(DOC) Băuturile alcoolice energizante ar putea fi interzise în Republica Moldova

08 Iun. 2022, 13:09
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
08 Iun. 2022, 13:09 // Actual //  MD Bani

Băuturile alcoolice energizante ar putea fi interzise în Republica Moldova. Cu o asemenea inițiativă legislativă va veni partidul aflat la guvernare – PAS, anunță astăzi, 8 iunie, deputatul Dumitru Alaiba, scrie Realitatea.md.

Potrivit lui Alaiba, impactul băuturilor alcoolice energizante sunt mult mai dăunătoare pentru sănătate, comparativ cu băuturile alcoolice tradiționale, care, la fel și acestea au o influență negativă.

„Inițiativa legislativă PAS – interzicerea băuturilor alcoolice energizante. Impactul alcoolului asupra sănătății este unul clar negativ. Dar impactul băuturilor alcoolice energizante (alcool + cofeină și alte substanțe „energizante”) este și mai rău. Asemenea băuturi sunt interzise în tot mai multe țări din cauza riscului sporit asupra sănătății”, anunță Alaiba.

Proiectul de lege a fost înregistrat în Parlament încă la data de 14 aprilie curent de către un grup de deputați PAS.

Deputatul afirmă că, în 2021 în Moldova au fost consumate 600 de tone de asemenea băuturi, ceea ce reprezintă o creștere de trei ori față de anul 2020, adică au fost consumate 200 de tone.

Băutură alcoolică energizantă este producție alcoolică destinată consumului uman, la fabricarea căreia în calitate de materie primă este utilizată cofeina și/sau alte substanțe tonifiante.

În prezent, fabricarea și circulația băuturilor energizante și băuturilor tonifiante cu conținut de alcool nu este reglementată de actele normative sectoriale. Totodată, multiplele studii efectuate în mai multe țări cu un nivel sporit de consum al băuturilor energizante denotă că majoritatea efectelor adverse raportate sunt cauzate de dozele mari de cofeină conținute de energizante, atunci când au fost consumate în comun cu alcoolul.

În anul 2010 o interdicție a acestor băuturi a fost instituită în SUA, iar în anul 2018 în Rusia a fost interzisă comercializarea băuturilor date, iar producerea a fost permisă exclusiv în scopul exportului. În UE, la momentul de față, nu există o interdicție a producției date, dar se analizează, însă volumul ei pe piață este relativ mic, acestea regăsindu-se pe rafturi doar în câteva din statele membre precum Regatul Țările de Jos, Germania și Belgia.

La momentul de față băuturile alcoolice energizante nu sunt fabricate în Moldova, iar plasarea pe piață este realizată exclusiv prin importul din Ucraina și Rusia, fiind interzise în același timp spre comercializare pe piața locală. În ultimii 3 ani în Moldova se constată o creștere semnificativă a volumelor importului acestor băuturi.

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 15:29
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 15:29 // Actual //  Ursu Victor

Transportul feroviar, care reprezintă 13,6% din structura totală a mărfurilor transportate, a marcat cele mai mari scăderi în perioada ianuarie-septembrie 2024. Potrivit datelor statistice, volumul mărfurilor transportate pe calea ferată a scăzut cu 32,9%, iar parcursul acestora a înregistrat o reducere și mai semnificativă, de 36,7%.

Această evoluție negativă reflectă dificultățile cu care se confruntă sectorul feroviar în contextul schimbărilor economice și al restructurărilor interne. Printre posibilele cauze ale declinului se numără scăderea cererii pentru transportul feroviar, concurența cu alte moduri de transport și provocările operaționale întâmpinate de „Calea Ferată din Moldova”.

CFM se confruntă cu grave probleme financiare, acumulând datorii salariale de aproximativ 150 milioane de lei. În ceea ce privește infrastructura, situația este alarmantă: din cele 139 de locomotive aflate în dotare, 134 și-au depășit durata de amortizare, iar peste 25% din infrastructura feroviară necesită reparații capitale. În următorii ani, circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar putea fi suspendată dacă nu se vor lua măsuri urgente.

În ultimul deceniu, CFM a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei, cauzate de scăderea continuă a numărului de pasageri, în special pe rutele internaționale, și a volumului de mărfuri transportate. Veniturile sunt în scădere constantă, iar costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală