China caută să imite Germania cu modelul economic al „campionilor ascunşi“. Polonia – lider regional la „minigiganţi“

31 Aug. 2021, 14:54
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
31 Aug. 2021, 14:54 // Bani și Afaceri //  MD Bani

China a pus ochii pe modelul german de business al „campionilor ascunşi“ şi vrea să creeze „minigiganţi“ în sectoare de nişă şi campioni pe industrii, potrivit Deutsche Welle. La nivel regional, Polonia se laudă cu cei mai mulţi campioni asunşi: 11 companii şi alte 3 potenţial campioane, scrie Ziarul Financiar.

Printre aceşti „campioni ascunși” se numără Carles Design, lider mondial în design şi producţie de maşini de ediţie limitată, şi Nowy Styl, producător de scaune.

Ce sunt aceşti campioni care nu stau la vedere?

Campioni ascunși sau minigiganți sunt considerate afacerile mici şi medii de familie, cunoscute în Germania ca Mittelstand, firme care şi-au construit o tradiţie pe pieţele internaţionale, adesea în zone de nişă pe care le domină, dar nu au nume răsunătoare.

China ia din ce în ce mai mult modelul economic german drept reper pentru succesul său viitor, au observat analiştii. Programul „Made in China 2025“ al Beijingului, cu accentul pus pe creşterea producţiei din sectoarele tech, a fost inspirat de modelul german. Totuşi, alţii spun că succesul Chinei în copierea modelului economic german va fi probabil restrâns de mediul nesigur de acolo, scrie Bloomberg.

„Creezi structuri asigurându-te că politica economică este predictibilă şi clară, astfel ca firmele să poată investi“, a declarat Achim Wambach, preşedintele Institutului ZEW din Germania. „Ceea ce vedem în China în acest moment este exact opusul“.

„Campionii ascunşi“ ai Germaniei resimt presiuni în creştere pe pieţele locale şi dincolo de acestea din partea companiilor chinezeşti. Unii simt pericol, în timp ce alţii văd opor­tunităţi pentru extinderea po­veştii de succes a sectorului manufacturier german.

IMM-urile germane, aşa-numitele Mittelstand, sunt bine­cunoscute ca fiind coloana vertebrală a economiei germane. Poate că nu sunt un Bosch sau Bayer, însă după cota de piaţă, companii de familie ca Krones sau Weining sunt jucători globali. Modelul creat de Germania în perioada postbelică stârneşte invidia lumii, iar rivali ca China încearcă să-l copieze.

Germania are doar 28 dintre cele mai mari 500 de companii de top ale lumii, dar 48% din micii lideri de piaţă. Aproximativ 99% din companiile germane sunt IMM-uri, aşa-numiţii „campioni ascunşi“.

Pentru a evidenţia diferenţa dintre Germania şi China, aproape 60% din campionii ascunşi germani produc în China. Numărul de fabrici germane din China depăşeşte 2.000. Spre deosebire, în prezent există doar patru fabrici greenfield chineze în Germania.

Hermann Simon, cel care a inventat termenul de campioni asunşi, crede că nemţii au în continuare avantaje însemnate din punct de vedere al prezenţei globale, brandului şi calităţii. „Însă bătălia pe viitor se va duce în domeniul inovaţiei, inclusiv digitalizării“, potrivit acestuia.

Un studiu recent arată că exporturile chineze către Germania conţin volume în creştere de bunuri industriale sofisticate, iar cota unor astfel de produse în importurile UE a crescut considerabil.

În iunie, şase ministere chineze au emis un plan potrivit căruia până în 2025 ţara va dezvolta 10.000 de „mini-giganţi“ specializaţi în sectoare de nişă şi 1.000 de companii campioni într-o singură industrie.

China avansează la acest capitol câteodată prin preluarea unor campioni ascunşi individuali din Germania. În 2014-20, au existat 300 de achiziţii chineze de companii germane, acestea incluzând campioni ascunşi.

Campionii ascunşi germani ar trebui să se teamă de avansul companiilor chineze pe pieţele lor, arată Simon. Însă problema nu se rezumă la piaţa germană, din moment ce aceştia au prezenţă globală.

Lecţia generală este că nemţii trebuie să devină chinezi în anumite domenii, şi inversul fiind valabil: chinezii trebuie să devină germani, potrivit lui Simon.

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII