China ar putea declanșa o nouă pandemie. 18 virusuri „cu risc ridicat” au fost descoperite în piețele agroalimentare

16 Nov. 2021, 07:12
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
16 Nov. 2021, 07:12 // Actual //  MD Bani

CHINA ar putea declanșa o altă pandemie, deoarece cercetătorii au descoperit 18 virusuri „cu risc ridicat” care pândesc în piețele agro-alimentare, informează The Sun.

O piață agroalimentară din Wuhan, unde comercianții vindeau mamifere, reptile și pești vii, a fost anterior legată de focarul inițial de coronavirus din 2019.

Potrivit cercetătorului britanic Dr. Eddie Holmes, experții chinezi au evidențiat riscul ca un virus să se „răspândească” de la animale la oameni cu cinci ani înainte de începerea pandemiei, după ce au vizitat piața de fructe de mare Huanan.

Iar acum, experții au avertizat că speciile de animale sălbatice care sunt comercializate vândute și consumate în piețele umede din China sunt o „pandemie care așteaptă să se întâmple”, relatează Straits Times.

Un nou studiu publicat pe 12 noiembrie a identificat 71 de virusuri de mamifere, dintre care 18 cu risc ridicat, care ar putea fi periculoase pentru oameni și alte animale. Potrivit cercetătorilor, cel mai îngrijorător a fost microbul găsit la civetă, un mic animal nocturn asemănător cu un bursuc, care a fost considerat răspunător pentru transmiterea coronavirusului SARS de la lilieci la oameni în China în 2002.

Originile lui Covid-19 nu au fost încă determinate

Există două teorii majore care sunt în curs de examinare – virusul fie a trecut la oameni prin piața de fructe de mare Huanan, fie a scăpat de la Institutul de Virusologie din Wuhan.

Raportul Organizației Mondiale a Sănătății privind originile pandemiei a sugerat că transmiterea de la pangolini și lilieci ar fi fost cea mai probabilă sursă.

Cu toate acestea, noile dovezi care au apărut au arătat că niciuna dintre aceste specii nu era vândută în Wuhan înainte de apariția Covid.

Cercetătorii au sugerat că este posibil ca virusul să fi fost modificat pentru a fi hiperinfecțios – dar China a negat toate acuzațiile de acest gen.

Realitatea Live

22 Oct. 2025, 16:31
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Oct. 2025, 16:31 // Actual //  Ursu Victor

Piața comerțului alimentar din Rusia trece printr-o transformare profundă pe fondul încetinirii economiei și creșterii accelerate a inflației. Tot mai multe lanțuri de retail renunță la supermarketuri și hipermarketuri, înlocuindu-le cu discountere și așa-numitele „magazine pentru săraci”, potrivit datelor Infoline, citate de publicația Kommersant, citată de Moscowtimes.

În primele nouă luni ale anului 2025, în Rusia s-au închis 67 de magazine mari, cu o suprafață totală de peste 185.000 m². De la 2017 încoace, ponderea supermarketurilor și hipermarketurilor în comerțul cu amănuntul s-a redus aproape la jumătate – de la 37% la 21%. În schimb, discounterele au ajuns să domine piața, urcând de la 49,9% la 63,4% din totalul vânzărilor.

Cea mai spectaculoasă creștere o înregistrează însă așa-numitele „magazine pentru săraci” (hard discounters) – unități comerciale cu amenajare simplificată, sortiment redus și prețuri extrem de mici. În ultimii opt ani, ponderea acestora a urcat de la 4,8% la 16,4%, arată analiza Infoline.

Directorul general al companiei „Infoline-Analitika”, Mihail Burmistrov, explică această tendință prin schimbarea comportamentului consumatorilor ruși, care adoptă o strategie de economisire în fața scumpirilor.

„Prețurile ridicate la alimente și scăderea puterii de cumpărare au făcut neprofitabilă deschiderea supermarketurilor mari. Retailerii reacționează rapid, transformând spațiile existente în discountere și depozite pentru livrări online”, afirmă Burmistrov.

Potrivit Asociației Companiilor de Retail din Rusia (AKORT), deschiderea unui discounter costă cu 20–40% mai puțin decât a unui supermarket. În plus, comercianții își reduc sortimentul pentru a limita costurile. În iulie 2025, oferta de produse alimentare în magazine s-a diminuat cu 2,3%, iar cea de bunuri nealimentare – cu 1,8%, potrivit datelor companiei de cercetare Nielsen.

Totodată, crește popularitatea micilor magazine de cartier, cu suprafețe între 100 și 200 m². Numărul acestora a urcat cu 15% într-un singur an, a declarat președintele AKORT, Stanislav Bogdanov. Cu toate acestea, suprafața totală a spațiilor comerciale deținute de retailerii ruși s-a redus cu aproximativ 1%. În prezent, primele 200 de lanțuri de retail operează circa 4.700 de supermarketuri și hipermarketuri la nivel național.

Inflația rămâne principalul factor care obligă populația să economisească. Potrivit datelor oficiale ale Rosstat, prețurile au crescut cu peste 40% de la începutul războiului. Un sondaj al companiei Romir arată că 58% dintre ruși au renunțat la anumite produse, 57% caută alternative mai ieftine, iar 49% fac cumpărături doar în discountere sau încearcă să meargă mai rar la magazine.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII