Goșu aruncă bomba: Dezastru în Republica Moldova. Se stă bine la impresia artistică, dar vine nota de plată pe economie

19 Mai 2023, 15:17
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
19 Mai 2023, 15:17 // Actual //  bani.md

Cunoscutul istoric român, Armand Goșu, specializat pe spațiul ex-sovietic a declarat într-un podcast al lui George Buhnici că situația în Republica Moldova este dramatică. „La impresia artistică (autoritățile n.r) reușesc să puncteze foarte bine. Președintele Maia Sandu este extraordinară, dar la un moment dat va veni decontul, nota de plată pe economie și social”.

Goșu spune că în cazul în care impresia artistică nu se materializează în zeci și sute de milioane de euro – investiții, drumuri începe să fie o problemă.

„E un motiv de îngrijorare în Republica Moldova, o parte dintre oamenii nu mai speră la ceva bun, nu mai cred în viitorul țării. Și nimeni nu o să ia această țară. E trist nu o s-o ia nici măcar România. Are o populație puțină –  2,6 milioane și în Transnistria mai sunt încă 350 de mii. Dacă pleacă lumea în 2050 rămâne un milion și ceva. PIB-ul și economia sunt mai mici decât un județ din România. Sunt probleme foarte grave”, a punctat Goșu.

Istoricul spune că trebuie găsite soluții pe termen scurt și mediu.

„România nu cred că are putere să investească. Problema în Moldova e dramatică nu e forță de muncă. În România este un nivel mai ridicat de trai, e țară membră UE, vin muncitori din afară or, în Moldova nu se întâmplă acest lucru. E o sărăcie mare și țara e mai aproape de linia frontului, iar investitorii nu vin. E destul de complicat de generat o bunăstare și un progres în Republica Moldova. Există speranța că încep negocierile de aderare a UE și că alegerile locale din toamnă nu vor fiu un dezastru pentru partidul de guvernare”, a punctat Goșu.

Referindu-se le viitoarele alegeri prezidențiale, Goșu nu crede că actualul președinte va avea probleme.

„Partidul de guvernământ PAS va avea dificultăți să construiască o majoritate proeuropeană la viitoarele alegri parlamentare. Nu a reușit până acum să împingă reformele și respectiv nu știu cum va funcționa noul Parlament. Erau niște bâlbe că au fost nepregătiți și că au fost luați prin surprindere de război și acest lucru se simte. Îmi amintesc de Filat. Toată lumea zice că este un tip corupt, compromis, dar era mult mai solid în Parlament, avea o echipă bună or, acum mi se pare o degradare”, a conchis Goșu.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală