„Războiul civil” care divide UE din motive auto: Unde se află România

15 Mart. 2023, 05:30
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
15 Mart. 2023, 05:30 // Actual //  bani.md

Interzicerea motoarelor cu combustie a împins blocul continental într-un nou război franco-german.

După o întâlnire la Strasbourg, miniștrii din mai multe țări (inclusiv România) care se opun interdicției de vânzare a mașinilor și camionetelor cu motoare cu combustie până în 2035, măsură deja acceptată de Parlamentul European și agreată în principiu de țările membre, au anunțat că proiectul are nevoie de schimbări.

Acest bloc al opoziției este condus de Germania, secondată de Cehia, Germania, Italia, Polonia, Portugalia, România, Ungaria şi Slovacia.

Miniştrii Transporturilor din aceste state au discutat luni schimbările propuse la normele de poluare pentru autovehicule, cunoscute sub denumirea Euro 7, pe fondul unei dispute cu privire la strategia blocului comunitar de tranziţie la vehiculele electrice, scrie Reuters.

„Nicio propunere (a Comisiei Europene – n.red.) nu corespunde cu ce ne așteptam și, de aceea, nu ne-am atins încă obiectivul”, a declarat ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing, după întâlnire.

Guvernul german face presiuni pentru obținerea unei derogări asupra mașinilor care funcționează cu e-combustibil, o alternativă sintetică și mai ecologică a carburantului fosil ce poate fi folosită pe motoarele convenționale.

Împreună, aceste state au destulă greutate pentru un veto asupra proiectului, dar și asupra altor viitoare prevederi vizând emisiile poluante Euro 7 și creșterea eficienței combustibililor pentru camioane. „Nimănui nu-i pasă mai mult de e-combustibili decât Germaniei”, a spus Martin Kupka, ministrul ceh al Transporturilor, prezent la Strasbourg.

De cealaltă parte, Franța susține măsura de interzicere a motoarelor cu combustie și tranziția la mașinile electrice, fără derogări. Și nu are de gând să capituleze, notează Politico.

Franța a anunțat că sprijină planul UE de reducere la zero a emisiilor până în 2035, la fel și Spania. Spre deosebire de Berlin, aceste două state cu poziții importante pe piața auto europeană, susținute de câteva țări mai mici, au virat decis spre strategia de limitare a emisiilor poluante ale mașinilor.

„Suntem gata să ne luptăm pentru asta, fiindcă amânarea este o greșeală de mediu și cred că și o greșeală economică”, a spus ministrul francez al Economiei, Bruno Le Maire, pentru France Info, luni, înaintea întâlnirii de la Strasbourg la care nu a participat niciun ministru francez.

Berlinul nu stă la discuții sterile

Germania a respins deja prima tentativă de armistițiu făcută de Bruxelles. Comisia s-a arătat dispusă să propună o declarație juridică, care să rezolve problema e-combustibililor. Însă oferta a fost refuzată de Berlin, unde Partidul Liber Democrat (FDP) al lui Wissing, susținător al industriei auto, controlează Ministerul Transporturilor.

FDP încearcă să speculeze tema, exploatând temerile legate de schimbarea dureroasă generată prin tranziția către vehiculele electrice și apărând poziția a sute de companii specializate în producția de componente pentru motoare cu combustie, care nu vor avea loc în lumea mașinilor electrice.

Bernd Reuther, purtătorul de cuvânt al FDP pe politici de transport, dorește o legislație separată pentru e-combustibili, dar redactarea ar dura mult și nu există nicio garanție că ar fi aprobată de Parlament și de alte țări.

Potrivit ministrului ceh Kupka, omologii săi din tabăra pro-combustie sunt încrezători că pot ajunge în următoarele zile la o înțelegere cu Comisia, inclusiv la „o derogare juridică obligatorie în alte moduri, nu prin redeschiderea legislației”. El nu a detaliat, însă, pe ce se bazează acest optimism.

Francezii îi lasă în ofsaid pe germani

La rândul său, Franța nu este interesată să schimbe o măsură agreată după aproape doi ani de discuții extenuante și finalizată de statele UE în timpul președinției franceze din 2022 la Consiliul European și care mai are nevoie doar de pasul formal al aprobării miniștrilor pentru a deveni lege.

„Economic este incoerent, industrial e periculos, nu este în interesul nostru național, nu este în interesul producătorilor noștri și mai presus de toate nu este în interesul planetei noastre”, a spus ministrul Le Maire despre eforturile de zădărnicire a planului interzicerii motoarelor termice.

De partea Franței și a Spaniei stau alte țări care apără planul de curățare a industriei auto până în 2035, precum Olanda, Belgia, Suedia, Danemarca și Irlanda.

Disputa subminează obiectivul Europei de a se poziționa ca lider global în reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și riscă să degenereze într-o dezbatere transfrontalieră asupra echilibrului de putere din politicile continentale.

„Pentru francezi, situația reprezintă și o oportunitate. Cu cât contribuie mai mult la ideea că Germania se ocupă singură de asta, cu atât se întărește ideea că germanii nu sunt un partener de încredere”, a spus pentru Politico un diplomat dintr-o țară care susține interzicerea motoarelor cu combustie.

Le Maire vrea ca, în loc să protejeze tehnologia actuală, producătorii auto europeni să treacă rapid la vehicule electrice. El a susținut programele de subvenționare masivă pentru mașini electrice, precum și eforturile UE, care a pompat miliarde în dezvoltarea industriei de baterii. Spania face mișcări asemănătoare în sectorul bateriilor.

Pentru ministrul francez e mai important să susțină trecerea Europei la mașini electrice decât să reducă ritmul acestei tranziții prin crearea de incertitudini referitoare la termenul din 2035.

„Nu putem să spunem că există o urgență climatică – ceea ce este cazul, o știm cu toții în orașele noastre, în metropolele noastre care încă sunt prea poluate – și pe urmă să dăm înapoi cu obiectivul trecerii la vehiculele electrice”, a precizat Le Maire.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

03 Oct. 2025, 16:16
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
03 Oct. 2025, 16:16 // Actual //  Ursu Victor

Vineri dimineața, în orașele Dubăsari și Grigoriopol a fost oprită furnizarea apei calde, iar în jurul orei 13:00, aceeași măsură a fost aplicată și în Tiraspol, Bender, Râbnița și Sucleia. Totodată, la stațiile PECO din regiunea transnistreană a fost sistată comercializarea gazului lichefiat, care va fi livrat exclusiv serviciilor de urgență și militare, transmite corespondentul IPN din stânga Nistrului.

Ca măsură de compensare, Centrala hidroelectrică de la Dubăsari a crescut producția de energie de la 24 la 36 de megawați. Acest lucru a fost posibil datorită unei deversări suplimentare de apă de la Centrala hidroelectrică de la Novodnistrovsk. La stație funcționează trei generatoare hidroelectrice, iar în următoarele zile nivelul Nistrului sub baraj va crește cu un metru.

Pe 2 octombrie, Tiraspolul a instituit un regim drastic de economisire a gazului, care va dura aproximativ până pe 12-13 octombrie. Potrivit lui Serghei Obolonik, așa-zisul ministru al economiei din regiune, consumatorii casnici, școlile și spitalele nu vor simți schimbări.

„După încheierea acestei perioade, toți consumatorii din Transnistria și necesitățile regiunii vor fi asigurate cu gaz în regim normal. Mă refer atât la consumatorii industriali, cât și la livrările comerciale, precum și la funcționarea sectorului termoenergetic în condițiile stabilite pentru începerea sezonului de încălzire”, susține Obolonik.

Declarațiile actuale diferă considerabil de retorica sa din mijlocul lunii septembrie. Atunci, Obolonik dădea asigurări că „există un grad ridicat de încredere” în stabilitatea livrărilor de gaze, ceea ce excludea repetarea crizei din ianuarie 2025. Mai mult, el susținea că mecanismul de livrare este „bine pus la punct” și că industria va funcționa în regim normal.

„Privim, cu optimismul caracteristic locuitorilor din Transnistria, faptul că livrările de gaze vor continua în același regim ca și acum. Pentru aceasta, va fi necesar un efort considerabil, inclusiv în cooperare cu Federația Rusă, precum și cu furnizorii de gaze – atât cei ungari, cât și cei moldoveni”, declara Obolonik încă pe 12 septembrie.

Contrastul este evident și în modul de informare a populației. În luna iunie, autoritățile au impus restricțiile fără avertisment: în noaptea de 6 iunie a fost sistată vânzarea de metan, iar ulterior a fost oprită și furnizarea apei calde. Oamenii s-au format în cozi, iar autoritățile nu au oferit explicații oficiale până când panica nu a cuprins întreaga regiune. De această dată, însă, autoritățile au anunțat din timp, pentru a „evita zvonurile și tentativele de a speria populația”, după cum a explicat Obolonik.

Situația este agravată și de condițiile meteo: centrul hidrometeorologic regional a emis o avertizare de furtună, cu rafale de vânt de până la 15 metri pe secundă. În ultima săptămână, în regiunea transnistreană s-a înregistrat o răcire accentuată: dacă la sfârșitul lunii septembrie temperaturile diurne atingeau +19 grade, în zilele de 1-2 octombrie acestea au coborât până la +9..+10 grade. Noaptea, temperaturile se mențin între +5 și +9 grade, iar pe alocuri scad până la +2 grade.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII