Compararea prețurilor automobilelor în Europa este o provocare complexă, dat fiind că fiecare piață are propriile taxe, strategii comerciale și preferințe de consum. O analiză realizată de Euronews pe baza datelor Eurostat arată diferențe considerabile între țările europene în ceea ce privește costurile pentru „echipamentele de transport personal” – categorie ce include autoturismele, motocicletele și bicicletele.
Potrivit indicelui Eurostat, care folosește media UE de 100 drept punct de referință, Turcia este cea mai scumpă piață pentru achiziția de vehicule, cu prețuri cu 36,4% peste media europeană. Urmează Danemarca, liderul Uniunii Europene la acest capitol, unde costurile depășesc media cu 19,1%.
„Taxarea directă a autoturismelor diferă enorm în interiorul Uniunii Europene. Danemarca este un caz atipic de impozitare ridicată, ceea ce explică nivelul mare al prețurilor”, explică Georg Strasser, cercetător la Banca Centrală Europeană.
Alte state unde prețurile la vehicule sunt semnificativ mai mari decât media UE includ Islanda (18,1%), Țările de Jos (14,3%), Irlanda (10,3%) și Elveția (10,2%).
La polul opus, Macedonia de Nord și Slovacia oferă cele mai avantajoase prețuri, cu valori de 87,7% și, respectiv, 88,6% din media UE – echivalent cu o reducere de peste 10%. Alte piețe accesibile sunt Slovenia (8,7% sub medie), Cipru (8,6%), Cehia (8,4%), Norvegia (8,3%), Letonia (7,5%), Muntenegru și Polonia (ambele cu 7,2% sub media UE).
În concluzie, Europa prezintă o fragmentare puternică a pieței auto, determinată în principal de politicile fiscale, taxele de înmatriculare și strategiile comerciale ale producătorilor. Pentru cumpărători, alegerea țării potrivite poate însemna o economie de mii de euro.