Țara camioanelor goale: Moldova a investit masiv în transportul rutier, dar nu mai are ce exporta

29 Iun. 2025, 10:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:52 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova se confruntă cu o dilemă logistică de proporții: peste 225 000 de autovehicule de marfă rulau la începutul acestui an pe drumurile naționale, în timp ce transportul feroviar s-a prăbușit la un minim istoric de 2,4 mil. tone. Reabilitarea anunțată a căilor ferate ridică însă întrebarea ce se va întâmpla cu „sutele de mii” de camioane achiziționate în ultimele două decenii, avertizează economistul Veaceslav Ioniță (IDIS „Viitorul”).

„Pentru a salva drumurile, trebuie să revitalizăm calea ferată. Dar ce facem cu flota imensă de camioane cumpărate tocmai pentru că trenurile au fost neglijate?”, a întrebat Ioniță în emisiunea „Analize economice”.

În 1990, 90 % din marfă era transportată pe calea ferată. Astăzi, 94% circulă pe șosele. Tonajul feroviar s-a redus de la 14 mil. tone (2002) la 2,4 mil. tone (2025). Traficul rutier de marfă a urcat de la 2,4 mld. t-km (2005) la 7,5 mld. t-km (2024).

Potrivit lui Ioniță, explozia flotei auto a fost stimulată de embargo-urile rusești (2014–2015), pandemia și seceta din 2020, dar și de războiul din Ucraina, care a bulversat rutele tradiționale de export. În paralel, exporturile moldovenești au scăzut de doi ani, diminuând cererea de transport chiar când parcul de camioane atinge recorduri.

Supracapacitatea din sectorul auto nu se reflectă în profit: tarifele au fost erodate de concurență, iar întreținerea drumurilor – afectate de traficul greu – devine o povară bugetară. Reabilitarea liniei de cale ferată pe coridorul nord–sud ar transfera greutatea de pe asfalt, dar ar lăsa transportatorii rutieri cu vehicule subutilizate și credite nerecuperate.

Drept soluție Ioniță propune reabilitarea segmentelor critice de cale ferată pentru mărfuri agricole și tranzit, sScheme de conversie sau buy-back pentru flota de camioane îmbătrânită;
Incentive fiscale pentru operatorii feroviari și parteneriate public-private la terminale multimodale și un plan național de întreținere a drumurilor finanțat din taxarea transportului greu.

Ioniță anticipează o revigorare sezonieră a transportului de marfă odată cu exportul noii recolte, dar avertizează că modelul „toată marfa pe roți” nu mai este sustenabil: „Fără o strategie coerentă, riscăm să rămânem și cu drumuri distruse, și cu trenuri goale, și cu camioane fără marfă”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

29 Iun. 2025, 10:17
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:17 // Bănci şi Finanţe //  Ursu Victor

Piața bursieră din Coreea de Sud a fost impulsionată în această lună de un val de entuziasm al investitorilor pentru active digitale, după ce noul președinte Lee Jae-myung a promis autorizarea criptomonedelor susținute de moneda națională (won), relatează duminică Financial Times.

Acțiunile companiilor implicate în proiectul monedei digitale a Băncii Coreei, precum Kakao Pay și LG CNS, au înregistrat creșteri spectaculoase. Titlurile Kakao Pay s-au dublat în această lună, iar LG CNS a urcat cu aproape 70%, înainte de o corecție ușoară cauzată de vânzări de profit.

Pe piața Kosdaq, acțiunile firmei fintech de securitate Aton au crescut cu 80%, iar producătorul de jocuri mobile ME2ON și-a triplat valoarea, compania lansând recent o monedă virtuală pentru jocuri de cazino.

Această efervescență a investitorilor retail, în anticiparea emiterii monedelor digitale bazate pe won și a politicilor favorabile din partea noului guvern, a propulsat indicele Kospi cu aproape 30% în acest an, până la un maxim al ultimilor patru ani. Coreea de Sud a devenit astfel cea mai performantă piață din Asia în prima jumătate a anului.

În același timp, investitorii au crescut nivelul de îndatorare pentru a specula creșterea pieței, împrumuturile pe marjă ajungând la 20,5 trilioane woni (aproximativ 15 miliarde dolari).

Deși guvernul încă nu a anunțat detalii precise privind politica criptomonedelor, numirea lui Kim Yong-beom, un susținător al activelor digitale, ca principal consilier politic și propunerea unei legi parlamentare ce permite companiilor cu capital minim de 500 milioane woni să emită monede virtuale au alimentat optimismul.

Experții avertizează însă că această legislație ar putea duce la riscuri sistemice din cauza potențialului intrării pe piață a unor jucători subcapitalizați. În plus, unele acțiuni au devenit supraevaluate, iar investitorii sunt sfătuiți să fie prudenți în contextul volatilității ridicate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO