Aviația low-cost se pregătește să intre într-o nouă eră, una care promite prețuri incredibil de mici… dar și o poziție mai puțin confortabilă. Începând din 2026, mai multe companii aeriene europene de buget vor introduce locuri în picioare la bordul aeronavelor, într-un concept denumit Skyrider 2.0, inspirat mai degrabă din lumea ciclismului decât din cea a aviației clasice.
Noul tip de locuri, proiectat de compania italiană Aviointeriors, oferă o poziție semi-înclinată la 45°, în care pasagerul este susținut în principal de picioare și trunchi. Nu e lounge, nu e business class, dar nici nu e pentru cei pretențioși – este pentru cei care vor să zboare ieftin și rapid, scrie Euroweekly.
Scaunele cântăresc de două ori mai puțin decât cele clasice, ocupă mult mai puțin spațiu și permit companiilor să crească numărul de locuri cu până la 20% pe zborurile scurte, de cel mult două ore. Așadar, mai mulți pasageri în același avion, mai puțină întreținere, costuri mai mici – o ecuație perfectă pentru operatorii low-cost.
Răspunsul: între 1 și 5 euro pentru zboruri scurte. Michael O’Leary, CEO-ul Ryanair, visează la acest scenariu de peste un deceniu, iar acum planul devine realitate. Se preconizează ca primele zece rânduri din avion să fie dotate cu Skyrider, în timp ce restul locurilor rămân clasice, dar mai scumpe.
Potrivit Aviointeriors, scaunele au trecut toate testele impuse de autorități, inclusiv simulări de evacuare rapidă. Sunt echipate cu centuri de siguranță și fixări atât în podea, cât și în plafon. Din punct de vedere tehnic și legal, nu există obstacole pentru implementare.
Reacțiile sunt împărțite. Unii consideră ideea „o nebunie genială” pentru că permite escapade urbane la prețul unei cafele, în timp ce alții sunt reticenți: „Pentru 3 euro spre Roma, aș suporta o oră în picioare”, spune un internaut. Altul glumește: „Încă puțin și ne vor cere să pedalăm până la destinație.”
Începând cu 2026, opțiunea „loc în picioare” ar putea apărea în pagina de rezervare, lângă locul de la geam sau la culoar. E o revoluție care pune prețul înaintea confortului, dar care ar putea schimba definitiv regulile jocului în aviația low-cost europeană.
Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!