Avertismentele se adună: Lupta cu inflaţia nu s-a încheiat

09 Feb. 2023, 08:32
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
09 Feb. 2023, 08:32 // Actual //  bani.md

Consumatorii din întreaga lume vor plăti şi mai mult pe produse alimentare în acest an decât în 2022, avertizează retailerii, firmele din sectorul produselor de larg consum şi investitorii, potrivit Reuters.

Asta în cazul în care costurile materiilor prime nu vor scădea sau reorientarea către produse marcă proprie nu va accelera.
Retailerii şi producătorii de bunuri de larg consum sunt prinşi în negocieri dure privind preţurile de peste un an, tensiunile începând să apară în 2021 în urma perturbărilor de la nivelul lanţurilor de aprovizio­nare. De atunci, totul s-a transformat într-o luptă având legătură cu costurile ridicate la materii prime şi energie generate de războiul din Ucraina, scumpirea alimentelor de bază exacerbând o criză a costurilor de trai în Europa.

Mark Schneider, CEO-ul Nestlé, cel mai mare grup din sectorul ali­men­tar la nivel mondial, a declarat recent că acesta va fi nevoit să majo­reze în continuare preţurile produ­selor sale alimentare pentru a com­pensa costurile ridicate de producţie pe care nu le-a transmis deocamdată mai departe către consumatori.
Tineke Frikkee, manager de portofoliu la Waverton Investment Management, se aşteaptă ca şi Unilever să majoreze preţurile în 2023, deşi selectiv.

Producătorii din sectorul bunu­rilor de larg consum vor continua să majoreze preţurile până când îşi vor redresa profitabilitatea, anticipează Bruno Moneyne, analist la Bernstein.

„Doar o accelerare a reorientării consumatorilor către produse private label şi o scădere în continuare a preţurilor materiilor prime ar putea schimba lucrurile“.
În zona euro, aşteptările consu­matorilor privind inflaţia au urcat din nou uşor în decembrie, relevă un sondaj realizat de Banca Centrală Europeană, indicând că majorările de dobânzi din ultima vreme şi preţurile în scădere ale energiei nu au temperat încă temerile legate de scumpiri.
BCE a majorat dobânzile cu 3% din iulie şi a promis o nouă majorare de 50 de puncte de bază în martie, în încercarea de a restricţiona econo­mia suficient pentru a îmblânzi aştep­tările privitoare la inflaţie.

Problema este că atunci când aş­teptările se menţin ridicate, angajaţii şi companiile îşi ajustează comporta­mentul legat de stabilirea salariilor, făcând sarcina BCE de a readuce in­fla­ţia la ţinta de 2% şi mai grea.

Din SUA, preşedintele băncii cen­trale americane Jay Powell a aver­tizat că îmblânzirea inflaţiei va necesita o „perioadă semnificativă de timp“, potrivit Financial Times.

Powell a declarat că Fed-ul ar putea fi nevoit să majoreze dobânzile mai mult decât se aşteaptă investitorii pentru că îmblânzirea inflaţiei va lua o perioadă semnificativă de timp având în vedere datele solide de pe piaţa muncii.

Ultimele date au indicat o creştere surprinzătoare a numărului de noi locuri de muncă în ianuarie, ceea ce sugerează că Fed-ul ar putea fi obligat să meargă mai departe cu înăsprirea politicii monetare pentru a „răci“ economia.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 15:29
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 15:29 // Actual //  Ursu Victor

Transportul feroviar, care reprezintă 13,6% din structura totală a mărfurilor transportate, a marcat cele mai mari scăderi în perioada ianuarie-septembrie 2024. Potrivit datelor statistice, volumul mărfurilor transportate pe calea ferată a scăzut cu 32,9%, iar parcursul acestora a înregistrat o reducere și mai semnificativă, de 36,7%.

Această evoluție negativă reflectă dificultățile cu care se confruntă sectorul feroviar în contextul schimbărilor economice și al restructurărilor interne. Printre posibilele cauze ale declinului se numără scăderea cererii pentru transportul feroviar, concurența cu alte moduri de transport și provocările operaționale întâmpinate de „Calea Ferată din Moldova”.

CFM se confruntă cu grave probleme financiare, acumulând datorii salariale de aproximativ 150 milioane de lei. În ceea ce privește infrastructura, situația este alarmantă: din cele 139 de locomotive aflate în dotare, 134 și-au depășit durata de amortizare, iar peste 25% din infrastructura feroviară necesită reparații capitale. În următorii ani, circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar putea fi suspendată dacă nu se vor lua măsuri urgente.

În ultimul deceniu, CFM a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei, cauzate de scăderea continuă a numărului de pasageri, în special pe rutele internaționale, și a volumului de mărfuri transportate. Veniturile sunt în scădere constantă, iar costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală