Glasul roților de tren tocite de șmecheri sună tot mai răgușit

14 Sept. 2021, 13:48
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
14 Sept. 2021, 13:48 // Actual //  bani.md

Întreprinderea de stat Calea Ferată a fost delapidată continuu și ajuns cu datorii de 800 de mil. de lei, iar angajații s-au trezit cu restanțe la salarii pentru luni întregi. În plus, întreprinderea a fost lovită și de criza pandemică, care a redus transporturile de mărfuri, iar cursele de pasageri internaționale au fost anulate.

Ultimele date statistice relevă că în ianuarie-iulie 2021, cu mijloacele de transport feroviar, care dețin 15,4% în structura mărfurilor transportate, au fost transportate 1,4 milioane tone de mărfuri, sau cu 17,4% mai puțin faţă de ianuarie-iulie 2020, arată datele Biroului Național de Statistică.

Directorul CFM, Oleg Tofilat susține că în următorii trei ani sunt necesare investiții în infrastructura CFM, dar și că vor fi majorate salariile pentru angajați. ”Dacă în prezent salariul mediu este de 4000 de lei, atunci în anul 2023 vom dubla remunerarea”.

Calea Ferată din Moldova riscă să falimenteze fără intervenția Guvernului. Am tras acest semnal de alarmă de ani de zile. Cu părere de rău, Calea Ferată continuă calea spre faliment și doar intervenția urgentă a Guvernului și a Parlamentului privind capitalizarea întreprinderii și declararea CFM drept un obiectiv strategic poate salva situația”, a declarat fostul deputat, Alexadnru Slusari.

CFM este într-o situație dificilă. Astfel, din cele 139 de locomotive existente, 134 și-au depășit durata de amortizare. Totodată, peste 25% din infrastructura feroviară nu mai poate fi exploatată și necesită reparație capitală, iar peste câțiva ani circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar urma să fie suspendată.

În ultimii 8 ani, întreprinderea de stat a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei. Pierderile au crescut în ultimii ani din cauza scăderii numărului de pasageri, în special pentru transportul internațional, dar și a transportului de mărfuri. Totodată veniturile sunt în continuă scădere. Costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane euro.

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 09:19
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
20 Aug. 2025, 09:19 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Transgaz SA, singurul operator de transport și sistem de gaze naturale din Europa care administrează integral două rețele naționale de transport din țări diferite – România, stat membru UE, și Republica Moldova, stat non-UE –, și-a dublat în prima jumătate a anului veniturile obținute din activitatea de pe piața moldovenească, notează profit.ro.

Potrivit raportului financiar, în ianuarie–iunie 2025, veniturile din transportul de gaze din Republica Moldova au însumat 147 milioane lei, aproape dublu față de 77 milioane lei în aceeași perioadă a anului trecut. Totuși, comparativ cu România, unde veniturile din transport au atins 1,34 miliarde lei, cifra obținută în Republica Moldova rămâne de aproape zece ori mai redusă.

Activitatea pe teritoriul Republicii Moldova este gestionată de filiala Vestmoldtransgaz, la care Transgaz deține indirect 75% din acțiuni. Infrastructura de transport din Moldova aparține însă companiei Moldovatransgaz, fiind închiriată și amortizată pe o perioadă de cinci ani. Contractul cu Moldovatransgaz oferă drept de utilizare a rețelei, însă nu și de prestare directă a serviciului public, iar riscurile de mentenanță și reparații capitale rămân responsabilitatea Moldovatransgaz.

La nivel de grup, Transgaz aproape și-a triplat profitul net consolidat în prima jumătate a anului 2025, acesta urcând la 518,9 milioane lei, față de 183,8 milioane lei în perioada similară din 2024. Rezultatul include performanțele Vestmoldtransgaz, dar și recenta achiziție a Petrostar SA, companie specializată în inginerie tehnologică și proiectare pentru industria de petrol și gaze, unde Transgaz a preluat 51% din capital.

Transgaz este controlată de Secretariatul General al Guvernului României, care deține 58,5% din acțiuni, fiind listată la Bursa de Valori București din 2007. La un preț de 49,05 lei/acțiune, capitalizarea de piață a societății depășește 9 miliarde lei.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII