UE încearcă să prevină alte crize. Vrea să obligate statele membre să-și umple depozitele pentru iarnă

18 Feb. 2022, 15:49
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
18 Feb. 2022, 15:49 // Actual //  MD Bani

Comisia Europeană vrea să impună statelor membre UE obligaţia de a-şi umple depozitele de gaze înainte de venirea fiecărei ierni, în ideea de a creşte stocurile şi a face faţă perturbărilor de aprovizionare, potrivit unui proiect de document consultat de Reuters.

Preţurile de referinţă la gaze naturale în Europa au atins valori record anul trecut pe măsură ce livrările limitate au coincis cu o creştere explozivă a cererii odată cu relansarea economiei după pandemia de COVID-19. Preţurile rămân la un nivel ridicat şi în prezent pe fondul tensiunilor dintre Ucraina şi Rusia, principalul furnizor de gaze al Europei, transmite Agerpres.

Comisia Europeană urmează să propună, în data de 2 martie, un set de măsuri pentru a face sistemul energetic european mai rezilient în contextul unor şocuri de livrări sau al creşterilor explozive de preţuri.

„Comisia Europeană va propune o cerinţă legală pentru statele membre, astfel încât acestea să asigure un nivel minim de depozitare la data de 30 septembrie a fiecărui an”, se arată în proiectul de document consultat de Reuters.

Potrivit Executivului comunitar, este puţin probabil ca firmele să stocheze cantităţi suficiente de gaze, numai pe baza stimulentelor oferite de piaţa liberă, deoarece preţul gazelor este aşteptat să rămână la un nivel ridicat, cel puţin până la finele acestui an.

Propunerea Comisiei, care ar putea să sufere modificări înainte de publicare, îndeamnă de asemenea statele membre să stabilească un nivel minim pentru companiile care deţin facilităţi de stocare pe teritoriul lor şi precizează că guvernele pot oferi stimulente financiare pentru atingerea acestui obiectiv.

Firmele care deţin facilităţi de stocare de gaze au tendinţa de a umple depozitele în alt moment decât sezonul de termoficare de iarnă, în condiţiile în care atât preţurile angro la gaze cât şi cererea scad, de obicei, în sezonul de vară. Însă acest lucru nu s-a întâmplat şi anul trecut, astfel că în prezent gradul de umplere a depozitelor de gaze din Europa este la 32%, comparativ cu aproximativ 40% în urmă cu un an.

Uniunea Europeană importă aproximativ 90% din gazele naturale pe care le consumă, şi aproape 40% din aceste importuri vin din Rusia.

Majoritatea guvernelor statelor membre au implementat măsuri pentru a-i proteja pe consumatori de creşterea facturilor la energie, constând în reduceri de taxe şi subvenţii pentru gospodăriile cu venituri mici.

În documentul Comisiei se precizează că soluţia pe termen lung, care ar limita expunerea ţărilor pe costurile cu importurile de combustibili fosili, ar fi investiţiile în energie regenerabilă şi reducerea consumului de energie, prin renovarea căldurilor şi utilizarea unor procese industriale mai eficiente din punct de vedere energetic, aşa cum prevăd obiectivele climatice ale UE.

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 15:29
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 15:29 // Actual //  Ursu Victor

Transportul feroviar, care reprezintă 13,6% din structura totală a mărfurilor transportate, a marcat cele mai mari scăderi în perioada ianuarie-septembrie 2024. Potrivit datelor statistice, volumul mărfurilor transportate pe calea ferată a scăzut cu 32,9%, iar parcursul acestora a înregistrat o reducere și mai semnificativă, de 36,7%.

Această evoluție negativă reflectă dificultățile cu care se confruntă sectorul feroviar în contextul schimbărilor economice și al restructurărilor interne. Printre posibilele cauze ale declinului se numără scăderea cererii pentru transportul feroviar, concurența cu alte moduri de transport și provocările operaționale întâmpinate de „Calea Ferată din Moldova”.

CFM se confruntă cu grave probleme financiare, acumulând datorii salariale de aproximativ 150 milioane de lei. În ceea ce privește infrastructura, situația este alarmantă: din cele 139 de locomotive aflate în dotare, 134 și-au depășit durata de amortizare, iar peste 25% din infrastructura feroviară necesită reparații capitale. În următorii ani, circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar putea fi suspendată dacă nu se vor lua măsuri urgente.

În ultimul deceniu, CFM a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei, cauzate de scăderea continuă a numărului de pasageri, în special pe rutele internaționale, și a volumului de mărfuri transportate. Veniturile sunt în scădere constantă, iar costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală