Corupție și sabotaj – adevărul ascuns despre criza de la CFM, dezvăluit de Oleg Tofilat

23 Ian. 2025, 10:43
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
23 Ian. 2025, 10:43 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Fostul director al Căii Ferate din Moldova (CFM), Oleg Tofilat, a tras un semnal de alarmă asupra stării critice a întreprinderii, comparând administrarea sectorului public cu practica medicală: „Azi, CFM este într-o stare de comă. Dacă nu se va interveni urgent, coma se va transforma în incapacitate, iar incapacitatea va duce garantat la deces.”

Potrivit lui Tofilat, problemele actuale ale întreprinderii includ restanțe salariale de peste cinci luni, lipsa motorinei care a blocat vagoanele cu marfă timp de o săptămână, conturi blocate la cererea unor grupuri de interese și volume de transport la un minim istoric. „Sectorul feroviar din Moldova este grav bolnav de mult timp, iar situația actuală este rezultatul sabotajului, inacțiunii și corupției la nivel de stat,” a declarat fostul director.

Tofilat a amintit că în perioada mandatului său, începând din iunie 2021, echipa sa a implementat un plan de modernizare care a dus la creșterea volumelor de transport și a profitabilității. „Feroviarii lucrau din greu și livrau rezultate, dar conducerea statului sabota sistematic prin idei incoerente de reformă și neaplicarea obligațiilor statului.”

El a criticat dur corupția și furturile din sector, susținând că acestea sunt facilitate de implicarea unor miniștri și lipsa de acțiune a autorităților precum SIS, CNA și procuratura.

Tofilat consideră că redresarea CFM și a altor sectoare din economie este posibilă doar prin dedicație, competență și integritate. „Astăzi, mai sunt mulți specialiști capabili în toate instituțiile. Dacă ar fi organizați într-o agendă coerentă, Moldova ar deveni un miracol economic,” a concluzionat el.

Declarațiile lui Tofilat vin pe fondul unei crize generale în infrastructura feroviară din Moldova, reflectând o imagine de ansamblu sumbră asupra economiei țării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

Realitatea Live

22 Dec. 2025, 17:08
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
22 Dec. 2025, 17:08 // Actual //  Grîu Tatiana

Guvernul urmează să aprobe în ședința de marți, 23 decembrie, un proiect-pilot prin care Republica Moldova va testa, pentru prima dată, utilizarea mașinilor electrice ca surse de energie pentru rețea. Este vorba despre proiectul „Vehicul spre rețea: testarea soluțiilor de încărcare inteligentă și fluxului bidirecțional de energie (V2G)”, elaborat de Ministerul Energiei și implementat de Asociația Obștească „Green City Lab Moldova”.

Proiectul presupune că vehiculele electrice nu vor fi doar consumatori de energie, ci vor putea livra electricitate înapoi în rețea atunci când este nevoie, de exemplu în orele de vârf. Energia stocată în bateriile mașinilor ar putea fi folosită pentru a stabiliza sistemul electroenergetic, mai ales în contextul creșterii producției din surse regenerabile, care este variabilă.

Pentru a putea testa această tehnologie, Guvernul va institui un regim special de testare inovativă, care permite derogări temporare de la unele prevederi ale legislației în vigoare. Aceste derogări se referă la racordarea temporară a echipamentelor, măsurarea bidirecțională a energiei, aplicarea unor tarife experimentale și participarea controlată a vehiculelor electrice la servicii de echilibrare și stocare a energiei. Autoritățile subliniază că aceste excepții sunt acordate exclusiv în scop demonstrativ și nu vor afecta siguranța rețelei electrice.

Proiectul va fi implementat pe o perioadă de trei ani de la intrarea în vigoare a hotărârii și va fi limitat la anumite locații și echipamente prevăzute într-un plan tehnic. În acest interval, „Green City Lab Moldova” va prezenta rapoarte semestriale Ministerului Energiei, iar la final un raport complet privind rezultatele obținute. Pe baza acestuia, Ministerul Energiei va propune eventuale modificări ale legislației din domeniul energiei.

Ministerul Energiei va coordona proiectul împreună cu Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică și cu operatorii de sistem, iar ANRE va monitoriza impactul testării asupra siguranței sistemului electroenergetic și va identifica barierele de reglementare. Documentele oficiale precizează că proiectul nu implică cheltuieli suplimentare din bugetul de stat, costurile fiind suportate de titularul proiectului și partenerii acestuia.

Autorii hotărârii afirmă că proiectul reprezintă o premieră națională și ar putea schimba modul în care sunt utilizate vehiculele electrice în Republica Moldova, transformându-le din simpli consumatori în participanți activi pe piața energiei. Hotărârea urmează să intre în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII