Putin primește o lovitură din propria țară: Banca centrală este sufocată, 200 de miliarde de dolari au dispărut

13 Iul. 2023, 05:42
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
13 Iul. 2023, 05:42 // Actual //  bani.md

După mai bine de 500 de zile de la declanșarea războiului din Ucraina de către Vladimir Putin, președintele rus primește o lovitură puternică chiar din propria țară. Banca Centrală de la Moscova este sufocată, ea anunțând că uriașul său excedent din 2022 a dispărut, practic peste 200 de miliarde de dolari nu mai sunt în visteria sa.

Acum, instituția financiară rusă a comunicat faptul că excedentul său de cont curent s-a redus la 20 de miliarde de dolari în primele șase luni din anul 2023, după ce înregistrase un adevărat record de 227 de miliarde de dolari anul trecut, potrivit The Age.

În trimestrul al 2-lea din 2023, Banca Centrală a Rusiei a prevăzut un excedent modest de 5,4 miliarde de dolari. Acum, prognoza sa referitoare la anul 2023, un excedent de 66 de miliarde de dolari pare departe de a mai atinsă.

În cazul în care anul trecut prețurile petrolului și gazelor au crescut – prețul petrolului a depășit 120 de dolari pe baril imediat după invazia Rusiei în Ucraina și prețurile gazelor au crescut, de asemenea, în timp ce europenii se străduiau să-și construiască rezervele – sancțiunile europene și G7 asupra energiei ruse care au fost implementate în decembrie anul trecut au afectat veniturile Rusiei.

Veniturile din petrol și gaze, care furnizează în mod istoric aproape jumătate din veniturile guvernului rus și vitale pentru capacitatea sa de a finanța războiul, au scăzut cu aproape 50% în prima jumătate a acestui an față de aceeași jumătate a anului 2022. Plafonarea stabilită de G7 de 60 de dolari pe baril exporturilor de petrol ale Rusiei și boicotarea gazelor rusești de către majoritatea membrilor Uniunii Europene a fost surprinzător de eficientă.

Pentru a pune pierderile mari de venituri într-un context contemporan, bugetul militar al Rusiei pentru acest an este echivalent cu aproximativ 84 de miliarde de dolari. În pre-invazia din 2021, acel buget era de aproximativ 75 de miliarde de dolari la acea vreme.

Exod masiv de bani din Rusia peste granițe

Pierderea veniturilor din energie este principala influență asupra surplusului de cont curent redus, dar creșterea importurilor afectează și ea rezultatele.

Creșterea costurilor de import reflectă probabil atât mediul inflaționist global, dar și costul mai ridicat al achiziționării de bunuri pentru a înlocui furnizorii care au întrerupt relațiile cu Rusia după invazie și politicile fiscale relativ reduse pe care le-a luat Rusia în perioada post-invazie.

Deteriorarea balanței comerciale a pus rubla rusă sub presiune acută. După ce a avut una dintre cele mai bune performanțe anul trecut – după ce inițial s-a prăbușit când a fost lansată invazia – a fost una dintre cele mai proaste din acest an, depreciindu-se în jur de 20%. O rublă rusă valora aproximativ 1,4 cenți americani la începutul anului. Acum valorează în jur de 1,1.

Valoarea rublei nu a fost ajutată de o scurgere constantă de capital, cu o explozie de fuga de capital după revolta lui Wagner, deoarece rușii continuă să-și transfere economiile în afara țării, în ciuda controalelor de capital impuse anul trecut. A existat un exod de aproximativ 66,9 miliarde de dolari din martie anul trecut, cu o nouă creștere după revolta Wagner.

Sancțiunile și retragerea investitorilor străini de pe piețele financiare ale Rusiei înseamnă că valoarea rublei este determinată aproape în totalitate de fluxurile de cont curent, ceea ce sugerează că s-ar putea deprecia în continuare.

Ministerul de Finanțe a declarat că intenționează să vândă rezerve valutare în valoare de aproximativ 35 de miliarde de ruble (580 de milioane de dolari) în luna următoare, după ce a anunțat anterior că va vinde 74,6 miliarde de ruble între 6 iunie și 7 iulie.

Rusia a acumulat dețineri semnificative de yuani ale Chinei și rupii ale Indiei prin desfășurarea comerțului cu acele țări în propriile monede, pentru a evita nevoia de a tranzacționa cu dolari americani în care se desfășoară de obicei comerțul cu mărfuri.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală