Lovitură pentru „ursul” de la Kremlin! Moldova va cumpăra gaze de pe platforma de achiziție colectivă a UE

26 Mart. 2022, 11:06
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
26 Mart. 2022, 11:06 // Actual //  bani.md

Uniunea Europeană va cumpăra colectiv gaze naturale. Ţările din UE au decis vineri să dea Comisiei Europene mandatul de a face achiziţii comune de gaze, după modelul comenzilor de vaccinuri anti-COVID-19, în contextul în care războiul din Ucraina duce la creşterea preţurilor la energie, iar unele țări sunt dependente de gazul rusesc. Platforma de achiziţii comune a UE va fi deschisă şi ţărilor din Balcanii de Vest, precum şi celor trei state legate de UE prin acorduri de asociere (Moldova, Ucraina, Georgia), se precizează în concluziile summitului de la Bruxelles, relatează AFP, preluată de Agerpres.

Decizia a fost luată de liderii celor 27 de state, după ore bune de negocieri dificile.

Nerăbdător să izoleze Moscova şi să priveze Rusia de surse de venituri importante, după invadarea Ucrainei, Bruxelles-ul vrea să reducă achiziţiile europene de gaz rusesc cu două treimi în acest an.

Prin comasarea cererii, Comisia intenţionează să faciliteze contactele cu furnizorii internaţionali pentru a diversifica sursele de aprovizionare a europenilor. Comisia Europeană a început deja negocierile cu principalele ţări producătoare (Norvegia, Qatar, Algeria) şi a anunţat vineri un acord cu Statele Unite pentru ca acestea să îşi mărească livrările de gaze naturale lichefiate către UE.

Statele Unite ne vor asigura cel puțin 15 miliarde de metri cubi de GPL anul aceste, cu alte cuvinte vom înlocui cantitatea de hidrocarburi rusești pentru anul acesta. În anii următorii, ținta noastră este de cel puțin 50 de miliarde de metri cubi pe an, ceea ce va înlocui o treime din toate livrările de gaz către Europa. Este semnificativ și în plus, investițiile noastre vor înlesni calea spre trecerea la energia verde, pentru că infrastructura pe care o folosim acum pentru transportul gazelor naturale – și în care am investit – poate fi folosită, de asemenea, pentru hidrogen, în viitor. Dacă analizăm piața gazelor naturale, piața bazată pe gazul livrat prin gazoducte, 75 la sută din această piață este piața europeană. Așadar, avem o putere ce cumpărare enormă. De aceea, mă bucură faptul că de acum încolo vom folosi capacitatea noastră de negociere colectivă, în loc să ne concurăm unii pe alții și să creștem astfel prețul, vom face o ofertă unică”, a declarat președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.

„Achiziţiile comune, capacitatea de a defini împreună contracte pe termen lung reprezintă cel mai bun instrument de reducere a preţurilor”, a declarat preşedintele francez, Emmanuel Macron, într-o conferinţă de presă. „Comisia poate realiza până la 75% din achiziţiile de gaze”, fie prin renegocierea contractelor existente, fie prin încheierea altora noi, a arătat Emmanuel Macron, a cărui ţară deţine preşedinţia semestrială a UE.

Republica Moldova este dependentă de gazul rusesc, iar Moscova folosește metanul drept armă de șantaj.

Chișinăul a trecut în luna octombrie a anului 2021 printr-o criză a gazelor când a expirat contractul de livrare cu Gazprom și a fost redusă cantitatea de gaze cu 35%. În rezultat, autoritățile moldovene au cumpărat gaz de la mai multe companii străine. Concernul rus insista pe prețurile de piață, care în prezent sunt de circa 1000 USD pentru mia de metri cubi. Însă în rezultatul intervenției oficialilor occidentali, Moscova a ajuns la un compromis cu Chișinăul, la un preț de 450 USD pentru mia de metri cubi.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 15:29
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 15:29 // Actual //  Ursu Victor

Transportul feroviar, care reprezintă 13,6% din structura totală a mărfurilor transportate, a marcat cele mai mari scăderi în perioada ianuarie-septembrie 2024. Potrivit datelor statistice, volumul mărfurilor transportate pe calea ferată a scăzut cu 32,9%, iar parcursul acestora a înregistrat o reducere și mai semnificativă, de 36,7%.

Această evoluție negativă reflectă dificultățile cu care se confruntă sectorul feroviar în contextul schimbărilor economice și al restructurărilor interne. Printre posibilele cauze ale declinului se numără scăderea cererii pentru transportul feroviar, concurența cu alte moduri de transport și provocările operaționale întâmpinate de „Calea Ferată din Moldova”.

CFM se confruntă cu grave probleme financiare, acumulând datorii salariale de aproximativ 150 milioane de lei. În ceea ce privește infrastructura, situația este alarmantă: din cele 139 de locomotive aflate în dotare, 134 și-au depășit durata de amortizare, iar peste 25% din infrastructura feroviară necesită reparații capitale. În următorii ani, circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar putea fi suspendată dacă nu se vor lua măsuri urgente.

În ultimul deceniu, CFM a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei, cauzate de scăderea continuă a numărului de pasageri, în special pe rutele internaționale, și a volumului de mărfuri transportate. Veniturile sunt în scădere constantă, iar costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală