Roada de prune din acest an va fi mai mică! Ce spun producătorii

28 Iul. 2021, 15:24
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
28 Iul. 2021, 15:24 // Actual //  MD Bani

Reprezentanții întreprinderilor horticole din aproape toate regiunile Moldovei observă în acest an efectul periodicității biologice în multe livezi de pruni. În acele livezi care au dat o recoltă relativ mare în 2020, anul acesta va fi semnificativ mai mică (și invers). În plus, multe plantații de prune sunt afectate de efectele stresului sever ca urmare a secetei din ultimii doi ani, scrie East-Fruit.

Producătorii agricoli spun că va fi cu 20-30 % mai puțină recoltă.

Potrivit estimărilor experților, din 22,7 mii de hectare de livezi de pruni din țară, au fost obținute doar aproximativ 65 de mii de tone de produse. În 2019, în Moldova au fost recoltate 109 mii tone, în 2018 – 133 mii tone prune.

Potrivit observațiilor expertului Federației Producătorilor Agricoli din Moldova (FARM(, Andrei Zbanca, într-o oarecare măsură scăderea potențială a producției în livezile de pruni va fi compensată de calitatea ridicată a fructelor, datorită precipitațiilor din prima jumătate a acestei veri. Fundalul fitosanitar pe plantațiile de prune, de asemenea, nu provoacă încă probleme serioase.

Până la sfârșitul acestei săptămâni, întreprinderile agricole din zonele sudice și centrale ale țării vor începe să culeagă soiuri timpurii de prune („Chachakskaya timpuriu” etc.). Primele prune autohtone vor ajunge, în special, pe piața internă.

În opinia fermierilor, un preț angro confortabil pentru ei la începutul sezonului va fi intervalul de 12-20 lei / kg (0,66-1,11 dolari / kg) cu containere și TVA, care este de aproximativ o dată și jumătate mai mare decât nivelul de preț de pornire al anului trecut. O parte din așteptările ridicate pentru prețurile cererii sunt asociate cu prognoze slabe pentru recolta de prune din acest an, în mai multe țări din UE.

 

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO