Turcia: în economia betoanelor şi a proiectelor faraonice de construcţii, blocurile simple de locuinţe se prăbuşesc

09 Feb. 2023, 08:37
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
09 Feb. 2023, 08:37 // Actual //  bani.md

Bursa de acţiuni de la Istanbul şi-a suspendat ieri activitatea de tranzacţionare după ce princi­pa­lul indice s-a prăbuşit cu 7% în prima oră de la deschidere. Bur­sa a funcţionat cu înreruperi şi luni, ziua devas­tatoarelor cutremure, şi marţi, zi de şoc şi do­liu, timp în care cotaţiile celor mai multe acţi­uni au căzut. Excepţie au făcut titlurile celor mai mari companii de construcţii din Turcia, printre care Konya Cimento, Oyak Ci­mento, Afyon Cimento, Nigbaş şi Cimbeton.

În două zile, acestea au crescut cu peste 20%. Konya a urcat cu 40% în trei zile. Este o dovadă, spun unii, că Turcia este o economie a cimentului. Una care a crescut până acum da­to­rită construcţiilor, a proiectelor de şantiere faraonice ordonate de preşedintele Erdogan şi la care participă holdinguri imense care deţin monopolul afacerilor şi contractelor cu statul. Erdogan vrea şi a propus, spre exemplu, con­struirea unui tunel de auto­stra­dă şi cale ferată pe sub strâm­toarea Bosfor, un poiect eva­luat la 3,5 miliarde dolari.

Pe sub strâmtoare mai trec două tune­luri, unul ru­tier şi unul feroviar. Sunt con­struc­ţii titanice, sim­bo­luri ale puterii, care au consu­mat mult efort şi resurse. Dar seismele devastatoare de luni au ex­pus cât de neglijat a fost sec­torul con­strucţiilor civile. Mii de oameni au pierit pentru că locuinţele în care stăteau, blocuri noi sau vechi, construcţii comerciale şi spitale s-au prăbuşit. Oraşele devastate vor trebui reclă­dite, cu ciment şi beton de la Konya Cimento, Oyak Cimento, Afyon Cimento, Nigbaş şi Cimbeton.

Erdogan vrea şi a propus, spre exemplu, construirea unui tunel de autostradă şi cale ferată pe sub strâmtoarea Bosfor, un poiect evaluat la 3,5 miliarde dolari. Pe sub strâmtoare mai trec două tuneluri, unul rutier şi unul feroviar. Sunt construcţii titanice, simboluri ale puterii, care au consumat mult efort şi resurse.

De aceea investitorii de pe Bursa de la Istan­bul s-au înghesuit în ziua dezastrului să cumpere acţiunile acestor compa­nii. Nu este nimic anormal în această orien­tare deoa­re­ce investitorii vor căuta întot­deauna să-şi protejeze capitalul şi să facă profit. Acesta este rolul pieţei de acţiuni. Dar mulţi se întreabă de ce a rămas Bursa deschisă când totul în afară de acţiunile producătorilor de beton şi ciment se ducea în jos. Sectorul construcţiilor are una dintre cele mai mari concentraţii de locuri de muncă. Este şi unul controversat deoarece în ultimele două decenii Erdogan a prioritizat infrastructura şi investiţiile în locuinţe.

Cutremurul devastator din 1999 cunoscut ca seismul din Izmit ar fi trebuit să reprezinte în punct de cotitură în politica Ankarei privind planificarea urbană pentru micşorarea impac­tului dezastrelor produse de mişcările pămân­tului şi într-un fel a fost pentru că de atunci au fost investite miliarde de dolari în oraşe mari cum este Istanbulul, apropiat de Izmit.

Însă cutremurul de atunci a afectat o re­giune bogată, vizitată de milioane de turişti străini. Cutremurele de luni au lovit provincii sărace. În trecut, opoziţia l-a criticat pe Erdogan că construieşte pentru Turcia o eco­nomie a cimentului, oportunitate pentru a-şi îmbogăţi aliaţii politici şi sursele de finanţare. Criticii lui Erdogan spun că acesta conduce economia prin intermediul „găştii celor cinci“ – Cengiz Holding, Kalyon Construction, Kolin Construction, Limak Holding şi MNG Holding. După privatizările stabilite de Erdogan cu FMI pentru scoaterea economiei din criză când acesta a venit la putere în 2002, cele cinci conglomerate cu cinci patroni au primit cele mai multe şi valoroase contracte cu statul, în numele modernizării Turciei.

CEO-ul de la Cengiz Holding, Mehmet Cengiz, este nu doar prieten apropiat al lui Erdogan, ci şi unul dintre cei mai bogaţi oameni din Turcia, potrivit Forbes. O analiză a Băncii Mondiale a găsit că Cengiz Holding a primit contracte cu statul turc de peste 42 de miliarde de dolari între 2002 şi 2020, adică de când partidul lui Erdogan, AKP, este la putere. De ce Erdogan, şi alţi lideri cu tendinţe autoritare, aleg construcţiile? Nicio bulă nu este mai uşor de umflat sau dezumflat decât această piaţă, arată Forbes.

Trei economişti intervievaţi de Reuters au calculat că dacă activitatea economică din regiunea afectată scade cu 50%, va fi nevoie de 6-12 luni pentru ca aceasta să-şi revină. Astfel, impactul dezastrului asupra creşterii economice din 2023 ar putea fi de până la două puncte procentuale. Puţin, aceasta deoarece zona afectată este una dintre cele mai slab dezvoltate ale Turciei.

Sectorul este o uriaşă şi eficientă maşină de spălat bani şi priorităţile din economie pot fi o justificare suficientă pentru a proiecta tra­seul unei autostrăzi astfel încât să altereze isto­ria ţării şi să divizeze sau să şubrezească comu­nităţi care se opun puterii. Acum, companiile mari de construcţii turce, inclusiv cele apro­piate AKP, au trimis echipe de salvatori şi echi­pa­mente în zonele lovite de cutremur. Seismul a afectat o regiune care participă cu aproape 10% la PIB-ul ţării, cu 8,5% la ex­porturi şi cu 7% la importuri.

O evaluare a perturbărilor este dată de scăderea cu 11% a consumului de energie în ziua contremurelor. O estimare a pagubelor provocate industriei este imposibilă deocam­dată. În regiune, una dintre industriile predo­mi­nante este cea a procesării fierului vechi, iar directorii fabricilor de profil nu au raportat distrugeri semnificative la clădiri. Însă activita­tea a încetat complet.

Muncitorii au alte priorităţi, iar alimentarea cu energie a fost întreruptă. Trei economişti intervievaţi de Reuters au calculat că dacă activitatea economică din regiune scade cu 50%, va fi nevoie de 6-12 luni pentru ca aceasta să-şi revină. Astfel, impactul dezastrului asupra creşterii economice din 2023 ar putea fi de până la două puncte procentuale. Puţin, aceasta deoarece zona afectată este una dintre cele mai slabe dezvoltate ale Turciei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

05 Apr. 2025, 11:58
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
05 Apr. 2025, 11:58 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Un tribunal din Republica Bașkortostan a decis naționalizarea a șapte fabrici deținute de fostul șef al „Gazprom Energo”, Alexei Mitiușov, în cadrul unei acțiuni demarate de Procuratura Generală a Rusiei. Valoarea totală a activelor preluate de stat se ridică la 31,5 miliarde de ruble, relatează Kommersant.

Decizia prevede trecerea în proprietatea statului a 100% din acțiunile sau părțile sociale ale companiilor „Salavatneftemaș”, „Salavatneftehimremstroi”, „Podzemneftegaz”, „Remenergomontaj”, „Neftehimremstroi”, „Tehcentr” și Uzina de catalizatori din Salavat. Aceste întreprinderi deservesc grupul „Gazprom Neftechim Salavat”, una dintre companiile-cheie ale industriei chimice din regiune.

Potrivit instanței, Mitiușov, care deține pașaport lituanian și permis de ședere în Spania, a stabilit un „control străin” asupra acestor active strategice, fapt considerat ilegal conform legislației ruse. Decizia a fost pusă în aplicare imediat, fără posibilitatea apelului, la cererea procurorilor, care au avertizat că o întârziere ar putea duce la oprirea producției, neplata salariilor și falimentul fabricilor.

În plângerea sa, Procuratura a susținut că Mitiușov a achiziționat companiile prin entități controlate – „Mercury Capital Trust” și „Corporate Center” – în urma unor tranzacții neautorizate și nevalidate de comisia guvernamentală sau Serviciul Federal Antimonopol. Împotriva fostului director „Gazprom Energo” a fost deschis un dosar penal în 2022, fiind acuzat de deturnare de fonduri de la „Gazprom Neftechim Salavat”. În februarie 2023, Mitiușov a fost dat în urmărire internațională.

Naționalizarea activelor considerate „strategice” a devenit o practică tot mai frecventă în Rusia după invadarea Ucrainei. Potrivit fostului șef al Transparency International Rusia, Ilia Șumanov, în ultimii trei ani, statul a preluat active în valoare de peste 2,07 trilioane de ruble. În 2024, The Moscow Times estimează că autoritățile au naționalizat cel puțin 67 de companii, cu venituri anuale de peste 807,6 miliarde de ruble și active evaluate la peste 544,7 miliarde.

Această decizie reflectă consolidarea controlului statului rus asupra economiei, în paralel cu o ofensivă împotriva proprietății private cu legături externe, în contextul actualei izolări internaționale.

 
NO COMMENT | Exercițiu de simulare a procesului legislativ din Parlamentul European
NO COMMENT | Exercițiu de simulare a procesului legislativ din Parlamentul European
NO COMMENT | PREȘEDINTELE CEHIEI, PETR PAVEL, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA CHIȘINĂU
NO COMMENT | PREȘEDINTELE CEHIEI, PETR PAVEL, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA CHIȘINĂU
NO COMMENT | FEROVIARII AU IEȘIT DIN NOU LA PROTEST ÎN FAȚA GUVERNULUI ȘI PREȘEDINȚIEI
NO COMMENT | FEROVIARII AU IEȘIT DIN NOU LA PROTEST ÎN FAȚA GUVERNULUI ȘI PREȘEDINȚIEI
NO COMMENT | NOUA MINISTRĂ A DEZVOLTĂRII ECONOMICE ȘI DIGITALIZĂRII A DEPUS JURĂMÂNTUL
NO COMMENT | NOUA MINISTRĂ A DEZVOLTĂRII ECONOMICE ȘI DIGITALIZĂRII A DEPUS JURĂMÂNTUL
NO COMMENT | SALVATORII ATENŢIONEAZĂ DESPRE PERICOLELE INCENDIILOR DE VEGETAŢIE
NO COMMENT | SALVATORII ATENŢIONEAZĂ DESPRE PERICOLELE INCENDIILOR DE VEGETAŢIE
NO COMMENT | INTERVENŢIA POMPIERILOR LA LICHIDAREA INCENDIULUI DIN CAPITALĂ
NO COMMENT | INTERVENŢIA POMPIERILOR LA LICHIDAREA INCENDIULUI DIN CAPITALĂ