Ciobani din Bangladesh în „Țara Mioriței”. Soluția de avarie aleasă de fermieri

11 Nov. 2022, 17:51
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
11 Nov. 2022, 17:51 // Actual //  bani.md

În județul Botoșani nu se mai găsesc oameni care să muncească, mai ales în agricultură. Antreprenorii se plâng de un deficit consistent de angajați și sunt dispuși să aducă asiatici, inclusiv ciobani din Bangladesh sau confecționeri din Sri Lanka, scrie adevărul.ro.

Pe lângă exploatarea agricolă a terenurilor, județul Botoșani este renumit și pentru oierit, mai ales prin crescătoriile de karakul de Botoșani, dar și pentru creșterea bovinelor.

În mod normal, sectorul agricol oferă cele mai multe locuri de muncă în această zonă, doar că nimeni nu se înghesuie să le și ocupe, chiar dacă salariile sunt atractive, ca în cazul mecanizatorilor agricoli. Marii fermieri se plâng însă de o criză uriașă de angajați la Botoșani și spun că le lipsesc nu doar muncitorii necalificați, dar mai ales cei specializați precum ciobanii sau tractoriștii.

„Greu mai găsești oameni să facă treabă. Mai ales specialiști, să știe să lucreze cu utilajele. Se urcă patronii pe tractor că nu are cine. Și vorba aceea un tractorist specialist, bun, câștigă în sezon aproape 2.000 de euro”, mărturisește un mic fermier din zona de nord a Botoșaniului. Tocmai de aceea antreprenorii, ajunși la capătul răbdărilor, se gândesc serios să importe forță de muncă din Asia.

„Greu se găsesc oameni care se facă treabă la stână”

România este o țară în care păstoritul are origini ancestrale și a fost multă vreme ocupația de bază a localnicilor. Culmea, în țara ”Mioriței” nu se mai găsesc ciobani. Cel puțin în județul Botoșani este jale, mărturisește președintele uneia dintre cele mai importante asociații de crescători de oi din regiunea nord-est.

„Cei mai tineri pleacă în străinătate. Ciobanii mai familişti rămân în satele lor, dar majoritatea iau drumul străinătăţii. Greu se găsesc oameni care se facă treabă la stână. Deficitul de ciobani cred că ajunge să depășească 50%. Fermierii lucrează singuri, cu rudele și atât”, spune Ionică Nechifor, directorul Asociației Moldoovis, dar și manager al Stațiunii de Cercetare a ovinelor și caprinelor de la Popăuți.

Crescătorii de oi spun că salariile oferite ciobanilor sunt destul de motivante. „Un cioban primește 5.000 de lei pe lună. Şi aici includem masa, țigările, cazarea. Și mai rămâne și cu 2500 de lei, în mână”, adaugă Ionică Nechifor.

Cei mai mulți tineri preferă însă să lucreze ca ciobani în Europa, mai ales că primesc mai mulți bani, dar au și mai mult timp liber. În disperare de cauză, fermierii apelează deja la muncitori din Asia, inclusiv ciobani din Bangladesh.

„Este un coleg de la Piatra Neamţ care deja a făcut un contract cu patru ciobani din Bangladesh. În aceste condiții în care nu se găsesc ciobani români, oamenii trebuie să se adapteze”, spune Ionică Nechior.

Sri Lankezi în confecții

Un alt domeniu bine reprezentat la Botoșani este industria textilă. Și în acest domeniu marile companii, mai ales cele care lucrează în stil lohn, spun că nu mai găseau angajați din rândul localnicilor, așa că au fost nevoite să importe forță de muncă din Asia.

Din 2019, o cunoscută companie de confecții de la Botoșani, patronată de un italian, a adus angajați din Sri Lanka.

Realitatea Live

25 Nov. 2024, 11:32
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
25 Nov. 2024, 11:32 // Actual //  bani.md

Ignat Alec, unul dintre actorii cheie din sectorul petrolier al Republicii Moldova, este acuzat că a utilizat ”Tirex Petrol” SA, o companie aflată în pragul falimentului, pentru a-și susține alte afaceri personale. Potrivit informațiilor, el ar fi transferat fonduri semnificative de la ”Tirex Petrol” SA către companii afiliate, Estcon Construct SRL și SRL Truck Petrol, punând în pericol stabilitatea financiară a companiei și înșelând așteptările creditorilor.

Într-o schemă controversată, Tirex Petrol SA a fost forțată să acopere o datorie de 84,8 milioane de lei a companiei Estcon Construct SRL către MAIB. De asemenea, dl Ignat a conceput un contract tripartit suspect prin care ”Tirex Petrol” SA a acoperit o altă datorie de 29,1 milioane de lei a SRL Truck Petrol către SRL Electromotor-Service.

„Un grup de întreprinderi împreună cu Alec Ignat au pus la cale o schemă prin care au manipulat atât creditorii „Tirex Petrol” SA, cât și instanțele de insolvabilitate. Grupul a generat creanțe artificiale față de „Tirex Petrol” SA printr-o serie de tranzacții false, folosind facturi și contracte fictive. Aceste datorii au fost folosite drept bază pentru deschiderea procedurii de insolvabilitate. Astfel, compania „Tirex Petrol” SA a fost declarată insolvabilă pe baza unor datorii care nu existau în realitate sau care au fost exagerate deliberat”, se arată în sesizarea avocatului Petr Bălănel depusă la Procuratura Anticorupție, CSM și CSS.

Aceste manevre financiare au fost criticate de creditori, care sperau ca fondurile companiei să fie utilizate pentru achitarea creanțelor. Or, banii au fost redirecționați, iar creditorii au rămas doar cu promisiuni goale.

„Debitorul a organizat mai multe întâlniri cu creditorii pentru a-i convinge să accepte vânzarea bunurilor, promițând că fondurile vor fi folosite pentru stingerea datoriilor. De asemenea, au fost prezentate evaluări false ale activelor și s-au oferit asigurări că procesul va fi unul transparent și că toți creditorii vor fi plătiți. Multe dintre aceste promisiuni s-au dovedit a fi înșelătoare, iar bunurile vândute au fost transferate unor entități afiliate”, potrivit avocatului Petr Bălănel.

Ignat Alec deține controlul absolut asupra ”Tirex Petrol” SA prin intermediul companiilor Estcon Construct SRL și SRL Truck Petrol, în care este atât fondator, cât și administrator. Acest lanț de interconexiuni îi permite să ia decizii care ignoră interesele creditorilor și ale companiei, folosind resursele acesteia pentru a-și susține alte afaceri.

În aprilie 2023, a fost inițiat procesul de insolvență al ”Tirex Petrol” SA. Iar în cadrul întâlnirilor cu creditorii, dl Ignat Alec a promis că activele companiei, estimate la 538 de milioane de lei, vor fi suficiente pentru a acoperi datoriile de 266 de milioane de lei. Cu toate acestea, o mare parte din fondurile obținute din vânzarea activelor a fost utilizată pentru a acoperi datoriile Estcon Construct SRL și SRL Truck Petrol, contrar dispozițiilor judiciare.

Ba mai mult, avocatul Bălănel acuză și o instanță de judecată de complicitate la fraudă, prin emiterea unor încheieri care au permis înstrăinarea activelor „Tirex Petrol” SA în perioada de observație, fără o motivație clară și fără a respecta normele legale. Încheierile emise de aceasta în iunie, iulie și septembrie 2023 au fost considerate de către petiționari ca fiind ilegale.

Alec Ignat a vândut 62 de proprietăți ale Tirex Petrol SA pentru suma de 428,9  362 milioane de lei, însă majoritatea banilor au fost folosiți pentru susținerea companiilor afiliate. De asemenea, ”Tirex Petrol” SA a semnat contracte de vânzare cu termene de plată întârziate, agravând problemele de lichiditate ale companiei.

Ancheta penală este în desfășurare și se așteaptă identificarea altor complici din cadrul instanței de judecată, al autorităților bancare și din cadrul întreprinderilor implicate. În prezent, autoritățile trebuie să răspundă întrebărilor privind legalitatea tranzacțiilor, implicarea instanței de judecată și modul în care au fost manevrate activele „Tirex Petrol” SA.

Redacția BANI.MD l-a contactat pe Alec Ignat, însă până la publicarea materialului nu a răspuns apelurilor. În acest context, redacția este deschisă pentru a publica și reacția lui Alec Ignat în cazul acesta va dori să ofere dreptul la replică.

 

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală