Rusia, unul dintre marii producători mondiali de petrol, se confruntă cu o penurie de carburanți pe piața internă

14 Sept. 2023, 10:12
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
14 Sept. 2023, 10:12 // Actual //  bani.md

Rusia se confruntă brusc cu o penurie de combustibil. În primul rând, de motorină și într-o măsură mai mare în regiunile sudice, unde producătorii agricoli au acum nevoie urgentă de ea. În centrul țării rușii se plâng, de asemenea, de lipsa combustibilului,. De ce dispar benzina și motorina într-o mare putere petrolieră, care este în plus supusă sancțiunilor internaționale privind exportul?, se întreabă publicația rusă de opoziție Novaya Gazeta.

Mihail Krutihin, partener RusEnergy și analist de petrol și gaze naturale, afirmă că prima cauză este legată de faptul că armata are nevoie de mult combustibil pentru războiul din Ucraina, iar „statul cumpără combustibil de la companiile petroliere la prețuri care nu sunt foarte favorabile pentru ele, neglijând uneori nevoile populației civile”.

Potrivit acestuia, criza de carburanți a început în sud, mai exact în acele zone adiacente liniei frontului.

Al doilea motiv este „pur material”: războiul a forțat conducerea rusă să reducă toate cheltuielile, iar „așa-numitul mecanism de amortizare a fost redus la jumătate”. Dacă, anterior, companiile petroliere erau compensate pentru o parte din pierderile pe care le înregistrau pe piața internă, pentru a menține prețurile la benzinării la un nivel mai mult sau mai puțin acceptabil, acum nu mai există suficienți bani pentru asta. În aceste condiții, pentru companiile petroliere a devenit complet neprofitabil să comercializeze petrol pe piața internă și au majorat prețurile cu ridicata pe bursă.

Acest lucru duce la faptul că proprietarii independenți de rețele de alimentare cu petrol, care nu au propria producție, rafinare și export de petrol, sunt forțați să cumpere combustibil fie de la rafinării, fie de la bursă. Așa că aceștia dau faliment și se închid pur și simplu, explică expertul.

Al treilea motiv este că, din cauza sancțiunilor, care s-au exprimat prin plafoane de preț și diverse restricții, companiile petroliere au considerat că este mai profitabil să vândă totul în străinătate.

Astfel, „piața internă devine complet neprofitabilă pentru ele”, adaugă el, iar „acest lucru se întâmplă în toată țara; chiar și în Orientul Îndepărtat a început să se simtă lipsa de combustibil”, în condițiile în care companiile „exportă tot ceea ce este posibil și imposibil”.

Guvernul, care și-a dat seama ce se întâmplă, a început brusc să ceară interzicerea exporturilor de combustibil, dar este vorba de un mecanism care nu țin de piață și care „nu va duce la nimic bun”, deoarece „petroliștii vor găsi o modalitate de a profita de oportunitățile de export în loc să vândă totul pe piața internă”, comentează Mihail Krutihin.

În plus, în condițiile în care produsele petroliere rusești au devenit foarte ieftine, chiar și țările care le produc singure preferă acum să le cumpere din Rusia și să le reexporte, cum este cazul unor țări precum Egipt, Turcia și chiar Arabia Saudită, care a început brusc să cumpere păcură rusească.

Uniunea Europeană și Statele Unite au confirmat că produsele petroliere fabricate din țiței rusesc în alte țări nu mai fac obiectul niciunei sancțiuni.

În condițiile în care companiile rusești nu mai investesc în câmpuri noi, ci preferă să le epuizeze pe cele vechi, din parioada sovietică, expertul estimează că producția de petrol a Rusiei „s-ar putea prăbuși cu 40% nu până în 2035, ci deja în doi ani”.

Potrivit acestuia, prețurile vor continua cu siguranță să crească. „Și apoi, dacă va exista o penurie de petrol în Rusia, s-ar putea să încerce să aprovizioneze piața internă, dar atunci nu va mai fi suficient petrol pentru export. Dar guvernul are nevoie de bani. Impozite, taxe de export și așa mai departe. Așa că exporturile vor fi stimulate. Fie și numai pentru a continua să dea impresia că este o mare putere petrolieră. Atunci nu va mai fi suficient combustibil pentru piața internă. Iar situația din anii ’90, când combustibilul finlandez a fost adus în benzinăriile din Sankt Petersburg, s-ar putea repeta!, a mai comentat el.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

14 Dec. 2025, 10:22
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
14 Dec. 2025, 10:22 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Exporturile de grâu ale Republicii Moldova în sezonul agricol 2025–2026 au intrat într-o zonă de echilibru cantitativ, însă scăderea prețurilor și problemele de calitate limitează câștigurile fermierilor și traderilor. Concluzia apare în analiza economistului Iurie Rija, care a examinat evoluția livrărilor externe în perioada iulie–noiembrie 2025 .

Potrivit datelor, în primele cinci luni ale sezonului au fost exportate 583,2 mii tone de grâu, un volum cu 18% mai mare decât în aceeași perioadă a anului trecut. Chiar și așa, nivelul rămâne sub recordurile din anii favorabili: 703,5 mii tone în 2023 și 894,5 mii tone în 2021, ceea ce arată că sectorul nu a revenit încă la capacitatea maximă de export.

Diferența majoră vine din preț. În perioada analizată, grâul moldovenesc a fost exportat la un preț mediu de 3,55 lei/kg, cu 2% mai mic decât în sezonul precedent și cu 14% sub nivelul din 2021, considerat reperul pre-război. Economistul explică această evoluție prin presiunea pieței internaționale, dar și prin probleme de calitate, în special la indicatorii tehnologici ai grâului.

În termeni valorici, exporturile de grâu au adus încasări de aproximativ 2,07 miliarde lei în perioada iulie–noiembrie 2025. Suma este în creștere cu 16% față de 2024, datorită volumelor mai mari, dar rămâne mult sub nivelul din 2021, când exporturile de grâu generau aproape 3,7 miliarde lei.

Structura piețelor de desfacere s-a modificat semnificativ. Italia a devenit principala destinație pentru grâul moldovenesc, cu 254 mii tone exportate, adică 44% din total, la un preț mediu de 3,59 lei/kg, peste media generală. România a coborât pe locul doi, cu 104,8 mii tone, urmată de Grecia, cu 91,8 mii tone. Cele mai bune prețuri au fost obținute pe piața din Liban, unde grâul moldovenesc s-a vândut, în medie, cu 4,08 lei/kg.

Pe partea de companii, „RUSAGRO-PRIM” SRL rămâne lider detașat al exporturilor, cu 123,2 mii tone (21% din total), urmată de „AGRO-NOVA PRIM” SRL și „OROM-IMEXPO” SRL. Primele trei companii au realizat aproape jumătate din exporturile naționale de grâu.

În concluzie, analiza lui Iurie Rija arată că Republica Moldova exportă grâu în volume rezonabile, dar pierde la capitolul valoare adăugată. Oferta ridicată din bazinul Mării Negre, concurența regională și calitatea inegală a producției continuă să apese pe prețuri, ceea ce face ca revenirea la performanțele financiare din anii de vârf să rămână, cel puțin deocamdată, improbabilă .

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII