VIDEO Afaceri pe timp de pandemie. Cum au reușit 4 tineri să deschidă un magazin specializat: Toată vina o poartă COVID

25 Sept. 2021, 10:46
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  MD Bani
25 Sept. 2021, 10:46 // Oameni şi Idei //  MD Bani

Mulți îți doresc să devină antreprenori, dar puțini au curajul să înceapă o afacere. Totuși, în Republica Moldova există și tineri dornici de a se dezvolta, de a crea ceva frumos și deosebit. Așa pot fi descriși și Grizore Berzan, Alexandra Berzan, Adrian Blîndu și Maria Blîndu, fondatorii „Istorii cu Cașcaval”. Acesta este un magazin specializat, un local drăguț, unde puteți găsi cașcaval adus din Olanda, vin de la micii producători din țară, sosuri și diverse ustensile. De asemenea, acești patru tineri sunt și proprietarii vinăriei autohtone „Famber”. Despre cum a apărut ideea de afacere, cum e să fii antreprenor și despre experiența de participare la programele de susținere a afacerilor au vorbit într-un interviu Bani.md.

Potrivit fondatorilor, ideea de a deschide „Istorii cu cașcaval” a apărut în perioada pandemiei, în timpul unei discuții la un pahar cu vin. Neavând posibilitatea de a călători, din cauza coronavirusului, tinerilor li se făcuse dor de localurile „micuțe și drăguțe” în stil european și de cașcavalul olandez, așa că au decis să aducă o astfel de atmosferă aici, acasă.

„Toată vina o poartă COVID-19”, a spus Grigore Brezan.

Nici denumirea nu a fost aleasă întâmplător, antreprenorii spun că au ales „Istorii cu cașcaval” și nu „Cașcaval cu istorii”, pentru că vizitatorii localului pot face schimb de istorii, savurând un pahar de vin în combinație cu cașcaval.

„Oaspeții noștri vin și au posibilitatea să-și comunice istoria lor, să o audă pe a noastră, să-și degajeze cumva sufletul, la un pahar de vin să savureze și ceva istorii”, a spus Maria Blîndu.

Tinerii spun că localul deschis de ei se deosebește prin ospitalitate și atenția deosebită față de oaspeți.

„Noi nu avem clienți, noi avem doar oaspeți”.

Maria spune că au decis să deschidă un local unde vor putea să primească oaspeții cu sufletul, pentru că a înțeles cât de bogat „sufletește” este poporul nostru.

Cei patru tineri se consideră o echipă perfectă, o dată ce au înțeles asta au pornit împreună mai multe proiecte frumoase.

„Am înțeles că noi patru suntem o echipă perfectă și trebuie să începem, într-un pas, să facem ceva împreună. De atunci, mai multe proiecte au luat naștere la noi în suflet și în cap.”

Maria spune că nu este atât de ușor să deschizi o afacere în Republica Moldova, iar faptul că e greu sau nu, nu contează. Este important să începi dacă ai un proiect frumos.

Făcând referire la experiența anterioară, Adrian a spus că acum este mult mai ușor să deschizi o afacere în Republica Moldova comparativ cu 10 ani în urmă. Totuși, la unele capitole, țara noastră mai are de lucrat.

Participarea la programe de susținere a afacerilor

Din păcate, antreprenorii spun că nu au avut o experiență plăcută în ceea ce privește participarea la programe de susținere a afacerilor. Aceștia au aplicat la un grant, au parcurs toate etapele și au fost selectați, dar într-un final au primit un răspuns precum că nu mai sunt acceptați.

„Noi mai avem o vinărie, cred, cea mai mică vinărie din Republica Moldova, unde facem vin cu multă pasiune. Am aplicat la un grant de la USAID, pentru competitivitate, am fost acceptați cu un punctaj foarte bun, a fost negociată și suma grantului, o sumă nu foarte mare, am parcurs toate etapele. Până la urmă am primit un email, cumva că nu mai suntem acceptați la grantul dat. A fost foarte misterios gestul. Am dat careva întrebări, nu am primit un răspuns clar, niște răspunsuri vagi.”

Totuși, pe viitor, antreprenorii speră să aibă parte de experiențe mai plăcute.

Adrian Blîndu spune că au ales colaborarea cu mici producătorii de vinuri, pentru a-i susține pe cei care fac un produs calitativ.

Antreprenorii au ales să aducă cașcavalul din Olanda, pentru că li s-a părut un produs calitativ. Și pentru că au descoperit acest produs acolo, în magazinul lor se va păstra o bază a cașcavalurilor olandeze. Nu exclud că pe viitor vor începe să colaboreze și cu producătorii de cașcaval de la noi din țară.

„Într-o călătorie în Olanda, am descoperit noi pentru noi, cașcavalul perfect după gustul nostru. De asta, probabil o să avem aici o parte din baza cașcavalurilor olandeze.”

„Și de ce nu, pe viitor, neapărat, găsim un producător de cașcaval moldovenesc, autohton și va sta aici pe rafturile noastre.”

Maria, Adrian și Grigore recomandă tinerilor ce vor să lanseze o afacere să nu renunțe din prima și să fie pregătiți emoțional.

„Să nu dea jos mâinile din prima și să spargă cât mai multe uși care nu se deschid.”, a spus Grigore Brezan, unul dintre fondatorii „Istorii cu Cașcaval”.

 

Realitatea Live

21 Aug. 2025, 16:04
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
21 Aug. 2025, 16:04 // Actual //  bani.md

În ajunul campaniei electorale, Comisia Electorală Centrală (CEC) reamintește autorităților administrației publice locale din țară despre faptul că au obligația de a stabili și a asigura un minim de locuri speciale de afișaj electoral. De asemenea, primăriile sunt obligate, conform legislației, să asigure și un minim de locații pentru desfășurarea întâlnirilor electorale de către candidații la funcția de deputat. Termenul-limită expiră cu trei zile înainte de data începerii campaniei electorale. 

„Deciziile/dispozițiile respective sunt afișate imediat la sediul acestor autorități și sunt aduse la cunoștința subiecților interesați prin intermediul mass-mediei, al altor mijloace de comunicare disponibile”, comunică autoritatea electorală.

Potrivit Regulamentului privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea CEC nr. 1155/2023, panourile fixe vor avea suprafața minimă de doi metri pătrați și vor fi amplasate cel puțin două la fiecare șase mii de alegători.

În cazul municipiilor, orașelor, comunelor, autoritățile vor asigura un minim de un loc special amenajat cu panouri fixe de afișaj electoral cu suprafața de cel puțin doi metri pătrați pentru fiecare localitate din componența acestora.

„Panourile vor fi curățate săptămânal prin grija subdiviziunilor specializate din cadrul administrației publice locale. Autoritățile vor stabili ziua din cursul săptămânii în care panourile cu anunțuri de mică publicitate și publicitatea electorală vor fi curățate”, se arată în comunicatul instituției.

Campania electorală pentru alegerile din 28 septembrie va începe vineri, 29 august curent.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII