Porsche investește într-un start-up german de lansare a sateliților în spațiu. Va concura cu SpaceX și Blue Origin

30 Iul. 2021, 09:18
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
30 Iul. 2021, 09:18 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Porsche, cu ajutorul companiei din München, Isar Aerospace, intenționează să facă progrese pe piața în creștere a tehnologiei rachete pentru lansarea sateliților mici pe orbita Pământului. Astfel, compania se alătură HV Capital și grupului bancar Lombard Odier pentru a asigura o finanțare de 75 de milioane de dolari startup-ului Isar Aerospace, cu sediul în München. Prima misiune anunțată de Isar va avea loc vara viitoare: o rachetă Spectrum va fi lansată de pe o platformă din Norvegia. În curând, Isar va începe să testeze motorul rachetei, în Suedia.

Isar țintește un preț de lansare de 10 mii de dolari pe kilogram, încă mult peste SpaceX, însă, potrivit lui Daniel Metzler, director executiv al Isar, sub costurile medii de lansare ale companiilor europene de peste 40 de mii de dolari pe kilogram pentru sateliții mici.

Directorul Isar mai spune că investiția făcută de Porsche arată o conștientizare din ce în ce mai mare că spațiul va transforma industriile tradiționale precum sectorul auto.

O mașină astăzi seamănă mai mult cu un gadget și un iPhone. Acestea devin din ce în ce mai centrate pe software, așa că întrebarea este ce aplicații puteți rula pe mașină. Sateliții vă pot spune dacă există un loc de parcare, de exemplu”.

Metzler a mai declarat că cea mai recentă rundă de finanțare va permite startup-ului să mărească producția rachetei Spectrum, care se bazează foarte mult pe automatizare și imprimare 3D pentru a reduce costurile de producție. De asemenea, grupul intenționează să utilizeze fonduri pentru a începe dezvoltarea unui vehicul de lansare reutilizabil.

În mai, startup-ul german a devenit prima companie europeană privată care a câștigat un contract cu o agenție spațială din Europa, atunci când i s-a atribuit misiunea de a lansa doi sateliți pe orbită pentru guvernul german. Isar a obținut un contract similar și de la Airbus.

Pe piața lansărilor de sateliți s-au consacrat deja SpaceX (deținută de Elon Musk) și Blue Origin (a lui Jeff Bezos). Și Arianespace, deținută de Airbus și furnizor de servicii pentru agențiile spațiale din Europa, dezvoltă o rachetă de nouă generație, cu același scop.

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII