Ludmila Romaniuc, agricultoare: Nouă nu ne trebuie bani, nouă ne trebuie timp

13 Iul. 2021, 16:48
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  MD Bani
13 Iul. 2021, 16:48 // Oameni şi Idei //  MD Bani

Ludmila Romaniuc din Gîrbova, raionul Ocnița de opt ani a construit o seră unde cultivă și înmulțește cale, o plantă rar întâlnită în Republica Moldova, dar destul de căutată de florari, scrie agrofarm.md.

Potrivit  Ludmilei, în Republica Moldova, există doar doi producători autohtoni, iar ea este una dintre ei, așa că n-are probleme când vine vorba de clienți. Toți banii pe care-i adună, îi reinvestește în business, n-a făcut o școală în acest sens, în schimb, are un spirit antreprenorial bine dezvoltat. Și chiar dacă vrea să câștige mai mult, spune că provocarea cea mai mare, nu sunt finanțele, dar lipsa timpului pentru a realiza toate ideile.

Ludmila spune că ideea a venit de la niște oameni în vârstă din localitate. Până a începe afacerea cu cale, tot cu agricultura se ocupa, au trandafiri și livezi.

Antreprenoarea spune că florile nu aduc un venit atât de mare. Florile sunt vândute la Briceni, Otaci și Ocnița. Comezi sunt și la Chișinău, dar până când atât de multe stocuri. Datorită unui proiect, Ludmila a reușit să-și extindă suprafața și să producă mai multe flori.

„Avem acum bulbi mici. La început toate calele au fost într-o seră mică, apoi ele s-au înmulțit și am avut nevoie de o seră mai mare. Și iată am avut posibilitatea să câștigăm un proiect și ne-am extins teritoriul. Am făcut altă seră mai mare.”

Potrivit femeii, toată familia este implicată în activitate, fără ei nu ar reuși.

„Muncim cu toată familia – soțul, mama și deja lucrătorii pe care îi avem. Avem și lucrători la pământuri, pentru că fără ei, nu faci nimic. Și în livada de vișine avem plantați trandafiri. Avem livadă și de măr, de prune, dar acolo nu plantăm nimic printre rânduri.”

Ludmila spune că cumpărătorii vin singuri la ei, de aceea nici nu se promovează pe rețelele de socializare.

„Da, avem cumpărătorii noștri care an de an vin și cumpără. Cumpărătorii vin singuri. O dată, când a bătut în zona noastră piatra, am ieșit și am vândut la piață. Am fost în mai multe locuri, până am reușit să vindem toată producția timp de două săptămâni.”

Antreprenoarea spune că în afacerea cu calele nu există atât de multe riscuri, doar trebuie să-ți asumi munca.

„Nu prea sunt riscuri, doar trebuie să-ți asumi munca, să înțelegi ce și când ai de făcut.”

Potrivit ei, cele mai mari dificultăți le întâmpină în perioada rece a anului.

„Cel mai greu este iarna, ele au nevoie de căldură. Și ca să le menții vii, iarna trebuie să te trezești de dimineața, pe la ora patru, sau chiar trei, nouă ne vine greu pentru că nu avem încălzire automatizată. Dar temperatura la ele trebuie păstrată la 14 grade. Noi avem trei cazane, pe care le umplem de cu seara cu pleavă și dimineața ne trezim și le pornim. Dacă e mare gerul afară, pornim două cazane, dacă nu e tare frig, încingem doar unul. Ziua e mai ușor. Noaptea e mai dificil. În această iarnă a fost destul de greu, soțul se temea să nu adoarmă. Dacă adormi, pierzi recolta.”

Perioada rodnică a celelor este noiembrie – iulie.

„Perioada rodnică a calelor este din noiembrie și până în iulie. Iată acum ele mai au câte o floare, dar în curând, ele vor fi cosite. Le dăm pace un pic să se odihnească, să prindă la putere. Iar din noiembrie, ele încep să înflorească din nou.”

Ludmila a oferit și câteva sfaturi pentru cei care vor să înceapă o afacere cu calele.

„Care e sfatul? Să se apuce de afacere. E bine, e mai ușor și nu necesită atâtea investiții – nu e cum e cu trandafirii – de exemplu materialul săditor pentru trandafiri îl punem, îl scoatem, nu se prinde, se altoiește, până îl aduci la condiții, durează mai mult. Dar la cale ai pus-o o dată și gata – pentru șase ani nu ai nimic de făcut. Ea îți dă flori, rodește an după an, important să ai grijă să o întreții corect.

E bine o afacere în acest domeniu, dar dacă o să fie mulți în Moldova va fi mai dificil să le vindem (râde). Nu mă tem de concurenți, eu oricum știu că ceea ce e al meu, e al meu.”

Pe viitor, antreprenoarea spune că ar vrea să ajungă la un alt nivel, să se extindă și să cultive și să înmulțească mai multe flori.

Ludmila spune că pentru a avea succes în ceea ce faci nu ai nevoie de bani, dar de timp.

„Știți de ce avem noi nevoie? Nouă nu ne trebuie bani, nouă ne trebuie timp. Mie îmi trebuie timp să reușesc să le fac pe toate, în rest, eu am tot. Casa în care locuim, tot singuri am construit-o, de la fundament. Din acest motiv, mai greu mișcăm carul din loc. Toți banii pe care i-am făcut, i-am investit în pământ. Am cumpărat pământ.”

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII