UE vizează aderarea Ucrainei, care ar putea fi monedă de schimb în negocierile cu Rusia

28 Feb. 2022, 17:24
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
28 Feb. 2022, 17:24 // Actual //  bani.md

Liderii Uniunii Europene ar putea discuta posibilitatea aderării Ucrainei la un summit informal în martie, a declarat luni un oficial de rang înalt al UE, citat de mediafax.ro, adăugând că această chestiune este importantă pentru Ucraina în discuţiile cu Rusia privind încheierea conflictului.

„Cred că unul dintre motivele pentru care acest lucru este important pentru preşedintele (ucrainean) Volodymyr Zelenskiy este, de asemenea, potenţial în unele dintre discuţiile cu Rusia cu privire la o cale de ieşire”, a declarat oficialul, referindu-se la discuţiile pentru a pune capăt conflictului. Dar el a avertizat că niciun proces nu a fost încă demarat.

„În ceea ce priveşte cererea (de aderare a Ucrainei la UE) cred că este important să nu ne grăbim”, a declarat oficialul, care a cerut să nu fie numit. „În mod evident, nu a fost primită încă, dar toată această chestiune a situaţiei din Ucraina este ceva care se află foarte mult în atenţia liderilor”.

Preşedintele liderilor UE, Charles Michel, şi şefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, se vor întâlni luni seară la Paris cu preşedintele francez Emmanuel Macron şi cu cancelarul german Olaf Scholz pentru discuţii, potrivit Reuters.

„Aşa că sunt sigur că acest lucru va fi abordat în cadrul acestor discuţii. Şi, bineînţeles, avem destul de iminent, pe 10 şi 11 martie, o reuniune informală a Consiliului European şi îmi imaginez că subiectul Ucraina, care ocupă minţile multor lideri, va figura la un moment dat în acele discuţii”, a declarat oficialul.

Ucraina are un acord de asociere cu blocul celor 27 de naţiuni, dar doreşte să devină membru cu drepturi depline, lucru căruia Rusia i se opune. Statutul de membru al Ucrainei nu a fost discutat până acum pentru a nu antagoniza Moscova, dar invazia rusă în Ucraina a schimbat lucrurile, a spus oficialul.

„Această agresiune rusă fără precedent la care asistăm împotriva Ucrainei, condamnarea fermă a acesteia pe care am văzut-o din partea UE, indignarea din Uniunea Europeană, din statele membre, din opinia publică – cred că şi acest lucru va fi probabil un factor care va determina modul în care vom răspunde (la o cerere de aderare)”, a declarat oficialul.

„Dacă vă duceţi la originile unora dintre aceste impasuri, au existat un număr mare de oameni care erau pregătiţi să îşi dea viaţa pentru o perspectivă europeană care a fost în centrul demonstraţiilor de pe Maidan (la Kiev în 2013-2014)”, a spus oficialul.

„Cred că în orice acord pe care preşedintele Zelenskiy l-ar putea încheia cu preşedintele Putin, încercarea de a obţine asigurări sau de a obţine o garanţie, dacă vreţi, că există un sprijin, o înţelegere pentru ca Ucraina să aparţină într-o zi Uniunii Europene, va fi probabil foarte importantă pentru poporul ucrainean”, a spus el.

Premierul sloven Janez Jansa şi-a exprimat luni „sprijinul deplin” pentru o procedură mai rapidă de aderare a Ucrainei la UE, în timp ce premierul ceh Petr Fiala a declarat că este necesar să se dea un semnal clar că Ucraina este binevenită, potrivit agenţiei de ştiri CTK, citată luni.

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 15:29
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 15:29 // Actual //  Ursu Victor

Transportul feroviar, care reprezintă 13,6% din structura totală a mărfurilor transportate, a marcat cele mai mari scăderi în perioada ianuarie-septembrie 2024. Potrivit datelor statistice, volumul mărfurilor transportate pe calea ferată a scăzut cu 32,9%, iar parcursul acestora a înregistrat o reducere și mai semnificativă, de 36,7%.

Această evoluție negativă reflectă dificultățile cu care se confruntă sectorul feroviar în contextul schimbărilor economice și al restructurărilor interne. Printre posibilele cauze ale declinului se numără scăderea cererii pentru transportul feroviar, concurența cu alte moduri de transport și provocările operaționale întâmpinate de „Calea Ferată din Moldova”.

CFM se confruntă cu grave probleme financiare, acumulând datorii salariale de aproximativ 150 milioane de lei. În ceea ce privește infrastructura, situația este alarmantă: din cele 139 de locomotive aflate în dotare, 134 și-au depășit durata de amortizare, iar peste 25% din infrastructura feroviară necesită reparații capitale. În următorii ani, circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar putea fi suspendată dacă nu se vor lua măsuri urgente.

În ultimul deceniu, CFM a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei, cauzate de scăderea continuă a numărului de pasageri, în special pe rutele internaționale, și a volumului de mărfuri transportate. Veniturile sunt în scădere constantă, iar costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală