Pretorul dezvăluite când locuitorii Chișinăului vor scăpa de teroarea gardului ce stă să cadă

15 Mart. 2023, 12:10
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
15 Mart. 2023, 12:10 // Actual //  bani.md

Gardul care a fost amplasat în mod ilegal câțiva ani în urmă, în jurul clădirii lăsate în paragină pe bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt, în perimetrul străzii Tricolorului cu stradela Teatrului, și care a devenit între timp coșmarul locuitorilor Capitalei ar putea fi scos definitiv până la sfârșitul lunii martie. O spune chiar pretorul sectorului Buiucani, Vasile Moroi.

Pentru Realitatea.md, Moroi a precizat că a primit mai multe demersuri în acest sens, inclusiv de la locatari.

„Este adevărat, am primit o scrisoare/un demers de la Direcția generală arhitectură, urbanism și relații funciare. În paralel am primit și un demers de la locatari în privința acestui gard amplasat ilegal. Totodată, există și decizia Consiliului municipal Chișinău de a repara stradela Teatrului. Întreprindem măsuri pentru a scoate gardul, însă în prezent ne-am ciocnit de faptul că această clădire este pusă sub sechestru la bancă. Noi am discutat cu proprietarul imobilului, ei deja au scos schelele. Continuăm discuțiile. Există două soluții, fie proprietarul de bunăvoie scoate gardul în cel mai scurt timp, fie deja pretura intervine. Planificăm până la finele lunii martie să o scoatem în capăt cu acest caz”, a declarat pretorul Vasile Moroi.

Precizăm că Direcția generală arhitectură, urbanism și relații funciare a solicitat anterior Preturei Buiucani să întreprindă ”măsurile prevăzute de actele normative în vigoare, tragerea la răspundere a vinovaților, reamplasarea gardului de protecție provizoriu pe hotarele terenului privat, eliberarea terenului ocupat abuziv și aducerea lui în stare bună pentru folosință”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

29 Iun. 2025, 10:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:52 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova se confruntă cu o dilemă logistică de proporții: peste 225 000 de autovehicule de marfă rulau la începutul acestui an pe drumurile naționale, în timp ce transportul feroviar s-a prăbușit la un minim istoric de 2,4 mil. tone. Reabilitarea anunțată a căilor ferate ridică însă întrebarea ce se va întâmpla cu „sutele de mii” de camioane achiziționate în ultimele două decenii, avertizează economistul Veaceslav Ioniță (IDIS „Viitorul”).

„Pentru a salva drumurile, trebuie să revitalizăm calea ferată. Dar ce facem cu flota imensă de camioane cumpărate tocmai pentru că trenurile au fost neglijate?”, a întrebat Ioniță în emisiunea „Analize economice”.

În 1990, 90 % din marfă era transportată pe calea ferată. Astăzi, 94% circulă pe șosele. Tonajul feroviar s-a redus de la 14 mil. tone (2002) la 2,4 mil. tone (2025). Traficul rutier de marfă a urcat de la 2,4 mld. t-km (2005) la 7,5 mld. t-km (2024).

Potrivit lui Ioniță, explozia flotei auto a fost stimulată de embargo-urile rusești (2014–2015), pandemia și seceta din 2020, dar și de războiul din Ucraina, care a bulversat rutele tradiționale de export. În paralel, exporturile moldovenești au scăzut de doi ani, diminuând cererea de transport chiar când parcul de camioane atinge recorduri.

Supracapacitatea din sectorul auto nu se reflectă în profit: tarifele au fost erodate de concurență, iar întreținerea drumurilor – afectate de traficul greu – devine o povară bugetară. Reabilitarea liniei de cale ferată pe coridorul nord–sud ar transfera greutatea de pe asfalt, dar ar lăsa transportatorii rutieri cu vehicule subutilizate și credite nerecuperate.

Drept soluție Ioniță propune reabilitarea segmentelor critice de cale ferată pentru mărfuri agricole și tranzit, sScheme de conversie sau buy-back pentru flota de camioane îmbătrânită;
Incentive fiscale pentru operatorii feroviari și parteneriate public-private la terminale multimodale și un plan național de întreținere a drumurilor finanțat din taxarea transportului greu.

Ioniță anticipează o revigorare sezonieră a transportului de marfă odată cu exportul noii recolte, dar avertizează că modelul „toată marfa pe roți” nu mai este sustenabil: „Fără o strategie coerentă, riscăm să rămânem și cu drumuri distruse, și cu trenuri goale, și cu camioane fără marfă”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO