Cât durează până când mașinile electrice devin, într-adevăr, mai puțin poluante decât cele pe benzină și motorină

02 Iul. 2021, 17:38
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
02 Iul. 2021, 17:38 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Industria auto a investit miliarde pentru a aduce pe modelele noi tehnologii prietenoase cu mediul. Deocamdată, cea mai bună soluție e instalarea de baterii electrice, iar unul dintre pionierii domeniului e constructorul american Tesla. Însă, Reuters vine cu niște concluzii interesante.

Va dura ceva până când vehiculele electrice vor deveni mai curate decât cele pe benzină și motorină. Procesul e accelerat, într-adevăr, de creșterea cotei de piață a acestor modele, dar mai sunt câteva aspecte de luat în calcul, scrie playtech.ro.

Mașini electrice vs. modele pe benzină și motorină

Analiza Reuters a plecat de la datele prelucrate de la un model care ia în calcul emisiile vehiculelor pe durata utilizării. Modelul, dezvoltat de Argonne National Laboratory din Chicago, include mii de parametri, de la tipurile de metale din bateriile vehiculelor electrice (VE) până la cantitățile de aluminiu sau plastic din mașină.

Unul dintre analiștii care au luat parte la studiu arată că fabricația unui vehicul electric generează mai mult carbon decât a unuia cu combustie, din cauza extracției și procesării mineralelor din baterie și a producerii celulei motoare. Dar estimează și cât durează compensarea acestei diferențe în durata de viață a unui model echipat cu baterie electrică – proces care poate avea mari variații în funcție de condiții.

Principalii factori sunt mărimea bateriei, economia de combustibil a unei mașini pe benzină și procesul de generare a electricității care va propulsa mașina electrică.

Scenariu pentru un model Tesla

S-a plecat de la un model Tesla, care a parcurs 22.000 de kilometri, iar locația a fost SUA, unde 23% din electricitate provine din centrale pe cărbune, cu o baterie de 54kWh și un catod făcut din nichel, cobalt și aluminiu, printre altele.

A fost comparat cu o Toyota Corolla pe benzină cu o greutate de 1.350 kg și un consum de 7,13 l/100 km. S-a presupus că ambele mașini vor parcurge 280.000 km în exploatare.

Dar dacă aceeași Tesla ar fi condusă în Norvegia, unde aproape toată electricitatea provine din surse hidro regenerabile, compensarea ar surveni după numai 13.500 km. Dacă electricitatea cu care va fi reîncărcat vehiculul ar proveni în întregime din cărbune, cum este cazul în țări ca Polonia și China, ar trebui să conduci peste 125.000 km ca să atingi paritatea de carbon cu Corolla.

Producție neprietenoasă cu mediul

Analiza arată că fabricarea unei model electric mediu ca mărime generează 47 de grame de dioxid de carbon (CO2) per milă în timpul proceselor de extracție și producție, sau peste 8,1 milioane de grame până când ajunge la primul cumpărător. În comparație, un vehicul comparabil pe benzină generează 32 g/milă sau 5,5 milioane de grame.

Dar electricele emit în general mult mai puțin carbon într-o durată de viață de 12 ani. Și în cel mai defavorabil scenariu, în care ar fi încărcat dintr-o rețea alimentată de cărbune, un VE ar genera 4,1 milioane de grame într-un an, pe când mașina pe benzină ar produce peste 4,6 milioane.

Rezultatele obținute de Reuters sunt similare cu cele dintr-o evaluare pe durata vieții a vehiculelor electrice și pe combustie din Europa, efectuată de grupul de cercetare IHS Markit. Studiul lor indică punctul de break-even în emisii de carbon între 24.000 și 32.000 km, în funcție de țară. Și aceasta arată că există beneficii pe termen lung ale trecerii la VE.

Păreri împărțite

Alții, însă, sunt mai sceptici.

Cercetătorul Damien Ernst de la Universitatea Liege a spus în 2019 că un EV ar trebui să parcurgă aproape 700.000 km pentru a fi produs mai puțin CO2 decât unul comparabil pe benzină. Ulterior, estimările au fost revizuite în scădere.

Acum, el estimează că punctul de break-even ar fi între 67.000 și 150.000 km. Ernst a spus pentru Reuters că nu intenționează să mai schimbe rezultatele, care se bazează pe un set diferit de date și ipoteze decât modelul Argonne.

American Petroleum Institute, care reprezintă peste 600 de companii din industria petrolieră, afirmă pe website:

„Mai multe studii arată că, într-un ciclu de viață, sisteme motrice diferite ale automobilelor produc emisii similare de gaze cu efect de seră.”

 

Realitatea Live

02 Mai 2024, 12:50
 // Categoria: Homepage // Autor:  Soroceanu Olga
02 Mai 2024, 12:50 // Homepage //  Soroceanu Olga

Conferința finală a proiectului „Parteneriate pentru Liderismul Femeilor și Buna Guvernare”, desfășurată sub egida A.O. „Institutum Virtutes Civilis” și a Fundației „Friedrich Ebert” Moldova, a reunit lideri, experți și participanți din diverse domenii, toți dedicați promovării egalității de gen și bunei guvernări în Republica Moldova. Evenimentul a demonstrat că femeile pot fi lideri și agenți ai schimbării. Prin educație, mentorat și sprijin, ele pot contribui la o societate mai bună și mai echilibrată.

„Felicitări echipelor ambelor organizații pentru ambiție și curaj de a porni într-o călătorie atât de provocatoare. Noi suntem foarte mândri că am susținut implementarea acestei inițiative, iar rezultatele vorbesc de la sine” , a declarat Ambasador al Uniunii Europene în R. Moldova, Jānis Mažeiks.

„Proiectul și-a propus să dezvolte capacitățile femeilor și să le încurajeze pentru a lua parte activă la viața socială și politică a țării noastre. Ne-am bucurat foarte mult de rezultatele cursantelor noastre de la Academia de liderim. Majoritatea dintre care se regăsesc astăzi în funcție cheie, în primării, în consiliile raionale, sunt membre ale consiliilor municipale, locale și ne bucurăm foarte mult de reușita lor”, a menționat directoarea Fundației „Friedrich Ebert” Moldova, Ana Mihailov.

Buna guvernare poate fi asigurată prin parteneriate eficiente dintre autoritățile publice și societatea civilă, iar participarea femeilor la viața politică a țării este un obiectiv foarte realist, susține Liliana Palihovici, Președinta A.O. „Institutum Virtutes Civilis”, lideră de proiect.

„După trei ani de implementare a unui proiect am înțeles că acest obiectiv poate fi atins doar cu participarea fiecăruia. Autoritățile publice, fie ele centrale sau locale, trebuie să fie atente la necesitățile specifice ale femeilor și bărbaților și să elaboreze politici care răspund acestor necesități. Dacă vom merge pe acest principiu, probabil că vom avea o societate mult mai prosperă, o dezvoltare mai sustenabilă și un stat cu o democrație mai puternică”, a subliniat președinta A.O. „Institutum Virtutes Civilis”, Liliana Palihovici.

Mariana Dâmcenco, președinta raionului Strășeni, spune că proiectul i-a oferit posibilitatea de a-și dezvolta cunoștințele în promovarea politicilor sensibile la dimensiunea de gen. Se bucură că reușește să schimbe percepția și atitudinea față de femei în rolurile de conducere și decizie.

„Eu foarte mult am învățat în cadrul acestui proiect. De fapt, principalele instrumente sunt transparența decizională și egalitatea de gen care evident, noi le aplicăm în practică și vreau să spun că acest lucru este foarte bine apreciat de către cetățeni”, spune Mariana Dâmcenco, Președinta raionului Strășeni.

Maria Manoli, primara satului Zubrești din raionul Strășeni, afirmă că sprijinului oferit de Uniunea Europeană este important pentru bunul mers al lucrurilor în comunități. Prin finanțarea proiectelor, UE contribuie la dezvoltarea competențelor, creșterea participării femeilor în viața publică și la construirea unei societăți mai echitabile și mai prospere.

„Asta ne face ca noi, cei din administrația publică, să fim mult mai profesioniști și mai buni și astfel putem presta servicii de calitate cetățenilor. Atragem multe investiții în localitate prin proiecte datorită sprijinului oferit de Uniunea Europeană și asta oamenii din localitățile noastre trebuie să o cunoască, pentru că noi vrem să fim parte a marii familii europene, primim acest suport și trebuie să fim recunoscători. Pe această cale vreau să mulțumesc tuturor partenerilor, Uniunii Europene, Delegației europene Republica Moldova, care ne ajută să dezvoltăm comunitățile locale”, a afirmat primara satului Zubrești, Maria Manoli.

Proiectul a generat schimbări pozitive și de durată și în raionul Drochia. Stanislav Cebotari se bucură că a reușit să sensibilizeze populația din satele Șuri, Chetrosu și Drochia în privința drepturilor egale dintre femei și bărbați.

„Am dezvoltat mai multe activități de capacitare și abilitare a fetelor, inclusiv au fost realizate trei picturi murale și au fost dezvoltate trei planuri de acțiune locală care au primit și finanțare de bugetul public în limita baniilor disponibili. În urma acestui proiect, una dintre cele mai bune lecții pe care le-am învățat este că trebuie să investim în oamenii noștri pentru că ei sunt resursa care, într-adevăr, pot schimba mersul lucrurilor la nivel local”, spune Stanislav Cebotari.

Finalul acestui proiect nu este un sfârșit, ci un început al unei noi colaborări pentru susținerea liderilor feminini și promovarea echității de gen.

Acest video a fost produs cu suportul financiar al Uniunii Europene și Fundației „Friedrich Ebert”. Conținutul acestuia reprezintă responsabilitatea exclusivă a proiectului „Parteneriate pentru liderismul femeilor și buna guvernare”, realizat de Fundația „Friedrich Ebert” Moldova și AO „Institutum Virtutes Civilis”. Conținutul videoului aparține autorilor și nu reflectă în mod neapărat viziunea donatorilor.

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău