Sabia cu două tăișuri a stricat socotelile rușilor de a ține Moldova și Ucraina sub cizma oligopolului energetic

17 Mart. 2022, 09:48
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
17 Mart. 2022, 09:48 // Actual //  bani.md

Integrarea sistemului energetic moldovenesc alături de cel ucrainean în sistemul energetic european conferă mai multă siguranță energetică (dacă abstractizăm problema nodului electroenergetic CERS Moldova) prin faptul că avem acces la piața energetică a UE, doar că prin rețelele sistemului ucrainean fapt ce scade din interesul comercial datorită distanțelor mai mari pentru transportare, susține expertul în energetică Ion Muntean.

Am putea procura energie din România doar că trebuie să o aducem prin Ucraina prin punctul de intrare de la hotarul cu Ungaria. Oportunitățile comerciale reale pot apărea când vor fi construite liniile Vulcănești-Chișinău și Bălți-Suceava. Din punct de vedere al consolidării securității energetice dar și comercial este necesară și construcția liniei Vulcănești-Artiz (Ucraina) în situația în care partea Ucraineană în 2021 a demarat construcția unei linii electrice ce ocolește regiunea transnistreană (nodul CERS Moldova) pentru a alimenta regiunea Odesa”, mai spune Muntean.

Expertul afirmă că aderarea la ENTSO-E a Ucrainei este un lucru vital în condițiile actuale de război, oferindu-i posibilitatea de a accesa surse sigure de energie în eventualitatea stopării unor capacități importante de generare, astfel nefiind dependentă de energie electrică din Rusia și Belarus.

De mai mulți ani, între Republica Moldova și România nu au loc schimburi transfrontaliere de energie, cele două sisteme energetice nefiind interconectate, deși există planuri vechi în acest sens. Asta pentru că sistemul românesc este parte a zonei sincrone ENTSO-E, iar cel basarabean – a zonei ex-sovietice.

Autoritățile de la Chișinău au transformat importul de energie electrică într-o formă de finanțare a separatismului de la Tiraspol – peste 70% din electricitatea importată, 2 miliarde Kwh, se cumpără de la centrala electrică de la Cuciurgan, aflată pe teritoriul transnistrean și controlată de concernul rus „Inter RAO EES”. Curentul electric este produs din gazul care nu este plătit, iar datoria în prezent este peste 7,4 miliarde USD. Periodic sunt pronunțate hotărâri ale instanțelor internaționale pentru legalizarea datoriile la gaz, puse în cârca Moldovagaz.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

 

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 15:29
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 15:29 // Actual //  Ursu Victor

Transportul feroviar, care reprezintă 13,6% din structura totală a mărfurilor transportate, a marcat cele mai mari scăderi în perioada ianuarie-septembrie 2024. Potrivit datelor statistice, volumul mărfurilor transportate pe calea ferată a scăzut cu 32,9%, iar parcursul acestora a înregistrat o reducere și mai semnificativă, de 36,7%.

Această evoluție negativă reflectă dificultățile cu care se confruntă sectorul feroviar în contextul schimbărilor economice și al restructurărilor interne. Printre posibilele cauze ale declinului se numără scăderea cererii pentru transportul feroviar, concurența cu alte moduri de transport și provocările operaționale întâmpinate de „Calea Ferată din Moldova”.

CFM se confruntă cu grave probleme financiare, acumulând datorii salariale de aproximativ 150 milioane de lei. În ceea ce privește infrastructura, situația este alarmantă: din cele 139 de locomotive aflate în dotare, 134 și-au depășit durata de amortizare, iar peste 25% din infrastructura feroviară necesită reparații capitale. În următorii ani, circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar putea fi suspendată dacă nu se vor lua măsuri urgente.

În ultimul deceniu, CFM a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei, cauzate de scăderea continuă a numărului de pasageri, în special pe rutele internaționale, și a volumului de mărfuri transportate. Veniturile sunt în scădere constantă, iar costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală