Sturza spulberă înțelegerile de cartel de pe piața carburanților: Nu există, este un consum exagerat în canistre

16 Mart. 2022, 10:22
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
16 Mart. 2022, 10:22 // Actual //  bani.md

Fostul premier și actualul om de afaceri Ion Sturza susține că înțelegerile de cartel de pe piața carburanților din Republica Moldova nu există. „Este un consum exagerat în canistre, lucru care s-a întâmplat și în România. Într-o noapte au golit toate rezervoarele stațiilor de petrol, iar acum nu se mai vinde carburant, pentru se consumă carburantul cel care a fost cumpărat în noaptea respectivă”.

Omul de afaceri spune într-un interviu pentru Radio Europa Liberă că în prezent, stațiile de petrol sunt goale, fiindcă nu sunt consumatori.

În ceea ce privește panica de la stațiile PECO din Republica Moldova, Sturza spune că a fost un consum în mare măsură dictat de către această panică.

Recomandarea mea este dacă nu au strictă necesitate în următoarele o săptămână-două de carburanți, să nu se grăbească cu achizițiile, fiindcă toate indiciile astăzi sunt că prețurile la produsele petroliere vor scădea. Cel puțin, astăzi dacă să luăm în calcul metodologia pe care o are ANRE pentru a stabili prețurile, în următoarele două săptămâni prețul ar trebui la pompă să scadă între 10 și 20%”.

Referindu-se la penuria de carburanți de pe piața Republicii Moldova, Sturza spune că nu va fi niciun deficit de produse petroliere.

Nu va fi! În România funcționează la capacitate maximă astăzi trei rafinării, care sumar au o capacitate de 10 milioane de tone de produse, ceea ce este mult peste necesarul de consum în România și aproximativ un milion de tone se duce la Marea Neagră și cam 600 de mii de tone vin către Republica Moldova. În plus, rețelele din Republica Moldova sunt cuplate la rafinării din România, sunt parte a rafinăriilor și a companiilor mari petroliere din România și nu vom rămânea fără de carburanți”, susține fostul om de afaceri.

După ce două săptămâni consecutiv prețul carburanților înregistrează recorduri zilnice, trei companii petroliere au fost acuzate de înțelgeri de cartel la importurile de carburanți.

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII