. Potrivit datelor oficiale ale Rosstat, prețurile au crescut cu peste 40% de la începutul războiului. Un sondaj al companiei Romir arată că 58% dintre ruși au renunțat la anumite produse, 57% caută alternative mai ieftine, iar 49% fac cumpărături doar în discountere sau încearcă să meargă mai rar la magazine.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII