Expert: Cea ce face de fapt ANRE seamănă mai mult a sabotaj economic în ajun de alegeri Parlamentare

14 Iun. 2021, 10:54
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
14 Iun. 2021, 10:54 // Actual //  MD Bani

Expertul Veacesla Ioniță a comentat pe blogul său noua metodologie a Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) de calculare a prețurilor la produsele petroliere. Expertul nu este acord cu această metodologie efectele imediate ale noii metodologii.

Astfel, potrivit expertului, noua Metodologie ANRE și marjele comerciale aprobate au 3 efecte imediate:

  • Vor dispărea companiile mici autohtone care au mai rămas și se va institui un monopol a 2-3 companii transnaționale;
  • Pe o perioadă scurtă, exact înainte de alegeri vom asista la perturbații pe piața produselor petroliere;
  • Prin decizia unei instanțe de judecată ne vor fi impuse niște tarife luate din pod, mult mai mari, decât cele care trebuie să fie.

Potrivit lui Veaceslav Ioniță politicienii au devenit foarte activi referitor la subiectul creșterii prețurilor la carburanți acum, înainte de alegeri.

Piața produselor petroliere, este cel mai discutat subiect  din ultimii aproape doi ani. Iar anul acesta asistăm deja la a X-a scumpire a produselor petroliere, fapt ce irită enorm consumatorii, iar politicienii au devenit foarte activi în special acum înainte de alegeri.

Expertul spune că „ANRE a hotărât să ne arunce ”colb în ochi” și iluzia unor prețuri mici la produsele petroliere.”

Altfel nu-mi pot explica cum în condițiile când din 2016 până în prezent în Moldova salariile au crescut cu  67%, inflația cu 20%, taxele locale cu 505-200%, iar noua marjă comercială aprobată de ANRE este cu 40% mai mică decât în 2016.

Potrivit lui Veaceslav Ioniță, ANRE trebuie să să stabilească marje comerciale în conformitate cu costurile reale în așa o manieră încât consumatorii să achite un preț corect, însă Agenția a aprobat o marjă comercială care este ilegală, iar piața produselor petroliere va suferi perturbații. Expertul crede, că, de fapt, acesta este și unul dintre scopurile ANRE.

Cea ce face de fapt ANRE seamănă mai mult a sabotaj economic în ajun de alegeri Parlamentare. Aprobă o marjă comercială absolut ilegală, pe care orice instanță de judecată o va anula la prima cerere a petroliștilor. Iar până atunci piața produselor petroliere va fi măcinată de perturbații, exact în ajun de alegeri  Parlamentare și se pare că acesta este unul din scopurile ANRE.

De asemenea, expertul spune că decizia ANRE va facilita instituirea unui monopol, iar în rezultat micile companii petroliere autohtone vor dispărea.

Totodată prin aceste acțiuni ANRE finalizează procesul de monopolizare a pieței produselor petroliere, deoarece în rezultat, vor dispărea micile companii petroliere autohtone care au mai rămas și se va institui un monopol clar a 2-3 companii transnaționale. Acesta se pare că este al doilea scop ascuns al ANRE.

Evident că imediat după alegeri după ce vor dispărea ultimele companii mici, aceste marje comerciale vor fi anulate de instanțele de judecată și companiile petroliere vor obține tariful dorit de ei, care la sigur va fi  mult mai mare decât cel care în mod normal trebuie să fie aprobat de către ANRE.

Spre final, Veaceslav Ioniță cere conducerii ANRE să stabilească prețuri corecte la produsele petroliere și să nu facă PR înainte de alegerile parlamentare.

Stimați conducători ANRE, pe care noi vă plătim cu câte 85 mii lei lunar, Metodologia ANRE și marjele comerciale nu trebuie să fie decise în instanța de judecată, ele trebuie să fie rezultatul muncii voastre. Noi dorim ca experții din cadrul ANRE să vină cu calcule în conformitate cu legea, iar marjele să fie aprobate în așa manieră încât să fie imposibilă atacarea lor în instanță de judecată.

Tot ce se cere de la voi sunt prețuri corecte pe piața produselor petroliere, dar nu PR ieftin în ajun de alegeri.

 

 

 

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 15:29
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 15:29 // Actual //  Ursu Victor

Transportul feroviar, care reprezintă 13,6% din structura totală a mărfurilor transportate, a marcat cele mai mari scăderi în perioada ianuarie-septembrie 2024. Potrivit datelor statistice, volumul mărfurilor transportate pe calea ferată a scăzut cu 32,9%, iar parcursul acestora a înregistrat o reducere și mai semnificativă, de 36,7%.

Această evoluție negativă reflectă dificultățile cu care se confruntă sectorul feroviar în contextul schimbărilor economice și al restructurărilor interne. Printre posibilele cauze ale declinului se numără scăderea cererii pentru transportul feroviar, concurența cu alte moduri de transport și provocările operaționale întâmpinate de „Calea Ferată din Moldova”.

CFM se confruntă cu grave probleme financiare, acumulând datorii salariale de aproximativ 150 milioane de lei. În ceea ce privește infrastructura, situația este alarmantă: din cele 139 de locomotive aflate în dotare, 134 și-au depășit durata de amortizare, iar peste 25% din infrastructura feroviară necesită reparații capitale. În următorii ani, circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar putea fi suspendată dacă nu se vor lua măsuri urgente.

În ultimul deceniu, CFM a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei, cauzate de scăderea continuă a numărului de pasageri, în special pe rutele internaționale, și a volumului de mărfuri transportate. Veniturile sunt în scădere constantă, iar costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală