Turcia blochează în Marea Neagră navele cu petrol rusesc. Măsura ar putea da peste cap prețul țițeiului

11 Dec. 2022, 10:36
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
11 Dec. 2022, 10:36 // Actual //  Lupu Eduard

Un blocaj s-a creat în ultimele zile pe o rută importantă de tranzacționare a petrolului. Dacă este lăsat nerezolvat, acesta ar putea afecta oferta globală și ar crește prețurile într-un moment fragil pentru piețele energetice, relatează CNN.

Joi, 16 petroliere care navigau spre sud dinspre Marea Neagră așteptau să traverseze strâmtoarea Bosfor, în creștere cu 5 față de marți, potrivit unui raport al Tribeca Shipping Agency, cu sediul la Istanbul. Alte nouă petroliere mai așteptau să traverseze spre sud din Marea Marmara prin strâmtoarea Dardanele.

Blocajul pe căile navigabile controlate de Turcia, despre care oficialii turci spun că afectează în principal transporturile de țiței destinate Europei, a atras atenția oficialilor guvernamentali din Regatul Unit și SUA, care sunt acum în discuții cu Ankara pentru a rezolva impasul tot mai mare.

Problema este legată de plafonul de preț impus de Occident pentru petrolului rusesc, care a intrat în vigoare luni. Plafonul ar trebui să limiteze veniturile Kremlinului, fără a spori stresul asupra economiei globale prin reducerea ofertei. Dar Turcia insistă ca navele să demonstreze că au asigurare validă, în conformitate cu noile sancțiuni, înainte de a le permite să treacă prin strâmtorile care leagă Marea Neagră și Marea Mediterană.

Deși acum nu provoacă nicio întrerupere a aprovizionării globale cu petrol și, prin urmare, a prețurilor, blocajul ar putea deveni o problemă dacă nu este rezolvat, a spus Jorge Leon, vicepreședinte pentru analiza pieței petroliere la Rystad Energy.

Acesta este o rută foarte populară pentru comerțul global și în special pentru țiței”, a declarat el pentru CNN Business.

Țări precum Rusia, Kazahstan și Azerbaidjan folosesc strâmtorile turcești pentru a-și duce petrolul pe piețele petroliere mondiale.

Blocajul din strâmtorile Turciei a apărut în urma impunerii în această săptămână a plafonului de preț pentru petrolul rusesc. Acesta împiedică proprietarii de nave care transportă petrol rusesc să acceseze asigurări și alte servicii de la furnizorii europeni, cu excepția cazului în care petrolul este vândut cu cel mult 60 de dolari pe baril.

Autoritățile maritime turce sunt îngrijorate de riscul de accidente sau de scurgeri de petrol care implică nave neasigurate, așa că împiedică trecerea navelor prin apele turcești, cu excepția cazului în care acestea pot oferi garanții suplimentare că tranzitul lor este acoperit.

Într-o notificare emisă luna trecută de guvernul Turciei, înainte de plafonarea prețului, directorul general maritim Ünal Baylan a spus că, având în vedere „consecințele catastrofale” pentru țară în cazul unui accident care ar implica un petrolier, „este absolut necesar să confirmăm într-un fel  asigurarea lor pentru protecție și despăgubire este încă valabilă și cuprinzătoare.”

International Group of P&I Clubs, care oferă asigurări pentru 90% din mărfurile expediate pe mare, a declarat că se poate alinia politicii Turciei.

Cerințele guvernului turc „depășesc cu mult informațiile generale care sunt conținute într-o scrisoare normală de confirmare a asigurării” și ar cere companiilor din grup să confirme acoperirea chiar și în cazul unei încălcări a sancțiunilor conform legislației UE, Regatul Unit și SUA, potrivit unui comunicat al organizației.

Oficialii turci spun că această poziție este „inacceptabilă” și au reiterat joi cererile de scrisori din partea asigurătorilor.

„Majoritatea petrolierelor care așteaptă să treacă strâmtoarea sunt nave UE, iar cea mai mare parte a petrolului este destinată porturilor UE”, a declarat autoritatea maritimă turcă într-un comunicat.

„Este greu de înțeles de ce companiile de asigurări din UE refuză să furnizeze această scrisoare pentru navele care aparțin UE, care transportă țiței către UE, atunci când sancțiunile în cauză au fost stabilite de UE”, se adaugă în comunicat.

Oficialii occidentali, îngrijorați în mod clar de eventualele perturbări ale aprovizionării cu petrol, spun că sunt în discuții cu guvernul Turciei pentru a rezolva situația.

Secretarul adjunct al Trezoreriei al SUA, Wally Adeyemo, i-a spus ministrului adjunct de externe al Turciei, Sedat Onal, că plafonul de preț se aplică numai petrolului rusesc și „nu necesită controale suplimentare asupra navelor” care trec prin apele turcești.

„Ambii oficiali și-au evidențiat interesul comun de a menține piețele globale de energie bine aprovizionate prin crearea unui regim simplu de conformitate care să permită petrolului să tranziteze strâmtorile Turciei”, a declarat Departamentul Trezoreriei într-un comunicat.

„Regatul Unit, SUA și UE lucrează îndeaproape cu guvernul turc și industria de transport maritim și de asigurări pentru a clarifica implementarea plafonului pentru prețul petrolului și a ajunge la o rezoluție”, potrivit unui comunicat al Trezoreriei Marii Britanii.

„Nu există niciun motiv pentru ca navelor să li se interzică accesul în strâmtoarea Bosfor din motive de mediu sau de sănătate și siguranță”, a adăugat comunicatul.

În ciuda numărului mare de petroliere, timpul mediu de așteptare pentru a traversa strâmtoarea Bosfor este încă mult sub nivelul de anul trecut, potrivit lui Leon de la Rystad Energy.

Având în vedere reacția oficialilor din Marea Britanie și SUA, bănuiala mea este că acest lucru va fi rezolvat foarte curând”, a spus el.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

06 Mai 2024, 09:19
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
06 Mai 2024, 09:19 // Actual //  Lupu Eduard

Borge Brende, preşedintele Forumului Economic Mondial, nu vede cu ochi buni tabloul economiei mondiale, afirmând că lumea se va confrunta cu un deceniu de creştere în slow-motion dacă nu se aplică măsurile economice corecte.

El a subliniat pericolul pe care îl prezintă pentru economie datoria globală, aflată în continua creştere, şi care a ajuns la un nivel nemaivăzut din 1820, accelerând riscul de stagflaţie cu care s-ar putea confrunta economiile avansate, scrie CNCB.

„Trebuie să abordăm situaţia datoriilor la nivel mondial. Nu am mai văzut o asemenea datorie de la Războaiele Napoleoniene, suntem pe cale să acumulăm datorii cât tot PIB-ul la nivel global”, a avertizat Brende.
El este de părere că guvernele trebuie să se gândească cum să reducă această datorie şi să ia măsurile fiscale corecte fără a ajunge în situaţia de a declanşa o recesiune. De asemenea, a semnalat presiunile inflaţioniste persistente şi faptul că inteligenţa artificială generativă ar putea fi o oportunitate pentru ţările în curs de dezvoltare.

Avertismentul său se vine în continuarea unui raport recent al Fondului Monetar Internaţional, care a observat că datoria publică mondială a crescut la 93% din PIB anul trecut, fiind în continuare cu 9 puncte procentuale mai mare decât nivelurile anterioare pandemiei. FMI a estimat că datoria publică mondială s-ar putea apropia de 100% din PIB până la sfârşitul deceniului.
Fondul a evidenţiat, de asemenea, nivelurile ridicate ale datoriei din China şi Statele Unite, afirmând că politica fiscală relaxată din cele din urmă pune presiune asupra ratelor şi a dolarului care apoi împinge în sus costurile de finanţare în întreaga lume, exacerbând problemele care deja există.

La începutul acestei luni, Fondul Monetar Internaţional şi-a majorat uşor prognoza de creştere globală, afirmând că economia mondială s-a dovedit „surprinzător de rezistentă” în ciuda presiunilor inflaţioniste şi a schimbărilor de politică monetară. În prezent, acesta se aşteaptă la o creştere globală de 3,2% în 2024, în creştere cu un modest 0,1 puncte procentuale faţă de prognoza sa anterioară din ianuarie.

Brende de la WEF a declarat duminică că cel mai mare risc pentru economia globală este acum „recesiunea geopolitică cu care ne confruntăm”, subliniind recentele tensiuni dintre Iran şi Israel.

„Există atât de multă imprevizibilitate şi se poate scăpa uşor de sub control. Dacă Israelul şi Iranul ar fi agravat acest conflict, am fi putut vedea peste noapte un preţ al petrolului de 150 de dolari. Iar acest lucru ar fi fost, desigur, foarte dăunător pentru economia globală”, a spus el.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău