A început „arderea lentă” a economiei Rusiei

29 Aug. 2022, 05:11
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
29 Aug. 2022, 05:11 // Actual //  bani.md

La șase luni de la invadarea Ucrainei, Rusia este împotmolită într-un război de uzură pe care nu l-a anticipat, dar are succes pe un alt front – economia sa dependentă de petrol se află într-o recesiune profundă, dar se dovedește mult mai rezistentă decât se aștepta, scrie CNN.

„Conduc prin Moscova și sunt aceleași ambuteiaje ca înainte”, spune Andrey Nechaev, care a fost ministrul rus al economiei la începutul anilor 1990.

Disponibilitatea Chinei și a Indiei de a cumpăra petrol rusesc ieftin a ajutat, dar Nechaev și alți analiști spun că economia Rusiei a început să scadă și este posibil să se confrunte cu o perioadă prelungită de stagnare ca o consecință a sancțiunilor occidentale.

La suprafață, nu s-au schimbat prea multe, cu excepția câtorva vitrine goale care găzduiau cândva mărci occidentale care au părăsit țara cu sutele. McDonalds se numește acum „Vkusno i tochka”, sau „Gustos și atât”, iar cafenelele Starbucks se redeschid treptat sub marca abia deghizată Stars Coffee.

Exodul întreprinderilor occidentale și valul după val de sancțiuni occidentale punitive care vizează exporturile energetice vitale ale Rusiei și sistemul său financiar au un impact, dar nu în modul în care mulți se așteptau.

Nechaev, care a prezidat unele dintre cele mai turbulente perioade economice ale Rusiei și a ajutat la orientarea tranziției sale către o economie de piață, atribuie o parte din acest lucru băncii centrale.

Rubla s-a prăbușit până la un minim record în raport cu dolarul american la începutul acestui an, în urma invaziei, în timp ce Occidentul a înghețat aproximativ jumătate din rezervele valutare ale Rusiei, în valoare de 600 de miliarde de dolari. Dar de atunci rubla și-a revenit la cel mai puternic nivel față de dolarul american din 2018.

Acesta este în mare parte rezultatul controalelor agresive de capital și al creșterilor agresive ale ratelor în primăvară, care au fost în mare parte inversate acum. Ratele dobânzilor sunt acum mai mici decât înainte de război, iar banca centrală spune că inflația, care a atins un vârf de aproape 18% în aprilie, încetinește și se va situa între 12% și 15% pentru întregul an.

De asemenea, banca centrală și-a revizuit în creștere prognoza privind PIB-ul pentru anul în curs, așteptându-se acum la o scădere de 4% până la 6%. În aprilie, prognoza era pentru o contracție de 8% până la 10%. De asemenea, Fondul Monetar Internațional preconizează acum o contracție de 6%.

A ajutat faptul că Kremlinul a avut opt ani pentru a se pregăti, stimulat de sancțiunile impuse de Occident după ce Moscova a anexat Crimeea în 2014.

„Ieșirea Mastercard, Visa, abia a avut un impact asupra plăților interne, deoarece banca centrală avea propriul sistem alternativ de plăți”, spune Nechaev.

Rusia a înființat cardul de credit Mir, precum și propriul sistem de procesare a tranzacțiilor în 2017.

Și există un motiv pentru care fanii ruși ai McDonalds și Starbucks încă își pot lua doza de fast-food, spune Chris Weafer, partener fondator al Macro Advisory Ltd, o companie de consultanță care consiliază companiile multinaționale din Rusia și Eurasia.

Începând cu 2014, multe branduri occidentale din Rusia au cedat în fața presiunilor guvernamentale și au localizat o parte sau toate lanțurile lor de aprovizionare. Astfel, atunci când aceste companii au plecat, a fost relativ ușor pentru cumpărătorii ruși să le cumpere și să continue să le ruleze, pur și simplu schimbând ambalajul.

„Aceiași oameni, aceleași produse, aceeași aprovizionare”, spune Weafer.

Totuși, nu este o strategie complet etanșă.

Magazinele McDonald’s rebranduite au raportat o penurie de cartofi prăjiți la jumătatea lunii iulie, când recolta de cartofi din Rusia a fost insuficientă, iar furnizorii străini nu au vrut să umple golul din cauza sancțiunilor.

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 15:29
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 15:29 // Actual //  Ursu Victor

Transportul feroviar, care reprezintă 13,6% din structura totală a mărfurilor transportate, a marcat cele mai mari scăderi în perioada ianuarie-septembrie 2024. Potrivit datelor statistice, volumul mărfurilor transportate pe calea ferată a scăzut cu 32,9%, iar parcursul acestora a înregistrat o reducere și mai semnificativă, de 36,7%.

Această evoluție negativă reflectă dificultățile cu care se confruntă sectorul feroviar în contextul schimbărilor economice și al restructurărilor interne. Printre posibilele cauze ale declinului se numără scăderea cererii pentru transportul feroviar, concurența cu alte moduri de transport și provocările operaționale întâmpinate de „Calea Ferată din Moldova”.

CFM se confruntă cu grave probleme financiare, acumulând datorii salariale de aproximativ 150 milioane de lei. În ceea ce privește infrastructura, situația este alarmantă: din cele 139 de locomotive aflate în dotare, 134 și-au depășit durata de amortizare, iar peste 25% din infrastructura feroviară necesită reparații capitale. În următorii ani, circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar putea fi suspendată dacă nu se vor lua măsuri urgente.

În ultimul deceniu, CFM a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei, cauzate de scăderea continuă a numărului de pasageri, în special pe rutele internaționale, și a volumului de mărfuri transportate. Veniturile sunt în scădere constantă, iar costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală