“Lupta” cu turismul excesiv: Barcelona scoate navele de croazieră în afara centrului orașului

15 Oct. 2023, 07:49
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
15 Oct. 2023, 07:49 // Actual //  bani.md

În timp ce turismul excesiv continuă să afecteze orașele europene, o destinație a luat măsuri împotriva navelor de croazieră, restricționând accesul în port, transmite CNN.

Barcelona a închis terminalul său portuar din nordul orașului pentru traficul de croazieră, după ce a ajuns la un acord cu autoritățile locale pentru a muta navele mai departe de oraș.

Navele de croazieră trebuie acum să acosteze la cheiul Moll d’Adossat, care este cel mai îndepărtat de centrul orașului. Înainte de aceasta, navele foloseau și cheiul World Trade Center, care este prund în centrul orașului, la o stradă de La Rambla, celebra promenadă din Barcelona.

În loc să debarce și să poată urca pe La Rambla în câteva minute, pasagerii se vor confrunta acum cu o drumeție de cel puțin 30 de minute pentru a părăsi zona portuară.

Măsura afectează aproximativ 340 de andocări de croazieră pe an, potrivit datelor publicate de autoritățile portuare.

Un nou spațiu public

Zona va fi acum recuperată de către oraș, o suprafață de aproape 150.000 de metri pătrați, inclusiv peste 2.000 de metri de chei, fiind acum desemnată ca fiind un “nou spațiu public”. Noua viață a cheiului va începe în toamna anului viitor și va fi deschisă tuturor, potrivit unei declarații a lui Lluís Salvadó, președintele Portului Barcelona.

Mutarea are loc în urma unui acord încheiat în 2018 între autoritățile portuare și consiliul municipal din Barcelona, pentru “a muta activitatea de croazieră departe de zonele urbane… făcându-le mai durabile”, au precizat autoritățile portuare într-o declarație.

Regula intră oficial în vigoare la 22 octombrie, dar ultima navă care a acostat acolo a fost deja și a plecat. World Navigator al companiei Mystic Cruises a trecut pe acolo pe 2 octombrie.

Luându-și rămas bun de la chei odată cu nava, Salvadó a declarat că acordul din 2018 promitea să “elimine externalitățile negative pe care [croazierele] le pot produce pentru rezidenți”.

Anterior, portul a închis un alt terminal de croazieră, Maremagnum, în acord cu consiliul. Cheiul, care este legat direct de Ciutat Vella, orașul vechi al Barcelonei, găzduiește acum restaurante, baruri, un club de navigație și un port de agrement, Acvariul din Barcelona și mall-ul Maremagnum.

De asemenea, Consiliul a redus numărul de terminale operaționale de la opt la șapte, a interzis liniilor de croazieră să acosteze la alte terminale și a introdus regula unei singure nave pe terminal, limitând numărul de nave acostate în oraș la șapte în același timp, la un moment dat.

Până în 2026, toate operațiunile de croazieră vor funcționa de pe cheiul Adossat. Pentru ca acest lucru să se întâmple, terminalul Barcelona South, situat tot pe cheiul World Trade Center, va fi închis.Portul intenționează apoi să electrifice cheiul Adossat, ceea ce înseamnă că navele ancorate pot fi alimentate cu energie chiar de la chei, în loc să pompeze emisii nocive.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

07 Dec. 2025, 11:20
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
07 Dec. 2025, 11:20 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Atacurile efectuate de Ucraina asupra tancurilor petroliere rusești și asupra infrastructurii portuare din Marea Neagră au provocat o creștere a costurilor de asigurare pentru navele comerciale din regiune. Potrivit Financial Times, în ultima lună tarifele de asigurare pentru riscuri de război au crescut de trei ori, iar brokerii avertizează că majorările vor continua.

Marcus Baker, reprezentant al companiei de brokeraj Marsh, a declarat pentru FT că polițele de asigurare împotriva riscurilor militare au urcat de la 0,25–0,3% din valoarea navei la începutul lunii noiembrie, până la 0,5–0,75% în această săptămână, ceea ce reprezintă un salt total de 250%.

Cea mai abruptă majorare se observă în zonele rusești ale Mării Negre, aflate la graniță cu Ucraina, Georgia și Turcia. Tarifele au crescut în special pentru tancurile petroliere operate de companii rusești și pentru navele tip bulk carrier care transportă mărfuri vrac, precum cerealele.

Brokerii spun că escaladarea conflictului și riscurile tot mai mari pentru navigația comercială determină companiile de asigurări să majoreze masiv prețurile, într-o piață care deja era tensionată.

„Rusia va continua să intensifice situația din Ucraina, așa că este foarte probabil să vedem noi creșteri ale prețurilor în regiune și dincolo de ea”, avertizează Baker.

Creșterea costurilor de asigurare ar putea afecta rutele comerciale, exporturile de cereale și transporturile de petrol din zona Mării Negre, amplificând presiunile asupra piețelor globale de energie și materii prime.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII