De râs și de plâns! Bugetul de stat papă banii șoferilor. Drumurile ciuruite de gropi au ajuns la aproape 50%

24 Iun. 2022, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
24 Iun. 2022, 10:48 // Actual //  bani.md

În prezent posesorii de autoturisme achită sub formă de impozite și taxe 11,53 lei, pentru fiecare litru de Benzină procurat. Această sumă este cu 2,66 lei/litru sau 30% mai mult decât au achitat anul trecut. Însă doar o parte nesemnificativă din această sumă este virată în Fondul Rutier, fapt ce duce la degradarea infrastructurii rutiere a Moldovei. În luna iunie 2022, din cei 11,53 lei/litru, doar 3,08 lei sau 27% din impozitele plătite teoretic trebuie să meargă în Fondul Rutier, pentru întreținerea drumurilor, restul banilor sunt cu succes ”păpați” de Bugetul Public, constată economistul Veaceslav Ioniță.

Subfinanțarea drumurilor din ultimii 8 ani, a dus la degradarea lor alarmantă. Astfel ponderea drumurilor într-o stare bună s-a redus de la 41,3% în 2013 la 30% în 2020 și continuă să degradeze. În același timp, ponderea drumurile într-o stare proastă a crescut alarmant de 2,3 ori de la 20,7% în 2013 la circa 47% în 2020.

„Drumurile proaste, cresc costurile de transport atât a bunurilor cât și a persoanelor. Costurile suplimentare sunt determinate de consum excesiv de produse petrolier, staționare în trafic, reparații suplimentare a unităților de transport, precum și alte cheltuieli. Calculele noastre arată că în acest an pierderile directe ale agenților economici și ale populației determinate de drumurile proaste se vor ridica la 5,9 miliarde lei. Aceste pierderi sunt determinate în cea mai mare parte de plăți suplimentare pentru combustibilul utilizat și reparațiile suplimentare ale unităților de transport”, a spus Ioniță.

Însă pe lângă pierderile directe, agenții economici și populația mai suportă și pierderi indirecte, determinate de ratări de venituri. Aceste ratări sunt cauzate de timpul suplimentar de aflare în trafic, timp care în mod normal trebuie să fie utilizat pentru activități productive. În loc să fim la locul de muncă, noi stăm în trafic. Ratările de venituri în acest an le estimăm la 6,5 miliarde lei.

”Deci subfinanțarea drumurilor naționale, doar în acest an vor provoca daune materiale de circa 12,4 miliarde lei. Această sumă pentru ultimii 8 ani de când noi am tăiat iresponsabil din Fondul Rutier se ridică la 58 miliarde lei”, a precizat economistul.

Un calcul simplu arată că fiecare leu ”economisit” pe menținerea infrastructurii rutiere, aduce daune de cel puțin 7 lei.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 09:19
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
20 Aug. 2025, 09:19 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Transgaz SA, singurul operator de transport și sistem de gaze naturale din Europa care administrează integral două rețele naționale de transport din țări diferite – România, stat membru UE, și Republica Moldova, stat non-UE –, și-a dublat în prima jumătate a anului veniturile obținute din activitatea de pe piața moldovenească, notează profit.ro.

Potrivit raportului financiar, în ianuarie–iunie 2025, veniturile din transportul de gaze din Republica Moldova au însumat 147 milioane lei, aproape dublu față de 77 milioane lei în aceeași perioadă a anului trecut. Totuși, comparativ cu România, unde veniturile din transport au atins 1,34 miliarde lei, cifra obținută în Republica Moldova rămâne de aproape zece ori mai redusă.

Activitatea pe teritoriul Republicii Moldova este gestionată de filiala Vestmoldtransgaz, la care Transgaz deține indirect 75% din acțiuni. Infrastructura de transport din Moldova aparține însă companiei Moldovatransgaz, fiind închiriată și amortizată pe o perioadă de cinci ani. Contractul cu Moldovatransgaz oferă drept de utilizare a rețelei, însă nu și de prestare directă a serviciului public, iar riscurile de mentenanță și reparații capitale rămân responsabilitatea Moldovatransgaz.

La nivel de grup, Transgaz aproape și-a triplat profitul net consolidat în prima jumătate a anului 2025, acesta urcând la 518,9 milioane lei, față de 183,8 milioane lei în perioada similară din 2024. Rezultatul include performanțele Vestmoldtransgaz, dar și recenta achiziție a Petrostar SA, companie specializată în inginerie tehnologică și proiectare pentru industria de petrol și gaze, unde Transgaz a preluat 51% din capital.

Transgaz este controlată de Secretariatul General al Guvernului României, care deține 58,5% din acțiuni, fiind listată la Bursa de Valori București din 2007. La un preț de 49,05 lei/acțiune, capitalizarea de piață a societății depășește 9 miliarde lei.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII