Soluțiile găsite de producătorii de arme din Europa ca să facă față cererii uriașe pentru produsele lor

03 Aug. 2023, 09:56
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
03 Aug. 2023, 09:56 // Actual //  bani.md

De la construirea de apartamente pentru noii angajaţi până la oferirea angajaţilor pensionari de mese gratuite la cantină pentru a-şi oferi expertiza, producătorii de arme din Europa Centrală caută noi modalităţi de a face faţă celui mai mare boom al cererii pentru produsele lor de la sfârşitul Războiului Rece, transmite Reuters, citat de ziare.com.

Confruntaţi cu unele dintre cele mai strânse pieţe ale muncii din Europa, producătorii de arme din Polonia şi Republica Cehă lansează sau extind programe de recrutare şi formare de noi lucrători, după ce războiul din Ucraina a determinat o creştere a cererii pentru producţiile lor.

Industria armamentului din Europa Centrală a fabricat arme, obuze şi alte provizii militare în cel mai rapid ritm de la căderea Zidului Berlinului, deoarece companiile accelerează producţia pentru a aproviziona Ucraina şi pentru a răspunde cererii la nivel global, pe măsură ce ţările sporesc cheltuielile pentru apărare.

Un exemplu este producătorul ceh de muniţie şi obuze de artilerie STV Group. Acesta a convenit cu oraşul cel mai apropiat de cea mai mare fabrică a sa din Policka, la aproximativ 200 de la sud-est de Praga, să construiască apartamente finanţate de companie pentru noii angajaţi, a declarat preşedintele companiei, David Hac, pentru Reuters.

De asemenea, compania a început să ofere lucrătorilor pensionari mese la cantină, astfel încât aceştia să poată împărtăşi cunoştinţele lor despre liniile recent repornite, care produc muniţie din epoca sovietică pentru Ucraina, a adăugat el.

”Acest schimb informal de idei are efecte excelente şi imediate asupra eficienţei proceselor de producţie, mai ales atunci când reporniţi producţia de produse care au fost scoase din fabricaţie de mult timp”, a spus Hac.

Republica Cehă şi Polonia se laudă cu unele dintre cele mai scăzute rate ale şomajului din Uniunea Europeană, de 2,7% în iunie, cu mult sub media UE de 5,9% pentru aceeaşi perioadă, potrivit datelor Eurostat.

Jiri Hynek, preşedintele şi directorul general al Asociaţiei Industriei de Apărare şi Securitate (DSIA) din Republica Cehă, a declarat că lipsa de muncitori ar putea împinge producţia afară din Europa Centrală.

Cu suficientă forţă de muncă şi materiale, companiile cehe ar putea creşte producţia cu până la 20 la sută, a estimat el.

Asociaţia, care reprezintă peste 160 de companii, a declarat că exporturile au reprezentat aproximativ 90% din producţia de arme şi materiale militare a industriei.

Dintre acestea, Hynek a estimat că livrările de echipamente militare către Ucraina au reprezentat 40% din exporturi.

Pe măsură ce cererea creşte, nevoia de lucrători mai tineri cu competenţe tehnice se va intensifica doar pentru ca o industrie care depinde de inovaţie să continue să crească, a adăugat Hynek.

”Avem o populaţie în vârstă, cercetători, dezvoltatori, inovatori în departamente de ştiinţe tehnice şi naturale, care îmbătrânesc şi determină o lipsă absolută de oameni de utilizat. Avem nevoie de creştere, dar nu avem de unde să luăm muncitori”, a spus Hynek.

SURSĂ DE ARME CHEIE

Producătorul ceh de explozibili Explosia, care are aproximativ 600 de angajaţi şi a înregistrat anul trecut venituri record de 1,2 miliarde de coroane (55 de milioane de dolari), a declarat pentru Reuters că extinde cooperarea cu universităţile locale şi accelerează automatizarea pentru a compensa lipsa de lucrători la companie, care este cunoscută pentru producerea explozivului plastic Semtex.

Compania poloneză de tehnologie militară WB Group a început să angajeze femei anul trecut la o scară mai mare, pe liniile de asamblare care cuprindeau anterior în mare parte lucrători bărbaţi.

Compania, care are peste 2.000 de angajaţi şi a generat anul trecut venituri de 602 milioane de zloţi (150 de milioane de dolari), produce drone fără pilot şi sisteme de rachete.

”Odată cu creşterea comenzilor, a trebuit să schimbăm sistemul de producţie”, a declarat purtătorul de cuvânt al companiei.

Europa Centrală reprezintă o sursă importantă de aprovizionare pentru armata Ucrainei. Din cele 29 de state care au furnizat arme majore în 2022, Polonia şi Republica Cehă au reprezentat mai mult de 20% din totalul importurilor de arme ucrainene în volum, potrivit Institutului Internaţional de Cercetare pentru Pace din Stockholm.

Guvernul ceh a spus că, incluzând armele furnizate din propriile magazine, ţara a trimis Ucrainei provizii militare în valoare de 40 de miliarde de coroane cehe (1,84 miliarde de dolari) în primele 12 luni de război.

Acestea au inclus 89 de tancuri, 226 de vehicule blindate, 38 de obuziere, împreună cu sisteme de apărare aeriană, elicoptere, muniţie şi rachete, se arată în comunicat.

Ministerul ceh al Apărării a declarat, fără a oferi detalii specifice, că cea mai puternică cerere din partea Ucrainei este acum pentru muniţie de calibru mare pentru arme din epoca sovietică, împreună cu artileria standard occidentală, grenade propulsate de rachete şi muniţie pentru tancuri.

Guvernul a început, de asemenea, discuţii despre angajarea unora dintre sutele de mii de refugiaţi ucraineni, dintre care majoritatea sunt femei şi copii, care trăiesc în ţară, pentru a ajuta companiile care au dificultăţi să găsească lucrători, a spus Ministerul Apărării.

PROMOVAREA PATRIOTISMULUI

Alte sectoare din Polonia, cea mai mare economie emergentă din Europa, şi Republica Cehă au avut probleme în ultimii ani să găsească lucrători: o situaţie care a condus la creşterea costurilor cu forţa de muncă şi a diminuat creşterea.

Dar problema este una nouă pentru industria armelor, unde forţa de muncă s-a redus după era comunistă.

Între mijlocul anilor 1980 şi 2000, ocuparea forţei de muncă în industria armelor din Polonia a scăzut cu 76%, potrivit datelor citate de Institutul Internaţional de Cercetare pentru Pace din Stockholm. „

”Desigur, aveţi nevoie de materii prime şi materiale, dar lipsa muncitorilor calificaţi este acum principala problemă care împiedică extinderea producţiei”, a declarat analistul independent ceh în domeniul apărării Lukas Visingr.

PGZ, deţinută de stat în Polonia, care deţine controlul asupra a zeci de companii care produc arme, muniţii, transportoare blindate şi sisteme aeriene fără pilot, vizează angajaţii dintr-o gamă largă de industrii folosind reclame pe reţelele de socializare,, a declarat şeful pentru resurse umane al grupului, Artur Zaborek.

Compania, care are peste 18.000 de angajaţi, plănuieşte, de asemenea, o campanie anul viitor menită să-i convingă pe polonezii angajaţi în şantierele navale scandinave să se întoarcă acasă la muncă pe noi contracte, pentru a construi nave pentru marina poloneză, folosind reclame care evidenţiază oportunitatea de a stimula apărarea naţională şi munca mai aproape de casă, a spus Zaborek.

”Situaţia geopolitică a dus la cele mai mari proiecte de armament din istorie pentru grup, ceea ce înseamnă că cererea de muncitori calificaţi a crescut dramatic”, a explicat Zaborek.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

02 Iul. 2025, 09:54
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
02 Iul. 2025, 09:54 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Cele mai faimoase logouri din lume au pornit, adesea, de la idei croite pe fugă. Este și cazul „swoosh-ului” Nike, creat în 1971 de studenta Carolyn Davidson pentru doar 35 de dolari — un preț simbolic pentru o marcă ce avea să atingă, cinci decenii mai târziu, o capitalizare de aproape 2 trilioane de dolari.

Istoria a fost rememorată de PR-experta și fondatoarea BackDoorAgency, Iana Ziab­lina, care a subliniat cât de neașteptate pot fi scânteile de geniu. În plină criză de identitate, profesorul de contabilitate Phil Knight — pe atunci co-fondator al Blue Ribbon Sports, distribuitor al pantofilor japonezi Onitsuka Tiger — a realizat că parteneriatul cu furnizorul din Japonia se apropie de final. Soluția: lansarea unei linii proprii de încălțăminte sport, cu producție deja contractată într-o fabrică din Mexic, dar fără nume și fără logo.

Knight i-a cerut lui Davidson, studentă la design grafic, o idee „măcar acceptabilă” de simbol care să fie aplicat rapid pe cele 300 de perechi aflate pe banda de producție. Dintre câteva schițe, singura care a trezit interes a fost o bifă fluidă — interpretată fie ca aripa zeiței grecești Nike, fie ca un semn de validare. Entuziasmul a fost modest, însă constrângerile de timp au consfințit alegerea.

Numele Nike a venit la scurt timp, propus de angajatul Jeff Johnson, inspirat de un vis în care îi apăruse zeița victoriei.

Astăzi, „swoosh-ul” întruchipează viteză, victorie, mișcare continuă și spirit de aprobarea („bifa” universală). Carolyn Davidson a colaborat încă o perioadă ca freelancer, apoi a părăsit profesia. În 1983, compania i-a mulțumit oficial: i-a oferit un inel cu logo-ul și un pachet consistent de acțiuni, gest care i-a asigurat confortul financiar.

Ziab­lina notează că logouri legendare au avut adesea începuturi similare: Apple a simplificat obsesiv simbolul mușcat al mărului pentru a transmite accesibilitate, iar Rolling Stones au ales faimoasa limbă scoasă într-un spirit de rebeliune. Lecția, spune experta: „Uneori inspirația lovește într-un taxi, la o prelegere sau într-un moment de revoltă — iar acea scânteie poate construi o identitate de miliarde”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO