Scrisoare DESCHISĂ către Klaus Iohannis, și Guvernul de la București: Salvați Republica Moldova de penurie energetică

30 Sept. 2022, 17:57
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
30 Sept. 2022, 17:57 // Actual //  MD Bani

„Expert Forum”, o organizație neguvernamentală de la București, a transmis vineri, 30 septembrie, o scrisoare deschisă către președintele României, Klaus Iohannis, premierul Nicolae Ciucă Ciucă, mai mulți membrii ai Guvernului și către președintele Camerei Deputaților, Marcel Ciolacu, în care le solicită „să semneze în mod urgent un contract de asistenţă energetică cu R. Moldova”, în condițiile în care pe data de 1 octombrie „încetează contractul” de livrare de gaz natural cu „Gazprom”, scrie Ziarul Național.

„Dacă „Gazprom” întrerupe livrările, R. Moldova va trebui să cumpere de pe piață cu 10,6 RON/mc, un tarif de trei ori mai mare decât în România – o sumă imposibil de plătit pentru marea majoritate a moldovenilor. Pentru a asigura un nivel de preţ acceptabil pentru moldoveni la gaze naturale, Guvernul ar trebui sa aloce peste 1 miliard de euro în aceasta iarnă”, se arată în scrisoarea deschisă.

Autorii scrisorii punctează că necesarul de gaze pentru R. Moldova nu depășește 5% din totalul consumului României, iar această povară e „suportabilă pentru statul român, membru UE, având în vedere resursele disponibile”.

Textul integral al scrisorii:

„Urgent: Salvați R. Moldova de la penurie energetică și destabilizare

Mâine, 1 octombrie, încetează contractul de livrare de gaz natural cu „Gazprom” pe care îl are Republica Moldova. Practic, în două zile există riscul ca „Gazprom” să deconecteze gazul pentru Republica Moldova. Tariful actual la gaze naturale pentru cetățenii moldoveni este de 7,6 RON/mc (fără compensații), comparativ cu 3,4 RON/mc în România.

Dacă „Gazprom” întrerupe livrările, R. Moldova va trebui să cumpere de pe piață cu 10,6 RON/mc, un tarif de trei ori mai mare decât în România – o sumă imposibil de plătit pentru marea majoritate a moldovenilor. Pentru a asigura un nivel de preţ acceptabil pentru moldoveni la gaze naturale, Guvernul ar trebui sa aloce peste 1 miliard de euro în aceasta iarnă.

În plus, un asemenea tarif ar genera tensiuni sociale enorme, proteste și ar pune în pericol reformele și parcursul european început de Maia Sandu și Guvernul său. Deja nivelul de presiune politică pe Guvern din partea unor grupuri instrumentate din afara republicii, care manipulează publicul, este enorm.

Singura șansă a moldovenilor ca să iasă pentru totdeauna de sub șantajul energetic al Rusiei este să semneze imediat un contract pe termen lung cu România la un preț rezonabil. Necesarul de gaze pentru R. Moldova nu depășește 5% din totalul consumului României; această povară e suportabilă pentru statul român, membru UE, având în vedere resursele disponibile.

În aceste condiții, cerem Guvernului României să semneze în mod urgent un contract de asistenţă energetică cu R. Moldova, măsură din care România va beneficia politic, strategic, dar și economic. Un contract de livrare de gaze pentru R. Moldova va avea o importanță istorică nu doar pentru statul vecin, dar și pentru securitatea întregii Europe, întrucât va genera o înfrângere strategică pentru Rusia într-o ţară recent devenită candidată la aderare, Republica Moldova, de care ne leagă mai mult decât un interese pur economice”.

Scrisoare deschisă din partea „Expert Forum” către:

Klaus Johannis, preşedintele României
Nicolae Ciucă, primul ministru al României
Marcel Ciolacu, preşedintele Camerei Deputaţilor
Bogdan Aurescu, ministru de Externe
Virgil Popescu, ministrul Energiei

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală