Marfa stă, clienții așteaptă! Tarifele americane și seceta pun Europa în genunchi

30 Iun. 2025, 12:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
30 Iun. 2025, 12:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Marile porturi europene sunt copleșite de un val de marfă care blochează rutele comerciale și provoacă întârzieri majore în lanțurile de aprovizionare, atrag atenția companiile de transport și logistică. Cauzele? Politicile tarifare imprevizibile ale fostului președinte american Donald Trump, care au reconfigurat fluxurile globale de comerț, și nivelul extrem de scăzut al apelor fluviului Rin, care limitează capacitatea de încărcare a barjelor, scrie Financial Times.

„Toate huburile mari sunt supraaglomerate”, avertizează Caesar Luikenaar, director general al WEC Lines, companie de transport maritim din Olanda. Cele mai afectate sunt porturile Rotterdam, Anvers și Hamburg, unde întârzierile se întind pe zile întregi, atât pentru nave maritime, cât și pentru transportul pe apă intern.

Potrivit operatorului german Contargo, barjele așteaptă în medie 66 de ore pentru încărcare în Anvers și 77 de ore în Rotterdam – dublu față de timpii normali. La Anvers, navele maritime ajung cu 3–5 zile întârziere, ceea ce blochează lanțul întreg până la consumatorul final.

Albert van Ommen, directorul grupului Euro-Rijn, spune că situația este comparabilă cu haosul din timpul pandemiei: „Este cel mai grav blocaj de la criza Covid încoace”.

Creșterea cu peste 7% a volumelor de containere venite din Asia către Europa, pe fondul tarifelor ridicate impuse de SUA, a accentuat colapsul operațional. „Europa a început să absoarbă o parte importantă din marfa care altădată era destinată pieței americane”, a explicat Casper Ellerbaek, director în cadrul DHL Germania.

La toate acestea se adaugă dezorganizarea produsă de ruperea alianței dintre Maersk și MSC, cele mai mari linii maritime din lume, care a condus la reconfigurări de rute și terminale, amplificând haosul.

Operatorii portuari, inclusiv giganții ECT și DP World, admit că traficul este „foarte intens” și că sunt în curs de angajări masive și investiții în echipamente, dar avertizează că problema nu va fi rezolvată curând.

„Aceasta nu este o situație care se va rezolva rapid. Poate dura ani până când investițiile în capacitate vor acoperi cererea”, a declarat Luikenaar.

Portul Anvers-Bruges, prin autoritatea sa publică, recunoaște o „congestie prelungită și accentuată”, dar susține că sistemele funcționează în limitele planificate. Totuși, în spatele acestor „limite” se ascund întârzieri majore și clienți care așteaptă marfa cu zilele sau chiar săptămânile.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

30 Iun. 2025, 15:29
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
30 Iun. 2025, 15:29 // Actual //  bani.md

La data de 27 iunie, a avut loc Adunarea Generală Anuală a Acționarilor Victoriabank. În cadrul ședinței desfășurate la Chișinău, au fost examinate rezultatele financiare ale băncii pentru anul 2024 și a fost aprobat raportul Consiliului de Administrație. De asemenea, cu votul majorității acționarilor a fost luată decizia de distribuire a dividendelor în sumă de peste 292 de milioane de lei către acționari, în urma performanței financiare înregistrate anul precedent.

Valoarea dividendelor aprobate per acțiune este de 11,68 lei. Plata acestora va fi efectuată integral în mijloace bănești, în termen de cel mult trei luni de la data aprobării deciziei.

2024 a fost un an financiar foarte bun, cu un profit solid la nivel de grup și creșteri pe toate liniile de business. Ne bucurăm că aceste rezultate ne-au oferit posibilitatea să recompensăm echitabil acționarii prin distribuirea dividendelor pentru al doilea an consecutiv. Privim înainte cu încredere să consolidăm ceea ce am construit și să continuăm să creștem, cu obiective clare și o viziune pe termen lung”, declară Levon Khanikyan, Președintele Comitetului de Direcție al Victoriabank.

Tot în cadrul AGA, acționarii au aprobat și o serie de măsuri importante pentru consolidarea cadrului de guvernanță corporativă, inclusiv reconfirmarea auditorului extern, actualizarea regulamentelor interne și a Statutului băncii.

Victoriabank este a treia cea mai mare bancă din Republica Moldova, având un portofoliu total al activelor de peste 26 de miliarde de lei. Cu o rețea de 63 de unități și 1150 de angajați, banca oferă servicii și produse pentru 330.000 de clienți. Victoriabank susține economia locală, inovația și dezvoltarea durabilă. În martie 2025, Victoriabank a fuzionat cu BCR Chișinău, în urma unei achiziții care a marcat o premieră pe piața din Republica Moldova: o bancă locală a achiziționat integral o altă instituție bancară din țară. Iar în aprilie 2025, Victoriabank a anunțat semnarea acordului privind intenția de achiziționare a 100% din Microinvest, liderul sectorului financiar non-bancar din Republica Moldova.

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO